۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۷۲۹۸۲۳
معاون پژوهش حوزه مطرح کرد؛

فقه، روشنایی بخش روش سلوک بشر در ساحات مختلف

فقه، روشنایی بخش روش سلوک بشر در ساحات مختلف
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: فقه روش سلوک بشر را در چهار ساحت ارتباط انسان با خود، خدا، محیط و دیگر انسان‌ها روشن می‌سازد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در نشست وبینار آشنایی با رشته فقه و اصول که در نمایشگاه کتاب دین برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: با یک مثال ساده می‌توان به اهمیت و جایگاه فقه واقف شد؛ دور از تخصص است که سازنده یک دستگاه و فناوری، روش استفاده از آن را ارائه نکند. خداوند سازنده و خالق بشر است و تنها حق و وظیفه مقام باری تعالی است که روش سلوک بشر را ارائه کند و این به اصطلاح کاتالوگ خداوند در خصوص انسان همان فقه است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: فقه روش سلوک بشر را در چهار ساحت ارتباط انسان با خود، خدا، محیط و دیگر انسان‌ها روشن می‌سازد و گستره حضور فقه به وسعت زندگی بشر و تمام ساحت‌های فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی و باطنی و ظاهری است.

مدیر گروه فقه و اصول مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ضمن تأکید بر ظرفیت‌سازی برای تحصیل فقه و اصول تا مرحله اجتهاد، بر شناخت مصادیق نوظهور فقهی در جوانب مختلف فقه‌های مضاف همچون فقه تربیتی ( میزان گستره ولی در تربیت طفل)، فقه اقتصادی(رمزارزها)، فقه پزشکی و (خانه‌های بهداشت و ضامن سلامت)، فقه فضای مجازی (متاورس) و فقه حکومتی (الزامات سیاست خارجی) پرداخت.

وی تصریح کرد: استفاده از فقه تنها به ظرفیت اجتهاد ختم نمی‌شود بلکه مسئله گویی دقیق و علمی از دیگر الزامات و کارکردهای فقه و اصول خواهد بود.

لازم به ذکر است، وبینارهای تخصصی آشنایی با رشته‌های سطوح عالی حوزه‌های علمیه خواهران با مشارکت معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران استان قم در ششمین نمایشگاه کتاب دین برگزار می‌شود.

ارسال نظرات