۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۷۳۰۳۲۰

جزییات ۱۲ ساعت جدال با حریق ۵۰۰ درجه

جزییات ۱۲ ساعت جدال با حریق ۵۰۰ درجه
آتش نشانی و شهرداری فقط می‌توانند، شناسایی کنند و اخطار دهند و البته در هر حریقی با این شدت هم تعدادی از ققنوس هایش می‌سوزند، بدون اینکه شهید محسوب شوند. پس دستگاه‌های مسوول کجای ماجرا هستند؟

موضوع ساختمان‌های ناایمن و پرخطر در شهر تهران سالهاست که مطرح است. سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران 33 هزار ساختمان ناایمن را تاکنون پایش  و اخطارهای لازم داده شده است. خلأهای قانونی وجود دارد و سازمان آتش‌نشانی فقط می‌تواند به ساختمان‌های ناایمن اخطار دهد و کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

از پلاسکو تا سینا اطهر/حریق های که همچنان ادامه دارد و جان آتش نشانان را می گیرد

طی چند سال گذشته ساختمان پلاسکو، سینا اطهر، برق حرارتی و... طعمه حریق شد و پلاسکو ریخت و باعث شهادت تعدادی از آتش‌نشانان شد. مسئولین هرازچندگاهی به یاد ساختمان‌های پرخطر می‌افتند و می‌گویند که باید این ساختمان‌ها ایمن شوند، اما باید کدام سازمان و ارگان‌ها در این زمینه ورود کنند؟ آیا سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به تنهایی مسئولیت ساختمان‌های پرخطر را دارد؟ اگر اینطور است پس چرا قوانین این اجازه را نمی‌دهد و فقط این سازمان می‌تواند اخطار دهد.

تعداد انگشت شماری از ساختمان های ناایمن ایمن سازی شدند/برخی از مالکان پای کار نمی آیند/شهرداری: انشعابات را قطع می کنیم

129 ساختمان در تهران ناایمن شناخته شد. طی رایزنی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات متعد با مالکان، تعداد انگشت‌شماری از این ساختمان‌ها ایمن‌سازی شد. البته قوه قضائیه هم پای کار آمد. همچنان جلسات برگزاری ادامه دارد، اما برخی از مالکان پای کار نیامده و شهرداری اعلام کرد در صورتی که مالکین اقدام به این نوسازی نکنند انشعابات آنها قطع می‌شود.

انتشار لیست ساختمان های پرخطر چه دردی را دوا می کند؟

برخی معتقدند انتشار اسامی ساختمان‌های پرخطر می‌تواند مشکل را حل کند، آیا زمانی که این لیست منتشر شود، مالکان وارد کار می‌شوند و ظرف شش ماه ایمن‌سازی انجام می‌شود؟ برخی مسئولین شهری معتقدند حداقل این ترس قبل از انتشار لیست وجود دارد که مالکان پای کار بیایند اما بعد از انتشار اسامی برایشان عادی می‌شود و دیگر پای کار هم نمی‌آیند.(البته لازم به ذکر است که شهرداری تهران مسوول انتشار لیست نیست)

400 حریق روزانه در تهران داریم/ماجرای حریق در خیابان بهار

روزانه بین 350 تا 400 حریق در تهران انجام می‌شود. بخشی از ساختمان‌های فرسوده هستند، سیستم اطفای حریق ندارند و تغییرات کاربری بدون مجوز انجام دادند. روز گذشته ساختمان ناایمن 153 در خیابان بهار آتش گرفت.  زنگ‌ها دیر به صدا درآمد و وقتی آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند آتش شعله گرفته بود. ساختمان 10 طبقه تجاری - اداری بود و به صورت غیرقانونی تغییر کاربری شده بود. این ساختمان در آتش سوخت و فرمانده عملیات هم در چاهک آسانسور سقوط و آتش گرفت. 

چرا تاکنون بسیاری از ارگان‌ها سازمان‌ها و حتی مالکین پای کار نیامده اند/مالکی که خود پلمب را باز کرد

باید سازمان‌ها، ارگان‌هاو ... هزینه ایمنی را بدهند، اما چرا تاکنون بسیاری از ارگان‌ها سازمان‌ها و حتی مالکین پای کار نیامده و همچنان این ساختمان‌ها با وجود اخطار و پلمب به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

قرار است برای حریق ساختمان 153 پرونده تشکیل شود/فرمانده 47 ساله در آتش سوخت 

ساختمان 153 جزو ساختمان‌های ناایمن نبود اما پرخطر بود و بارها به آن اخطار داده شده بود. البته در حال حاضر دادستانی پای کار آمده و می‌گویند پرونده قضایی تشکیل شده و گزارش نهایی را به اطلاع افکارعمومی می‌رساند. هنوز علت حادثه مشخص نیست، اما در این حادثه که در این ساختمان رخ داده، یک فرمانده 47 ساله در آتش سوخت و جان خود را از دست داد.

