۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۳۰۰۵۴
آیت‌الله نوری همدانی در پیامی:

فقها در دفاع از دین از ایثار جان دریغ نمی‌کنند

فقها در دفاع از دین از ایثار جان دریغ نمی‌کنند
حضرت آیت الله نوری همدانی در پیامی تصریح کرد: فقها کسانی هستند که در دفاع از دین، زمان و مکان نمی‌شناسند و از ایثار جان دریغ نمی‌کنند بلکه شهادت را برای خود فخر می‌دانند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی به همایش هم‌اندیشی «نقش قواعد اصولی در استنباط مسائل مستحدثه» پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

 یکی از موضوعات مهم، نقش فقه و فقاهت است و قرآن کریم از هیچ قشری همانند فقها وعلماء تجلیل نکرده است و علت عظمت این تکریم برای آن است که آنچه در فقه ما است و فقهای ما از آن سخن می‌گویند آن است که فقه ما مستقیم از پروردگار متعال گرفته شده است و همان طوری که حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «حَدِیثِی حَدِیثُ أَبِی وَ حَدِیثُ أَبِی حَدِیثُ جَدِّی وَ حَدِیثُ جَدِّی حَدِیثُ اَلْحُسَیْنِ وَ حَدِیثُ اَلْحُسَیْنِ حَدِیثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِیثُ اَلْحَسَنِ حَدِیثُ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ ع وَ حَدِیثُ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ حَدِیثُ رَسُولِ اَللَّهِ ص وَ حَدِیثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .» (بحارالانوار، جلد 2،صفحه 179)

فقها کسانی هستند که در دفاع از دین، زمان و مکان نمی‌شناسند و از ایثار جان دریغ نمی‌کنند بلکه شهادت را برای خود فخر می‌دانند، و موضوع فقه و فقاهت از زمان رسول خدا (ص) شروع شد و هر روز گسترده‌تر گردید و در زمان حضرت باقر و صادق (علیهما السلام) به اوج خود می‌رسد و تربیت شاگردانی همانند ابو بصیر و یونس ابن عبدالرحمان و ابان بن تغلب و دیگران برای نقل فتوا در میان شیعیان دلیل بر همین مطلب است و وقتی شخصی همانند معاذ بن مسلم به حضرت مراجعه و از بیان سؤالات فقهی و پاسخ آن به شیعیان سخن می‌گوید مورد تکریم قرار می‌گیرد.

فقه علمی است که عهده‌دار استنباط وظایف و حقوق انسان در عرصه‌های مختلف زندگی بشری است و اصول نیز در دامنه علم فقه است و فقها بزرگ ما برای استنباط علوم دینی قواعد و مقرراتی دارند که با توجه به آن علم اصول شناخته می‌شود و به بیان دیگر فهم زبان دین علم اصول است و قواعد علم اصول در فقه کمک بسیار شایانی دارد.

باید توجه داشت این علم در زمان امام صادق (ع) به اوج رسید و هشام ابن حکم رساله‌هایی در این دانش نوشت و بعد‌ها شیخ مفید و سید مرتضی این مسیر را ادامه دادند و امروز حوزه‌های علمیه ما در این موضوع مهم یعنی فقه و اصول مشغول هستند و تأکید ما به این است که حوزه‌ها باید همان مسیر علماء بزرگ را ادامه دهند و این دروس را تقویت کنند و الحمدالله در این سال‌های اخیر جهش بسیار خوبی صورت گرفته است، و یکی از آثار ارزنده که در حوزه علمیه اثرگذار شده است آثار قلمی آیت‌الله سیفی مازندرانی است.

باید عرض کنم ایشان در هر رشته‌ای وارد شده با دقت و زحمت فراوان کارکردِ فقه، اصول، تفسیر و کلام را با دقت بررسی نمود و توانست کار کاملی انجام دهد و بعنوان یک فقیه پرتلاش در حوزه علمیه حضور داشته باشد و این جلسه که بعنوان نقش قواعد اصولی در حال برگزاری است و از آثار فقهی این شخصیت ممتاز حوزه علمیه قم رونمایی می‌شود بسیار مبارک است و لازم می‌دانم از همه عزیزان برگزار کننده‌ی این مراسم تشکر نمایم.

البته بحث پیرامون مباحث فقه و اصول فرصت مناسبی می‌طلبد و در این مختصر نمی‌گنجد. هدف تجلیل از خدمات ارزنده‌ی حضرت آقای سیفی مازندرانی بوده است که با اخلاص و علمیّت مشغول تربیت فضلا خوبی در حوزه مبارکه قم می‌باشد.

حسین نوری همدانی

ارسال نظرات