۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۷۳۰۵۳۹
آیت الله اعرافی در اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین:

دشمن با همه ابزارها و شیوه های نرم و سخت درپی ضربه زدن به انقلاب اسلامی است

دشمن با همه ابزارها و شیوه های نرم و سخت درپی ضربه زدن به انقلاب اسلامی است
آیت الله اعرافی گفت: به خاطر امواج توفنده انقلاب اسلامی دشمنانی علیه ما همه ابزارهای خود را به کار گرفتند تا پرچم ما را زمین بزنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در نوبت صبح دهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین و علما و فضلای استان های تهران، البرز و سمنان که در مجمع آموزشی فرهنگی آدینه تهران در حال برگزاری است، با تبریک اعیاد شعبانیه، از اهتمام مدیریت و مجموعه مرکز مدیریت حوزه های علمیه به خروجی های اجلاسیه های جامعه مدرسین و اتخاذ تصمیمات لازم از سوی شورای مدیریت و معاونین برای اجرایی سازی خروجی های کمیسیون ها و جلسات خبر داد.

وی با بیان این که عصر انقلاب اسلامی فرصت های بی بدیلی را در اختیار حوزه و روحانیت قرار داده، گفت: آفاقی که انقلاب اسلامی به روی معارف الهی و اهل بیت گشود قابل وصف نیست، کسانی که روزگار قبل انقلاب را سپری کرده اند و تاریخ رنج و محنت بزرگان دین را مطالعه می کردند می دانند این روزگار قابل قیاس با آن دوران نیست و ابواب عالم به روی حوزه گشوده شده است.

آیت الله اعرافی افزود: به برکت خون های پاک شهیدان و مجاهدت حضرت امام که اعجوبه روزگار بود، افق های جدیدی به روی ما گشوده است، جامعه مدرسین نیز همواره تلالو و درخشندگی لازم را در 60 سالی که از عمر آن می گذرد داشته است.

وی با بیان اینکه افق های بی نهایتی برای نورافشانی و ابلاغ پیام دین پیش روی ما است، تصریح کرد: از اعجاب های انقلاب اسلامی آن بود که در مقابل گفتمان و پارادایم حاکم بر جامعه جهانی حرفی تازه مطرح شد؛ انقلابی که از حوزه برخاست حرف جدید به دنیا ارائه کرد و این کار عظمتی بزرگ دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: فرصت ها، ظرفیت و آمادگی هایی برای ترویج، تبیین و پیاده سازی گفتمان دینی به عنوان یک گفتمان جدید در دنیای معاصر فراهم است؛ کسانی در پیشبرد اسلام و انقلاب اسلامی موفق هستند که همزمان دشواری مسیر، سختی های راه و گرفتاری ها را بشناسند؛ به همراه درخشش انقلاب اسلامی تحولاتی در دنیا رقم خورده است که کار را بر جبهه حق تا حدی دشوار می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با شمارش معضلات جهان امروز که می تواند مانعی پیش روی حرکت دینی باشد، گفت: تعدد گروه های مرجع بر خلاف ادوار قبل، پیچیدگی جوامع به خاطر انقلاب های صنعتی، شکستن حصرهای اطلاعاتی در پی گسترش اینترنت، بیدار شدن جریان های گوناگون دینی و فرهنگی، فعال شدن آن ها، سیطره مفهومی اندیشه غرب بر معرفت و معیشت انسان های امروز سختی های مسیر ما است.

وی با بیان اینکه تمدن غرب فکری را در طول 500 سال پیاده کرد و به مرور منظومه ای بر پایه های غیر الهی آراست، ابراز کرد: خدمات بشریت در پیشرفت علم و دانش را می ستاییم اما انتقاد ما این است که در روح این ساختمان، عالم قدس دیده نمی شود و متأسفانه این روح غیر الهی در همه جوانب دمیده شده است؛ نوجوانان ما در دبیرستان با منطقی آشنا شدند که پیشرفت های علمی داشته اما از خدا در آن خبری نبوده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه فرصت های بی شماری پیش روی انقلاب قرار گرفته و موانعی که وجود دارد اظهار داشت: به خاطر امواج توفنده انقلاب اسلامی دشمنانی علیه ما همه ابزارهای خود را به کار گرفتند تا پرچم ما را زمین بزنند؛ قبل از حوداث پاییز می توان چیزهایی را نام برد که علیه ما به کار گرفته نشده اما اکنون باید گفت با همه ابزارها و همه شیوه های نرم و سخت سراغ انقلاب اسلامی آمده اند.

وی با اشاره به استان های تهران، البرز و سمنان اظهار داشت: تهران با 14 میلیون نفر جمعیت بخش بزرگی از کشور را تشکیل داده و قطب های علمی کشور در آن قرار دارند و همچنین هدف‌گیری دشمن بر این منطقه است؛ ادیان انحرافی، جریان های سیاسی انحرافی در تهران پایگاه دارند و از طرفی مردمی قوی که در طول دهه های گذشته همواره پیشاهنگ بودند نیز باید دیده شوند؛ برای تهران باید جداگانه کار کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به دیدار خود با زاکانی پیش از قبول مسؤولیت شهرداری تهران گفت: قم با همه عظمت خود و ام القرا بودن معرفت اهل بیت از یک منظر ویژگی تهران را ندارد زیرا یک عملیات این شهر بازتاب و انعکاس سریع در تمام نقاط ایران و جهان دارد؛ اگر امروز برای تهران کار شود آینده کشور تعیین می شود.

وی با بیان اینکه ما نسبت به تهران و حوزه آن قصور داریم تصریح کرد: حوزه و روحانیت با اتکا به خداوند و استمداد از حضرت ولیعصر به دین خداوند خدمت می کند؛ ما روحانیون باید یاور، راهنما و کنار مردم و جامعه باشیم و خدمتگزاری کنیم که یک امر مقدسی است؛ حوزه پیشرو، مولد فکر و تولید کننده پیوسته علوم اسلامی و توسعه دهنده مرزهای علوم اسلامی باید باشد و همجنین بر منهج قدیم، راه خود را طی کند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: نیازهای وسیع و گسترده امروز می طلبد حوزه ما از سازوکار مناسب جهت پاسخ به مأموریت های خود برخوردار باشد؛ حوزه یک روح و ستون فقرات ثابت و پیوسته ای دارد که باید بماند زیرا میراث گذشتگان ما ستون فقرات است؛ حوزه در عصر انقلاب باید نیازها را ببیند و برای آن چاره بیاندیشد.

وی با بیان اینکه حوزه در طول دهه های گذشته و هدایت های بزرگان طرح هایی تدارک دیده است، عنوان کرد: در بخش پژوهش و تولید علم در حوزه به طور دائم با فقاهت، حکمت و تفسیر تولید علم صورت می گیرد؛ یکی از اقدامات مهم پایه ریزی شده در حوزه پژوهش حوزه فقه معاصر است که حدود 30 جلد خروجی دارد و خوشبختانه در فضای تعلیم حوزه نیز تا حدی تأثیر گذاشته است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه مطالعات مورد نیاز نظام آغاز شده است که در سال آینده نتایج آن بیرون می آید، خاطرنشان کرد: در حوزه کنشگری تبلیغی و تبیینی حوزه حدود 40 کارکرد برای حوزه تعریف شده است و در تعامل با آموزش و پروش نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرارگاه کنشگری اجتماعی و ستاد حوادث حوزه شکل گفته و در خصوص طرح هجرت تدابیری اندیشیده شده است.

ارسال نظرات