۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۷۳۰۱۷۸
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده ابراز کرد؛

اهمیت و ضرورت موضوع شناسی فقهی با توجه به گستردگی فقه

اهمیت و ضرورت موضوع شناسی فقهی با توجه به گستردگی فقه
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با اشاره به گستردگی فقه در عمل فردی و عمل حکومتی گفت: موضوع شناسی فقهی هم دستیار فقیهان است و هم به مردم و مسؤولین در موضوعات کمک می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده رئیس مؤسسه موضوع شناسی فقهی در نخستین آیین تجلیل از برترین آثار پژوهشی موضوع شناسی فقهی گفت: طبق نظر امام خمینی فقه برای زندگی انسان از گهواره تا گور کاربرد دارد و لازم است در مسائل حکومتی نیز از فقه استفاده شود از همین رو موضوع شناسی مباحث فقهی اهمیت پیدا می کند.

وی تصریح کرد: موضوع شناسی مباحث فقهی به علت گستردگی فقه کار یک نفر نیست زیرا آحاد مردم در عمل فردی و در حکومت در فعالیت های خود نیازمند فقه هستند؛ رسالت اصلی مؤسسه موضوع شناسی فقهی از سویی دستیار فقیه در شناسایی حکم و موضوع است و همچنین در کنار مردم و مسؤولان باشد تا به خوبی موضوعات مشخص شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در طول 10 سال تأسیس مؤسسه موضوع شناسی فقهی کارهای فراوانی صورت گرفته اما موضوع شناسی با شروع این مؤسسه آغاز نشده بلکه این مقوله پیشینه ای طولانی دارد؛ یکی از راه های پدید آوردن بانک اطلاعاتی همایش ها و فراخوان مقالات است از این رو این همایش ترتیب داده شد.

وی افزود: در این 10 سال فراز و فرودهایی به دلایل مختلف پیش آمده تا کار آنگونه که مطلوب است پیش نرود اما به لطف الهی کار موضوع شناسی فقهی جلو رفته است؛ تصور نمی کردیم این همه نوشته در مقالات، کتب و پایان نامه ها وجود داشته باشد و در خصوص موضوعات فقهی کار شده باشد؛ یکی از کلان طرح های تصویب شده در مؤسسه، موضوع شناسی در آیات، روایات و اقوال فقها است که اگر این کار انجام برسد مکمل خوبی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در پایان با بیان اینکه مؤسسه موضوع شناسی در 4 بخش پژوهشی، آموزشی، ترویجی و نظارتی فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: تدوین درسنامه موضوع شناسی برای حوزه، برگزار کلاس ها و جلسات و تصویب درس «موضوع شناسی» به عنوان یکی از دروس و رشته های حوزوی در نظام آموزش حوزه، از فعالیت های بخش آموزش مؤسسه موضوع شناسی است.

ارسال نظرات