۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۷۲۹۸۸۴
گزارشی کوتاه و اختصاصی از نمایشگاه «کتاب دین»؛

حالا با این بُن چه کنیم؟

حالا با این بُن چه کنیم؟
اختصاص بن خرید به نمایشگاه «کتاب دین» چیزی شبیه یک طنز تلخ بود که نتوانست مخاطبین کتب دینی را راضی و به بازار کتاب رونق ببخشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از گذشت سال های کرونایی و کم رونقی بازار کتاب و نمایشگاه های حضوری، نمایشگاهی با عنوان کتاب دین و با عرضه ۲۱ هزار عنوان کتاب از ۱۱۰ ناشر داخلی و خارجی همزمان با عید مبعث پیامبر در قم گشایش یافت و با توجه به حضور گسترده قشرمذهبی و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی انتظار شاهد بازاری گرم در نمایشگاه دائمی شهر قم و بازار کتاب می رفت، از این رو با گذشت چندین روز از بازگشایی نمایشگاه و رصد اخبار و تصاویر نمایشگاه برآن شدیم تا از نزدیک در این مکان حاضر شده و گزارشی را تهیه کنیم.

این نمایشگاه با همکاری جامعه الزهرا سلام الله علیها، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، اتحادیه ناشران استان قم و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور برپا شده بود از این رو نشان از یک نماشگاه تخصصی کتاب را می داد اما در کنار غرفه های تخصصی حضور سه ناشر کودک و نوجوان و سه ناشر کتاب دفاع مقدس نیز چشم نوازی می کرد و مخاطبان خاص خودش را جذب می کرد و این جای خوشحالی بود که در میان مخاطبان تخصصی کتب دینی، کودکان و مخاطبین داستانی و روایی نیز فراموش نشده اند.

حالا با این بُن چه کنیم؟

اولین چیزی که در نمایشگاه توجه من را به خود جلب کرد غرفه توزیع بن تخفیف بود که البته بسیار خلوت و تنها چند نفر مشغول تهیه بن کتاب بودند، همین تعداد کم من را برآن واداشت تا به سراغ آنها بروم تا از مقدار و کیفیت بن بپرسم، مسئول عزیزی روزهای ابتدایی چنین بیان کرده بود که مبلغ بُن‌های کتاب در امسال افزایش پیدا کرده و برای عموم مردم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان، طلاب و دانشجویان ۴۰۰ هزار تومان و برای اساتید حوزه و دانشگاه نیز مبلغ ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است اما ظاهراً چیزی شبیه یک طنز تلخ بود که یک دانشجو یا طلبه که مخاطبین اصلی نمایشگاه نیز هستند باید 240 پرداخت کنند تا کارتی با مبلغ 300 تومان به آنها داده شود، اگر چه نامش بن کتاب 300 تومانی بود اما در واقعیت 60تومان به اندازه خرید یک کتاب رنگ آمیزی کودکان بود.

خوش بینانه باید بگویم احتمالا مسئولین به پاس حضور مخاطبین کتاب خواسته اند کتابی را به فرزندان اهالی کتاب تقدیم کنند که به فکر افتاده اند تا در قالب یک بن ارائه نمایند وگرنه با جستجویی که ما انجام دادیم نه تنها کتب تخصصی حتی عمومی را هم نمی توانستیم خرید کنیم.

حالا با این بُن چه کنیم؟

غرفه داران حضور را پرهیاهو و چشمگیر نمی دانستند و معتقد بودند گرانی کاغذ و کتاب، همزمانی با ایام عید، عدم پوشش رسانه ای خوب و ... همه و همه دست به دست هم دادند تا این نمایشگاه به خوبی دیده نشود و استقبال آنچنان که امید می رفت، نباشد.

اگر چه در حضور یک ساعته ما به بازدیدکنندگان افزوده می شد اما ظرفیت نمایشگاه چنان بود که باز خلوت به نظر می آمد، امید آن را داریم که در سال های آینده با ارائه خدمات بهتر شاهد سیل عظیمی از بازدیدکنندگان و خریداران و مطالعه کنندگان کتب، خصوصاً کتب دینی باشیم.

ارسال نظرات