۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۳۰۰۲۸
آیت الله اراکی مطرح کرد؛

پیشرفت های بی نظیر در حوزه‌های علمیه

پیشرفت های بی نظیر در حوزه‌های علمیه
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: آنچه که امروز در حوزه علمیه در عرصه پژوهش انجام می‌گیرد، در طول تاریخ حوزه‌های علمیه اعم از شیعه و سنی بی نظیر است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی در ابتدای هفتمین جشنواره مجلات علمی واحد‌های آموزشی با تبریک عید مبعث نبوی و اعیاد پربرکت پیشرو و با آرزوی توفیق برای کسانی که در عرصه پژوهش های حوزه علمیه مشغول تلاش هستند، اظهارداشت: یکی از امتیازات حوزه های علمیه در طول تاریخ مخصوصاً حوزه های علمیه شیعه، رصدکردن و به روز بودن علمی و پژوهشی در حمایت از ارزش های اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه‌ های علمیه با اشاره به اینکه در این دوران دویست ساله گذشته، جهان اسلام با چالش های فکری بسیاری مواجه بوده است، تأکید کرد: حوزه های علمیه شیعه همیشه پیش قدم در مبارزه با انحرافات بودند و در پژوهش های عالی در تراز متناسب با نیازهای روز پیش قدم بودند.

هفتمین جشنواره مجلات علمی واحد‌های آموزشی

آیت الله اراکی با استناد به کتاب «الانسان» نوشته عباس عقاد بزرگترین اندیشمندانی که در جهان اسلام پیش از همه و موفق تر از همه در برابر اندیشه داروینیسم ایستادگی و نقد علمی کرده اند را دو عالم  بزرگ  شیعه دانست و تصریح کرد: جمال الدین اسدآبادی در کتاب «رد علی الدهریین» و آقا رضای مجد اصفهانی در کتاب«فلسفة الداروین» به رد نظریه داروین پرداخته اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه آقا مجد اصفهانی را از لحاظ فکری و احاطه بر افکار روز، یک مجتهد اصولی، فقیه تمام عیار و در عین حال مسلط بر افکار روز، مکاتب و مذاهب دانست و خاطرنشان کرد: کتاب «فلسفة الداروین» بهترین کتابی است که به اذعان محققین با استناد به منابع اصیل و با علمی ترین روش با ادبیاتی عالی به نقد نظریه داروین پرداخته است.

آیت الله اراکی محتوای اندیشه شهید صدر را قوی و به‌روز دانست و تأکید کرد: نثر مرحوم آقای صدر از اولین نثرهای پیشرفته زمان خودش به شمار می‌رود و کسانی که آشنایی با ادبیات عرب دارند از خواندن کتاب صددرصد علمی «اقتصادنا» احساس خستگی نمی‌کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه آیت الله مکارم شیرازی را یکی از نوادر روزگار از لحاظ کثرت تألیف و به‌روز بودن دانست و تصریح کرد: وی اولین کسی است که بحث بسیار مهم حساب احتمالات را در فنون دینی پیش کشید که شایسته است از ایشانتجلیل بیشتری صورت گیرد.

هفتمین جشنواره مجلات علمی واحد‌های آموزشی

آیت الله اراکی پژوهش را زیر ساخت همه فعالیت های فکری و تبلیغی دانست و اظهار داشت: تا پژوهش قوی نداشته باشیم در عرصه آموزش ضعیف خواهیم بود و با پژوهش خوب می توانیم در عرصه های تبلیغ موفق باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آنچه در عرصه تبلیغ ما را تقویت می‌کند پژوهش است و مبلغ باید از یک پشتوانه پژوهشی محکم و متقنی برخوردار باشد، اضافه کرد: باید بین آموزش و پژوهش از یک سو و بین پژوهش و تبلیغ از سوی دیگر و نیز بین پژوهش و رسانه، رابطه را تبیین کنیم و نمی‌شود رسانه با پژوهش در دو میدان عمل کند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه از رسانه ملی گلایه داریم که چرا در عرضه محصولات حوزوی گام زیادی بر نداشته اند خاطرنشان کرد: در رسانه ملی برنامه ای برای معرفی کتاب پخش می‌شد که به معرفی کتاب های سکولار می پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه های علیمه با بیان اینکه حوزویان با آنچه که در عرصه پژوهش تولید می شود آشنا نیستند، اظهار داشت: آنچه که امروز در حوزه علمیه در عرصه پژوهش انجام می گیرد، در طول تاریخ حوزه های علمیه اعم از شیعه و سنی بی نظیر است.

آیت الله اراکی در ادامه افزود: در تولیدات علمی در همه عرصه های علوم اسلامی تولیدات به روز داریم که اگر این عرصه ها را بخواهیم بشماریم قابل شمارش نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه با کمال تعجب گاهی کسانی که در مقام بالای حوزوی هستند می‌گویند حوزه علمیه قم عقب رفته است، اظهار داشت: این صحبت نشان‌دهنده غیبت کامل آنها از عرصه های تحقیق و پژوهش حوزه علمیه قم است و دلیل این امر هم این است که ما نتوانستیم تحقیقات علمی خودمان به حوزه‌های علمیه قم، نجف و مشهد به درستی معرفی کنیم.

