۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۷۳۰۲۶۲
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

مقاومت در برابر استکبار، سیره امامین انقلاب است

مقاومت در برابر استکبار، سیره امامین انقلاب است
حجت الاسلام رضایی شریف آبادی گفت: سیره و رفتار امامین انقلاب و جهت گیری آنان در مواقع مختلف نشان از تلاش های آنان برای رسیدن به حق و حاکم کردن ارزش های اسلامی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین رضایی شریف آبادی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در نشست «راز ماندگاری انقلاب اسلامی در اندیشه امامین انقلاب» که در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد با اشاره به عنوان نشست که «راز ماندگاری انقلاب اسلامی در اندیشه امامین انقلاب» است اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم از راز ماندگاری انقلاب سخن بگوییم باید انقلاب اسلامی را ریشه‌یابی کرده و بدانیم که مفهوم انقلاب اسلامی چیست؟ لازمه آن این است که در این نشست در ابتدا به مفاهیم مشترک بین انقلاب و تمامی انقلاب های موجود جهان بپردازیم و این به خاطر این است که تعریفی که از انقلاب می‌شود در بسیاری از مواقع تعریف یکسانی است.

وی در ادامه افزود: این وجوه مشترک یعنی آزادی خواهی و مسائلی که با جلوگیری از تبعیض آن مرتبط است و آن جنبشی که رخ داده و انقلابی را شکل می‌دهد، بین انقلاب اسلامی و انقلاب های دیگر مشترک است؛ اما ما باید دنبال وجه تمایز باشیم و نقطه افتراق و تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: بهترین روش برای اینکه نقطه افتراق و اشتراک های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها را به دست آوریم این است که به نظرات رهبرانی که خود، ایجاد کننده انقلاب اسلامی بودند مراجعه کنیم و به همین خاطر اندیشه های امامین انقلاب اسلامی محور شناساندن انقلاب اسلامی به مردم می‌باشند.

حجت الاسلام رضایی شریف آبادی ابراز کرد: آن چیزی که در ماهیت انقلاب اسلامی باید به آن دست یابیم این است که باید در چارچوب و ساختاری باشد که امام راحل و مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و بیانات امام خمینی رحمة الله علیه در صحیفه امام مشخص می‌باشد که فرمود «این انقلاب دارای پشتوانه عظیم فقه و معارف شیعه را پشت سر دارد و انقلابی اجتماعی و همه جانبه همراه با تحول بنیادین است».

سیره امامین انقلاب، نشان از تلاش آنان برای تحقق ارزش های اسلامی است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در ادامه افزود: باید ارزش ها هویت بخش باشند و لازمه هویت بخش بودن ارزش ها نیز این است که باید ارزش ها بر مبنای اسلامی باشند که امام راحل ارائه کرده است و ارائه ایشان نیز همان ارزش هایی است که اسلام معین و مشخص کرده است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حاکم سازی فرهنگ توحیدی اظهار داشت: حاکم سازی فرهنگ توحیدی به این معنا است که ما بتوانیم به گونه‌ای رفتار کنیم که فرهنگ توحیدی ما در مقابل فرهنگ الحادی و استبدادی قرار گیرد که این نیز در بیانات امام راحل بسیار واضح و روشن بیان شده است؛ با این بیان که فرمود تا زمانی که روش و چشم انداز انقلاب اسلامی به گونه ای نباشد که در مقابل کفر، استعمار و استثمار ملت های مسلمان ایستادگی نکند، حکومت و انقلاب اسلامی نخواهد بود.

حجت الاسلام رضایی شریف آبادی با اشاره به سالگرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شد ابراز کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه مقوله فصل انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های دیگر را بیان می کند، انقلابی که نسبت به انقلاب های دیگر تفاوت ماهوی دارد و این همان نکته کلیدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که انقلابی که بتواند استکبار ستیز بوده و امید ایستادگی را در بین امت های دیگر در مقابل ظلم و استکبار فراهم کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: فقه شیعه ظرفیت عالم گیر شدن را دارد؛ زیرا از اصول و مبانی همه شمول و دارای عقلانیتی برخوردار است که سبب جذب دیگران می‌شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم که تمدن نوین اسلامی را مطرح می‌کنند، بیان می دارد که باید بر اساس حکمرانی و فقه شیعی این تمدن شکل بگیرد.

