۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۷۳۰۱۸۲

تقدیر امام جمعه اهل سنت کرمانشاه از گازرسانی به بخش های مختلف این استان

تقدیر امام جمعه اهل سنت کرمانشاه از گازرسانی به بخش های مختلف این استان
کرمانشاه ـ ماموستا مرادی با اشاره به گازرسانی به شهر ریجاب در کرمانشاه، از مسئولان در این زمینه تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ماموستا ملاعبدالرحمن مرادی در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت کرمانشاه که در مسجد امام شافعی این شهر برگزار شد، اظهار داشت: زبان وگویش از نشانه های قدرت الهی است که به بشریت عطا فرموده است، خداوند در آیه 62 از سوره زمر می فرماید «لله خالق کل شئ وهو علی کل شئ وکیل» خبر می دهد که خودخالق همه اشیا و موجودات جهان است وپروردگار و مالک و متصرف در همه آنها تنها خود اوست.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه تفاوت نژادها و زبان ها برای خداشناسی است، یادآور شد: هر زبانی برای خودش ارزش و اصالت دارد و تغییر آن نه کمال است نه لازم و استعمار زبان ها و یا محو و مقابله با آن، یعنی با قدرت الهی و حکمت الله مبارزه نمودند.

ماموستا مرادی افزود: انسان آگاه و عالم از اختلاف رنگ ها و زبان ها به معرفت الهی می رسد ولی آدم جاهل، رنگ و زبان را وسیله تحقیر و تفاخر قرار می دهد، پس تبعیض و ستم بدلیل رنگ پوست و زبان و قومیت و ملیت مخالف منهج قرآن است.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه اظهار کرد: اسلام تمامی تبعیض های نژادی، حزبی، قومی، قبیله ای، اقلیمی، اقتصادی و فکری، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را مردود می شمارد و ملاک برتری تقوا و پرهیزگاری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوم اسفندماه روز جهانی زبان مادری است در کنفرانس عمومی یونسکو سال ۱۹۹۹میلادی ۲۴سال قبل به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی (این کار را اسلام ۱۴قرن است دارد توصیه می کند! اما حیف که ما از دستورات الهی غافل هستیم ) و باید مسلمین پیش قدم این حرکت می شدند.

وی تصریح کرد: طبق اعلام دانشنامه معتبر اتنولوگ که منبع اصلی داده های آماری درباره زبان های مختلف است در حال حاضر ۷۱۳۹زبان گفتاری وجود دارد که ۱۵۱۴زبان آن کمتر از ۱۰۰۰نفر گوینده دارد.

ماموستا مرادی ادامه داد: در ایران ما ۱۳۰زبان و لهجه های مختلف وجود دارد که نیمی از آن در حال انقراض است، در زبان کردی هم 3 دسته اصلی و ۲۲نوع گویش داریم.

وی تاکید کرد: علما عمده ترین دلیل از بین رفتن زبان ها را مهاجرت ها، شهرنشینی ها، محدودیت های اعمال شده توسط دولت ها و... می دانند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: اهمیت دادن به اصالت و فرهنگ و قومیت، آموزش در مراکز عالی و دانشگاه ها و مدارس و مراکز خصوصی و مراجعه به شعرا و قدردان زحمت علما و ماموستایان خاصتا برای حفظ زبان و فرهنگ و اصالت در حجره ها با تالیف کتاب و نوشتن و خواندن به زبان خود سبب حفظ زبان ها بوده اند.

وی در ادامه با تبریک سالروز ولادت امام حسین علیه السلام، عنوان کرد: ولادت امام حسین و روز پاسدار و روز جانباز را خدمت مردم و پاسداران و جانبازان گرانقدر که با جان و مال خویش از کیان اسلام و مسلمین دفاع کردند و با شهادت یا نقض عضو دین خود را به جامعه ادا نموده اند، تبریک عرض می کنیم.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه با اشاره به گازرسانی به شهر ریجاب در کرمانشاه و تقدیر از مسئولان در این زمینه، عنوان داشت: طرح گاز رسانی به شهر ریجاب و ۲۷روستای دالاهو و در هفته قبل هم بعضی از روستاهای اورامانات قابل تقدیر و تشکر است و مردم قدر شناس این زحمات و بهرمند شدن این نعمت عظیم الهی هستند./1400/

ارسال نظرات