۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۳۰۰۰۰
خاندوزی:

۱۱۴۷ همت واریزی طی ۱۱ ماه اخیر به خزانه دولت داشتیم

۱۱۴۷ همت واریزی طی ۱۱ ماه اخیر به خزانه دولت داشتیم
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۱۴۷هزار میلیارد تومان واریزی به خزانه دولت داشتیم و اگر این رقم را با سال گذشته مقایسه کنیم ۶۰درصد افزایش میزان درآمد بوده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی دولت امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با ارائه گزارش مالی 11 ماهه دولت در سال ۱۴۰۱ گفت: در این مدت ۱۱۴۷ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای واریزی به خزانه دولت بوده که معادل ۹۰ درصد مبلغ مصوب بودجه مجلس است.

وی با اعلام اینکه درآمدهای دولت در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد درآمدهای واریزی رشد داشته است، افزود: در بخش هزینه های بودجه نیز در این مدت ۱۱۵۴ هزار میلیارد تومان مجموع هزینه های دولت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.

خاندوزی درباره پرداخت‌های عمرانی دولت نیز توضیح داد: در این مدت میزان پرداخت‌های عمرانی به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در ۱۱ ماهه امسال به صفر رسیده گفت: به طور متوسط ماهانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق سال‌های گذشته شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تورم و نقدینگی اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار بانک مرکزی، در دوازده ماه منتهی به دی ۱۴۰۱ رشد نقدینگی به ۳۴/۱ درصد رسیده است که مثل سه ماهه پاییز امسال دارای کاهش بوده است. دولت در در شبکه مالی و نقدینگی دارای انضباط پولی است و از محل کسری بودجه و رشد فزاینده کشور سال آینده شاهد شرایط بهتری در تورم خواهیم بود. میزان تولید صنایع در دی‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۷/۲ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به ارائه آماری از میزان تولید در واحدهای بزرگ صنعتی پرداخت و گفت: میزان تولید صنایع بزرگ در دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۲ درصد رشد داشته و رشد تولید در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۶.۷ درصد بوده است. در ۱۰ ماهه امسال بیشترین رشد تولید برای بخش خودرو و قطعات با ۳۴.۵ درصد بوده است. منسوجات ۳۰.۹ درصد،ماشین آلات و تجهیزات ۲۹.۴ درصد،محصولات فلزی ۱۸ درصد،دارو ۱۰.۷ رشد داشته‌اند.

خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد، گفت: تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت می‌گرفته است و استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است. بانک مرکزی برای استفاده حداکثری یوآن به جای دلار و یورو مذاکرات لازم را با طرف‌های چینی انجام داده در صورت قطعی شدن توافقات اعلام می‌شود.

خاندوزی درباره عدالت و شفافیت در پرداخت حقوق و دستمزدها گفت: مساله حقوق و دستمزدها در دستگاه‌های دولتی باید از سامانه پاکنا استفاده شده و اطلاعات نمان کارکنان، از مدیران عامل تا سایر کارمندان در این سامانه ثبت شود. نزدیک به ۳۴۰ شرکت دولتی در این زمینه مکلف شده‌اند و الان اطلاعات حقوق و دستمزد آنها در این سامانه ثبت می‌شود؛ البته نواقصی وجود دارد اما در مجموع این اطلاعات دارای شفافیت بیشتری نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در این زمینه دو نکته وجود دارد؛ نخست اینکه در مورد شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های دولتی دچار نقصان هستیم. نکته دوم شرکت‌هایی هستند که از نظر جامعه دولتی تلقی می‌شوند، اما دولت تنها سهامدار است. اگر بتوانیم با همکاری مجلس شورای اسلامی، احکامی در این زمینه تنظیم کنیم، خلاءها برطرف خواهد شد.

خاندوزی درباره نظارت بر دستمزد کارکنان و مدیران دولت اظهار کرد: اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد تمام کارکنان و مدیران عالی رتبه دستگاه‌ها در سامانه پاکنا ثبت می شود؛ مسئله شفافیت و عدالت در پرداخت دستمزدها توسط دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه در شش ماهه اول سال سه درصد رشد اقتصادی داشتیم، اظهار کرد: رشد نقدینگی ۴۰.۵ درصدی سال گذشته به ۳۴.۱ درصد کاهش یافته و کنترل شده است. افزایش قیمت‌ها در حوزه ارز، مسکن و طلا ناشی از انتظارات تورمی است و از این رو بانک مرکزی به دنبال کنترل آن است.

از سخنگوی اقتصادی دولت درباره عرضه خودرو در بورس کالا سوال شد که وی توضیح داد: نظر فعلی وزارت صمت، شورای عالی بورس و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه عرضه خودرو در بورس کالا است.

خاندوزی توضیح داد: روش قرعه کشی در مقایسه با روش های دیگری چون عرضه رقابتی در بورس کالا هرکدام مزایا و معایبی دارد و سیاست گذار باید به تناسب اینکه در چه مقطع زمانی کدامیک از این روش ها بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت، انتخاب کند.

خاندوزی درباره تصمیم‌گیری درباره عضویت ایران در گروه ویژه مالی (FATF) با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مراجه تصمیم‌گیر کشور، در این زمینه تصمیم‌گیری لازم را داشته باشند، افزود: دولت نیز با در نظر گرفته همه جهات روابط تجاری خود را چه در همکاری 25 ساله با چین چه عضویت در شانگهای و بریکس و سایر پیمان‌ها انجام خواهد داد.

سیاست‌های جدید ارزی دولت، محور دیگر سوال خبرنگاران از سخنگوی اقتصادی دولت بود که اینگونه توضیح داد: بدخواهان مردم ایران در ماه‌های اخیر از طریق هراس‌آفرینی و القاء انتظارات تورمی اقداماتی را صورت دادند که منجر به تغییر رفتارها در داخل کشور شد. ما شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم که شبکه های تلگرامی و کانال‌های قمار بازی و قاچاق ارز عددهایی را ساختند که اساسا با واقعیت‌های صادراتی و وارداتی کشور هیچ تناسب نداشت.

ارسال نظرات