در خصوص آخرین وضعیت ساختمان 153 با قدرت‌الله محمدی رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

آقای محمدی! از دیشب به دنبال این هستیم که مصاحبه‌ای با شما داشته باشیم تا بتوانیم جزئیات دقیق از این حادثه داشته باشیم، اما به دلیل اینکه شما در محل حادثه بودید انجام مصاحبه امکان‌پذیر نبود. بفرمائید در حال حاضر در خصوص آخرین جزئیات آتش در ساختمان 153 توضیح دهید.

مالک دیر حریق را اعلام کرد/آتش نشانان همچنان در محل حادثه هستند/ حجم آتش بسیار بالا بود/ آتش در سه طبقه شعله‌ور شده بود و کار را مشکل کرده بود

بله ما از دیروز درگیر هستیم و همچنان هم ادامه دارد. بگذارید توضیحاتی بدهم. آتش در ساعت 10:20 دقیقه صبح رخ داد. آتش‌نشانان ظرف 4 دقیقه به محل حادثه رسیدند. 3 ایستگاه اعزام شد. آتش‌نشانان وقتی رسیدند زمان زیادی از حریق گذشته بود. اطلاع‌رسانی به موقع از سوی مالکان صورت نگرفته بود. دلیلش را هم نمی‌دانیم. یا متوجه نشدند، یا خودشان در حال اطفا بودند. به همین دلیل حجم آتش بسیار بالا بود. 

12 ساعت عملیات اطفا ادامه داشت/ساختمان ناایمن نبود، پرخطر بود/اخطارهای بی نتیجه

بچه‌های آتش‌نشان با انبوهی از دود و آتش روبه‌رو بودند. آتش در سه طبقه شعله‌ور شده بود و کار را مشکل کرده بود. با درخواست فرمانده عملیات 3 ایستگاه آتش‌نشانی دیگر هم به میدان رفتند. ما خودمان هم به محل حادثه رفتیم. 12 ساعت عملیات اطفا ادامه داشت. این ساختمان ناایمن نبود بلکه پرخطر بود. البته اخطارهای لازم داده شده بود.

بفرمائید فرق بین ساختمان ناایمن و پرخطر چیست؟

تعداد ساختمان های ناایمن در تهران بالاست/اخطار می دهیم اما مالکان پای کار نمی آیند/دستگاه های مسوول باید پای کار بیایند

ساختمان‌های ناایمن همان 129 ساختمانی است که ما بارها درباره آن صحبت کردیم. تعدادی از مالکین پای کار آمده و اقدام به ایمن‌سازی کرده‌اند. ما 32 هزار ساختمان ناایمن را پایش کردیم که 129 ساختمان ضریب ناایمن بالایی داشت.

تعداد ساختمان‌های ناایمن در تهران بسیار زیاد است. با وجود اینکه ما اخطار می‌دهیم، اما برخی از مالکان پای کار نمی‌آیند. فقط آتش‌نشانی که نیست، باید اصناف، بیمه و ارگان‌های مربوطه هم پای کار بیایند. ساعت 10:30 دیشب عملیات اطفا حریق به اتمام رسید، اما همچنان آتش‌نشانان در محل حادثه هستند تا پایش و لکه‌گیری انجام شود.

دمای آتش چقدر بود؟ برخی می‌گویند که احتمال ریزش ساختمان وجود دارد.

عملیات در حریق 500 درجه/احتمال ریزش ساختمان فعلا نیست/دستگاه‌های لرزه‌نگار آورده‌ایم و با دوربین‌های لیزری پایش می‌کنیم/تا شعاع 100 متری ساختمان همه ساختمان‌ها را تخلیه کرده‌ایم

دمای آتش 500 درجه سانتیگراد بود. در خصوص احتمال ریزش ساختمان هم باید بگویم که فعلا از مرحله ریزش عبور کرده‌ایم. دستگاه‌های لرزه‌نگار آورده‌ایم و با دوربین‌های لیزری پایش می‌کنیم. رفتارهای این ساختمان زیرنظر است تا زمانی که اگر خطری رخ داد سریعا آتش‌نشانان را خارج کنیم. تا شعاع 100 متری ساختمان همه ساختمان‌ها را تخلیه کرده‌ایم.

