۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۲۹۸۵۵
خزعلی:

اقتصاد مانع اصلی فرزندآوری نیست

اقتصاد مانع اصلی فرزندآوری نیست
معاون امور زنان رئیس جمهور گفت: به شخصه اعتقاد دارم موضوع جمعیت مسئله اقتصادی نیست، بخش عمده‌اش فرهنگی و اجتماعی است و باید بیشتر متمرکز بر کار فرهنگی باشیم.

به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، فرزندآوری و تربیت نسلی شایسته بنابر آموزه‌های اسلامی امری ضروری و یکی از وظایف زوجین است، متأسفانه در دنیای امروز برخی ضرورت فرزند‌آوری را زیر سؤال می‌برند و معتقدند نگهداری حیوان به جای کودک آسان‌تر است و گاهی فرزند را مانعی برای رشد علمی و اقتصادی والدین می‌دانند، در این رایطه در گفت‌وگویی با انسیه خزعلی معاون امور زنان  و خانواده در دولت سیزدهم به موضوع فرزندآوری پرداختیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

خزعلی در رابطه با طرح‌ها و پیشنهادات ارائه شده به دولت برای افزایش جمعیت گفت: طرحی در مجلس برای جوانی جمعیت فعال شده است و برخی بخش‌ها نیاز به بودجه دارد تا عملیاتی شود.

وی درباره اعتقادش نسبت به عدم فرزندآوری در جامعه گفت: به شخصه اعتقاد دارم موضوع جمعیت مسئله اقتصادی نیست، بخش عمده‌اش فرهنگی و اجتماعی است و باید بیشتر متمرکز بر کار فرهنگی باشیم.

خزعلی در گفت‌وگو با توانا: مشکل اصلی فرزندآوری اقتصادی نیست/ مشوق‌های مختلفی برای فرزند‌آوری داریم

معاون امور زنان و خانواده درباره دیدگاه اشتباه جامعه نسبت به فرزندآوری افزود: برخی از کسانی که وضع مالی خوبی دارند، فرزند کمی دارند و برخی که فرزند بسیاری دارند وضع مالی خوبی ندارند، بنابر این روی مسئله فرهنگی باید بیشتر کار شود.

خزعلی در رابطه با طرح‌های ارائه شده برای پشتیبانی جمعیت‌افزایی و فرزندآوری گفت: بخش‌هایی به عنوان پشتیبانی در بخش  افزایش جمعیت ازدواج، آسان‌تر شدن ازدواج و واسطه‌گری ازدواج در نظر گرفتیم، همچنین برنامه‌هایی را برای انتقال تجربه‌های جمعیت مردمی به یکدیگر در سال گذشته داشتیم و امسال هم ان‌شاءالله داریم. همچنین از افراد مخالف سقط جنین و والدینی که فرزندانشان را نگهداری کنند، پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

معاون امور زنان و خانواده از اهمیت فرزندآوری و مسئولیت اجتماعی خبر داد و افزود: مسائل فرهنگی و شخصی، اول باید برای خانواده‌ها جا بیفتد تا بدانند مسئله فرزندآوری برای زندگی و مسئوولیتی که در برابر جامعه دارند اهمیت دارد. باید از پیر شدن جمعیت جلوگیری کرد و از بین رفتن جمعیت اگر ادامه پیدا کند باعث از بین رفتن نسل می‌شود که اهمیت و ضرورت این موضوع باید تفهیم شود.

در ادامه گزارش مروری بر آمار داد شده از سوی ثبت احوال و مقایسه زاد و ولد در سال گذشته و امسال می‌پردازیم.

بر اساس آمار ثبت احوال کشور در ۹ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۴۴ هزار ۷۲۳ نوزاد متولد شده‌اند که از این تعداد ۴۱۷ هزار ۱۴۵ مورد دختر و ۴۲۷ هزار ۵۷۸ مورد پسر بودند، این در حالی است که در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در مجموع ۸۱۰ هزار ۸۷۷ نوزاد متولد شده‌اند که از این تعداد ۳۹۱ هزار ۷۵۸ مورد دختر و ۴۱۹ هزار ۱۱۹ مورد پسر بودند.

در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ پسران با اختلاف ۲۷ هزار ۳۶۱ تولد، پیشتاز از دختران هستند.

در مقایسه با سال گذشته تعداد ۳۳ هزار ۸۴۶ مورد کاهش تولد داشتیم که بیشترین سهم متعلق به دختران به تعداد ۲۵ هزار ۳۸۷ و پسران ۸ هزار ۴۵۹ است.

استان‌های تهران و خراسان‌رضوی به ترتیب رتبه‌های اول و دوم در فرزندآوری را دارند و استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خوزستان در فصل‌های گوناگون رقابتی تنگاتنگ از سال گذشته تا به اکنون باهم دارند.

جریان حیات بشر روی این کره خاکی محقّق نمی‌شود مگر با تکثیر نسل و فرزندآوری، انسان‌ها قرار است روی زمین زندگی کنند و این زندگی باید ادامه پیدا کند.

ارسال نظرات