هفتمین جشنواره مجلات علمی واحد‌های آموزشی

آیت الله اراکی با اشاره به سخن یکی از اساتید حوزه که گفته بود بعد از مرحوم آیت الله صدر دیگر کسی در عرصه مسائل اقتصادی چیزی تولید نکرده است، خاطرنشان کرد: درست است که مرحوم شهید صدر پیشقدم و بنیانگذار در این عرصه بود اما آنچکه بعد از ایشان در حوزه قم تولید شد خیلی بیش از آن چیزی بود که ایشان تولید کردند ولی بسیاری، از پیشرفت های حورزه بی اطلاع هستند.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه با حوزه های علمیه شیعه و اهل سنت آشنایی به روز دارم ، تصریح کرد: این مطلب را بدون تعارف عرض می کنم که امروز پیشرفت ها و تولیدات علمی حوزه علمیه قم قابل مقایسه با هیچ حوزه ای در دنیا نیست.

آیت الله اراکی ارتباط بین پژوهش و رسانه را برای معرفی پژوهش ها و آثار فاخر حوزه های علمیه لازم دانست و اظهار داشت: رسانه ارائه و توضیح این راه حل ها درباره مسائل اقتصادی مشکلات را حل می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه قم برای مسائل اقتصادی حرف‌های کاربردی برای گفتن دارد و مدعی است که می تواند مشکل بانک ها را با اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی حل کند.

وی در ادامه افزود: اگر دولت فرصت دهد تا یک بانک را بر اساس فقه اسلامی و الگوی که در حوزه علمیه قم ارائه شده تأسیس کنیم خواهد دید آن چیزی که ایجاد می شود از وضعیت فعلی خراب‌تر نیست.

آیت الله اراکی با بیان اینکه چهل وسه سال است که همه نظریات اقتصادی را تجربه کرده‌ایم و در همه تجربه‌ها شکست خورده‌ایم، ابرازکرد: حوزه علمیه در عرصه های مختلف مربوط به نظام و مدیریت کشور نظریات کاربردی و قابل اجرا دارد و ما  یقین داریم که می‌توانیم مشکل تورم را حل کنیم.

هفتمین جشنواره مجلات علمی واحد‌های آموزشی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات ما این است که هنوز پژوهش های علمی حوزوی در مجامع علمی، مدیریتی و تصمیم‌گیری به عنوان یک پژوهش کاربردی و علمی قابل اعتنا نیست و به آن توجه نمی شود.

آیت الله اراکی در ادامه تصریح کرد: یکی از چالش های من با مجامع غربی درمدت زمانی که آنجا زندگی می‌کردم این بود که هر چه ما می گفتیم علمی نمی دانستند و اکنون در کشور ما  حتی در مسائل فلسفی، همین نگاهی  غربی وجود دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با انتقاد از صدا و سیما به دلیل عدم استفاده از فیلسوفان حووزوی، خاطر نشان کرد: من یک بار هم ندیدم که صدا و سیما یک فیلسوف حوزوی را دعوت کند تا در مورد مسائل فلسفی صحبت کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه برای افرادی که در مورد فلسفه اسلامی صحبت می کنند ارزش قائل هستیم و نمی‌گوییم که علم فقط در حوزه ها وجود دارد، اظهار داشت: با دانش حوزوی به عنوان یک امر غیرعلمی برخورد می‌شود و حاضر نیستند به دانش اسلامی به عنوان یک دانش کاربردی و علمی قابل توجه نگاه کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه موفقیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های پژوهشی بزرگی در حوزه های علمیه انجام شده است، اظهار داشت: باید پژوهش های حوزه علمیه توسط رسانه ها معرفی و بهای علمی آنها تبین شود تا اطلاع از موفقیت های حوزه حاصل شود.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به اینکه دانش بنیان ها نباید مخصوص کارهای غیر حوزوی باشد تصریح کرد: پیشنهاد من این است که ما یک دانش بنیان های مشترک بین حوزه و دانشگاه یا بین دانشگاهیان تأسیس کنیم که کارگروه های دانش بنیانی مشترک داشته باشد و حوزه آن مسائلی را که مربوط به تفکر و نظام اسلامی است تولید کند و مسائل فنی را دانشگاهی ها تنظیم کنند، در این صورت است که ما خیلی جلو خواهیم رفت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه باید رابطه بین پژوهش های حوزوی و دستگاه های اجرایی و تقنینی برقرار شود، ابراز کرد: ما در عرصه شهرسازی حرف برای گفتن داریم و معتقد هستیم که از مهمترین مشکلات فرهنگی کشور ساختار غلط شهرسازی است و ما با ساختار درست شهرسازی می توانیم جامعه سالم از لحاظ جسمی و روحی داشته باشیم.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به اینکه  ما مجموعه بسیار ارزشمند، حساب شده و حکیمانه ای در رابطه با فقه شهرسازی در منابع دینی داریم، اظهار داشت: بارها به مسئولین گفته ایم که یک نمونه شهرک را طبق معیارهای اسلامی درست کنید ولی با وجود اینکه رئیس جمهور ما روحانی است هنوز نتوانسته ایم این کار را جا بیندازیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بین پژوهش های حوزوی و دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار کنیم به نظر من کار بسیار ارزشمندی صورت گرفته‌ است.

ارسال نظرات