نیاز داریم تا در عرصه ایمنی انقلابی به پا شود/ایمنی ساختمان‌ها نباید فراموش شود/ ما حادثه متروپل را داشتیم که فرو ریخت و تعدادی از شهروندان جان خود را از دست دادند

ما در سال 95 حادثه تلخ پلاسکو را داشتیم که باعث سوختن تعدادی از آتش‌نشانان عزیز در این حادثه شد. خاطره تلخ و دردناکی که از یادمان نمی‌رود. ما برای ساختمان‌های ناایمن جلسات مختلفی تشکیل دادیم، اما برخی هم پای کار نمی‌آیند و ما هشدارهای لازم را داده‌ایم. ما نیاز داریم تا در عرصه ایمنی انقلابی به پا شود. ایمنی ساختمان‌ها نباید فراموش شود. ما حادثه متروپل را داشتیم که فرو ریخت و تعدادی از شهروندان جان خود را از دست دادند. باید تمام ارگان‌ها پای کار بیایند تا بتوانیم در بحث ایمنی ساختمان‌ها کاری کنیم. فقط شهرداری تهران که مسئولیت ندارد. ببینید! در یک ساختمانی که مالک غیرقانونی تغییر کاربری داده (ساختمان 153 در خیابان بهار جنوبی حدفاصل خیابان سمیه و طالقانی) یکی از فرماندهان ما در آتش سوخت. 

ببینید! در خصوص شهادت این فرمانده صحبت کردید. سالهاست که موضوع شهید محسوب شدن آتش‌نشانان در دستورکار است، اما تا این لحظه این امر رخ نداده و این افراد وقتی در حوادث و در حین مأموریت جان خود را از دست می‌دهند شهید محسوب نمی‌شوند. چرا این امر رخ نمی‌دهد؟ 

نهادهای بالادستی باید اجازه دهند که آتش نشانی که در حین حادثه جان خود را ازدست می دهد شهید محسوب شود/به خدا ما پیگیریم اما دست ما نیست

ما پیگیری کرده‌ایم، اما باید نهادهای بالادستی هم اجازه دهند. سالهاست که این مشکل پابرجاست. در زمان حادثه پلاسکو هم این موضوع مطرح شد، اما به نتیجه نرسیده است. ببینید! آتش‌نشان جان خود را در دست گرفته‌ است و ما روزانه حوادث زیادی داریم و امکان دارد آتش‌نشان جان خود را از دست دهد. چیزی که آتش‌نشان را آزار می‌دهد این است که وقتی همکارش در حین عملیات جان خود را از دست می‌دهد شهید محسوب نمی‌شود و یک کارمند معمولی است.

سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانان تهرانی چرا هنوز به نتیجه نرسیده است و این افراد هنوز نمی توانند از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند.

هنوز سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانان در دستور کار مجلس قرار نگرفته است

ما همچنان سر بحث کار سخت و زیان‌آور بودن آتش‌نشان مشکل داریم. باید در این زمینه قانون داشته باشیم. شورای عالی استان‌ها لایحه‌ای در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد، اما سال‌هاست که این لایحه در نوبت بررسی است و هنوز مجلسی‌ها آن را در دستورکار قرار نداده‌اند. هنوز  بیمه سخت و زیان‌آور بودن مشمول آتش‌نشانان تهرانی نمی‌شود چرا که این آتش‌نشانان تحت بیمه شهرداری هستند نه تأمین اجتماعی. قرار بود این مشکل حل شود و این افراد هم از 10 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند، اما این امر رخ نداد و همچنان این عزیزان از پنج سال سنوات ارقاقی استفاده می‌ کنند. پس قرار است چه زمان این لایحه در دستورکار قرار گیرد؟

آیا تجهیزات لازم در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران وجود دارد؟

در حال رفع مشکل مسکن آتش نشانان هستیم/باید بخشی از تجهیزات آتش نشانی به روز شود

بله، تجهیزات داریم، اما باید بخشی از تجهیزات ما به روز شود، البته شهرداری تهران هم در سال جاری و هم در سال آینده بودجه خوبی را برای آتش‌نشانی درنظر گرفته است. یکی از معضلات دیرینه آتش‌نشانان که بحث مسکن بود را در حال رفع آن هستیم و قرار است ظرف سه سال آینده این عزیزان خانه‌دار شوند.

چرا در زمینه ایمن‌سازی ساختمان‌ها فرهنگسازی لازم صورت نمی‌گیرد و ضعف آموزشی در این زمینه وجود دارد؟

ما گفته ایم که مفت و مجانی در زمینه ایمنی آموزش می دهیم اما عده ای پای کار نمی آیند

باور کنید ما به تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها و شهروندان گفته‌ایم که مفت و مجانی آموزش می‌دهیم، اما خیلی از سازمان‌ها و ارگان‌ها پای کار نمی‌آیند و همکاری نمی‌کنند. ما وسط میدان هستیم و بارها گفته‌ایم که ما آموزش‌ها را می‌دهیم.