حجت الاسلام رضایی شریف آبادی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی به ظرفیت عالم‌گیر شدن فقه شیعی واقف هستند و قطعا در تمدن سازی نوین اسلامی می‌توان از ظرفیت فقه استفاده است.

سیره امامین انقلاب، نشان از تلاش آنان برای تحقق ارزش های اسلامی است

حجت الاسلام رضایی شریف آبادی بیان داشت: اولین امتیاز و فصل ممیز انقلاب اسلامی با انقلاب های دیگر جهان در این است که انقلاب اسلامی بر محور حق و حقانیت بوده و حق مداری و حق محوری یکی از ارزش ها و مبانی آن به شمار می رود؛ امری که تمامی مردم دنیا به دنبال آن هستند و انقلاب اسلامی ایران در طول چهار دهه از عمر خود تلاش کرده است تا از مظلوم دفاع کند که سیره و رفتار امامین انقلاب و جهت گیری آنان نشان از تلاش آنان برای رسیدن به حق و حاکم کردن ارزش های اسلامی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز کرد: ارزش ها و هدف های انقلاب اسلامی متناسب با فطریات انسانی است و علت علاقه مردمان آزاده جهان به انقلاب اسلامی نیز این است که ارزش های این انقلاب ارزش های ماتریالیستی و سکولاری نیست؛ بلکه بر طبق ارزش های فطری و توحیدی شکل گرفته و بنا نهاده است.

وی در ادامه با اشاره به معنویت گرایی در عرصه بین الملل اظهار داشت: جریانی که بعد از رنسانس اتفاق افتاد تقابل بین علم و دین بود و دین به خاطر تضادهایی که در ذهن افراد ایجاد شده بود کنار گذاشته شد.

حجت الاسلام رضایی شریف آبادی اظهار داشت: واسطه بین آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی با آن چیزی که ما می خواهیم نتیجه آن را در عصر حاضر ببینیم این است که باید در نقطه مغفولی به نام جهاد تبیین ببینیم؛ به این معنا که ما تا چه اندازه در عرصه جهاد تبیین توانستیم آرمان های انقلاب اسلامی را در جامعه ایران اسلامی تزریق و تقویت کنیم؛ درحالی که لازم است تا در این زمینه نیروسازی های لازم صورت پذیرد.

سیره امامین انقلاب، نشان از تلاش آنان برای تحقق ارزش های اسلامی است

وی در ادامه با اشاره به روند روبه رشد انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل و جذابیت های آن در جذب دیگران به انقلاب اسلامی بیان داشت: از ابتدای شروع انقلاب اسلامی تمامی بیانات امام راحل بر محور مقاومت بوده است و امروزه نیز لازم است اندیشه مقاومت امام راحل در جامعه و نسل های جدید ترویج داده و مبانی فکری آنان تقویت شود؛ درحالی که برخی در صدد این هستند که امام راحل را فردی خنثی و بدون قاطعیت در مقابل ظلم و ظالمان و مستکبران جلوه دهند و این خلاف سیره و رفتار امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی بود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز کرد: یکی از انگیزه های گرایش نخبگان، اندیشمندان و محققان جوامع دیگر به انقلاب اسلامی این است که وقتی آنان با مبانی انقلاب و سیره امام راحل آشنا می‌شوند، تنها یک چیز در ذهن آنان شکل می گیرد که آن یک چیز عبارتند از این که امام راحل در مقابل تمام استکبار، مقاومت و ایستادگی کرد که البته نگاه و سیره رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز این گونه می باشد؛ چنانکه کلید واژه سخنان ایشان مقابله با استکبار جهانی و جلوگیری از سیطره آنان بر ممالک برای استضعاف مردم جوامع است.

حجت الاسلام رضایی شریف آبادی در پایان اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نیز ظرفیت استکبارستیزی و مقاومت را در درون خود دارا می باشد؛ چنانکه شعارهایی همچون «نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی» که در مبانی انقلاب اسلامی و مردم آن وجود دارد این امر را اقتضا می‌کند.

ارسال نظرات