این حریق هم مشابه حریق ساختمان برق حراراتی بود؟

ببینید! ما در سال 96 ساختمان برق حرارتی را داشتیم که در آتش سوخت. ساختمان 153 در خیابان بهار جنوبی هم مثل همان حادثه بود، با همان حرارت، در طبقات منفی. ما با لباسی و تجهیزاتی که داشتیم نمی‌توانستیم بیشتر از منفی یک برویم. به قدری حرارت بالا بود.

چه کسی اجازه تغیبر کاربری به این ساختمان را داده بود؟

غیرقانونی این کار انجام شده و باید تعبات آن را بپذیرند. اما نهایتاً جریمه می‌شوند، اما آتش‌نشان ما جان خود را از دست داد.

در خصوص شهادت این فرمانده عملیات توضیحات  بیشتری دهید.

فرمانده 47 ساله در چاهک آسانسور سقوط و تا طبقه منفی 3 رفته است/حرارات بالا بود/قرار است فردا برای فرمانده 47 ساله‌مان مراسم تشییع بگیریم

باید بررسی‌های لازم صورت گیرد، این فرمانده 47 ساله در چاهک آسانسور سقوط و تا طبقه منفی 3 رفته است. ببینید! ما افسر ایمنی دارد که یادداشت می‌کند وقتی فردی وارد محل حادثه می‌شود با توجه به دستگاه تنفسی که دارد چقدر می‌تواند در آن حریق دوام بیاورد. ما گروهی حرکت می‌کردیم اما متوجه شدیم که فرمانده عملیات نیست. طی جستجوی انجام شده متوجه شدیم که این فرمانده در چاهک سقوط کرده است. حرارت بسیار بالا بود. 

گفته می‌شود که این ساختمان قرار بوده پارکینگ باشد، چطور به انبار تردمیل و ماساژ تبدیل شده بود؟

 چرا بیمه زمانی که ساختمانی تأییدیه آتش‌نشانی ندارد آن ساختمان را بیمه می‌کند؟/چرا وزارت صمت مجوز می‌دهد؟/باید هزینه ناایمنی را بالا ببریم

ببیند! من همین جا یک انتقادی دارم، چرا بیمه زمانی که ساختمانی تأییدیه آتش‌نشانی ندارد آن ساختمان را بیمه می‌کند؟ چرا وزارت صمت مجوز می‌دهد؟ این ساختمان پارکینگ بوده، چطور به انبار لوازم دستگاه تردمیل و ماساژ تبدیل شده؟ باید نهادها و سازمان‌ها تونضیح دهند. شهرداری که فقط مسئول نیست. ما حریق را خاموش می‌کنیم، اما پیشگیری از آن با کیست؟ قوانین را چه کسی تصویب می‌‌کند؟ چه کسی بیمه می‌دهد؟ چه کسی مجوز کار می‌دهد؟ این ساختمان پلمب بوده مالک آن را باز کرده، این امر چطور رخ داده است؟‌ما باید هزینه ناایمنی را بالا ببریم. باز هم تأکید می‌کنم که خلأهای قانونی داریم. اتاق اصناف، بیمه و... توضیح دهند که چطور این امر رخ داده است. ما بارها و بارها اخطار داده‌ایم دیگر چه کاری از ما برمی‌آید. در حال حاضر خیابان را بسته‌ایم تا تعیین تکیلف شود.  قرار است فردا برای فرمانده 47 ساله‌مان مراسم تشییع بگیریم.

ساختمان 153 که مالک پلمب آن را باز کرده بود طعمه حریق شد و آتش‌نشانان بعد از 12 ساعت عملیات با آتشی که دمای آن 500 درجه سانتیگراد بود عملیات را اطفا کردند، اما فرمانده 47 ساله در واپسین روزهای سال 1401 جان خود را از دست داد. ایمن‌سازی باید دستورکار تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد. باید هزینه ناایمنی بالا رود و همچنین ضعف‌های قانونی برطرف شوند. آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خواستار این هستند که همکارانی که در حریق جان خود را از دست می‌دهند شهید محسوب شوند و همچنین بیمه سخت و زیان‌آور بودن این شغل مشمول آنها شود. باید مجلس ورود کرده و لایحه شورای عالی استان‌ها را در دستورکار قرار دهد. باید دید که چه زمان آتش‌نشانان برای مجلسی‌ها و دولتی ها دارای اولویت می‌شوند؟

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات