۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۷۳۰۵۹۶
دبیر ستاد ملی جمعیت:

۵ سال فرصت برای رهایی از بحران جمعیتی

۵ سال فرصت برای رهایی از بحران جمعیتی
دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲ پنجره جمعیتی کشور بسته خواهد

به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، سیدکاظم فروتن عصر امروز در جریان سفر به این استان با حضور در نشست قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان یزد با اشاره به اهمیت اقدامات مطلوب یزد در حوزه ساماندهی جمعیت،‌ اظهار کرد:‌ این استان می‌تواند به عنوان الگویی موفق در کشور مطرح شود.

وی با اشاره به محدودیت اعتبارات در ستاد ملی جمعیت،‌ افزود: استانها باید قبل از بحرانی شدن وضعیت جمعیت برای پیشگیری از این مهم وارد فاز عملیاتی شوند.

دبیر ستاد ملی جمعیت استفاده بیش از پیش از ظرفیت روحانیون را حائز اهمیت دانست و گفت:‌ تمام مسائل در استانها باید  پیوست جمعیتی داشته باشد.

فروتن رصد و پایش مستمر در حوزه فرزندآوری را از جمله موارد ضروری و حائز اهمیت عنوان و تصریح کرد:‌ تعامل و ارتباط بیشتر استانها با ستاد ملی جمعیت جهت رفع موانع فرزندآوری و جوانی جمعیت ضروری است.

دبیرستاد ملی جمعیت: پنجره جمعیتی کشور سال آینده بسته می‌شود/ 5 سال فرصت برای رهایی از بحران جمعیتی

عملکرد دستگاه‌های در حوزه جمعیت ضعیف است

دکتر صابر جباری، مسئول قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان این‌که قانونی جوانی جمعیت دارای ۷۳ ماده است که ۴۳ مورد آن مرتبط با وزارت بهداشت، اظهار کرد: این وزارتخانه یکی از گلوگاه‌های کنترل جمعیت در کشور است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد جوانی جمعیت، افزود: انتظار داریم بحث جوانی جمعیت بیش از پیش در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گیرد.

جباری با بیان این‌که بر اساس اطلاعات بدست آمده پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۲ پنجره جمعیتی کشور بسته خواهد شد، گفت: تنها پنج سال وقت برای رهایی از این بحران جمعیتی داریم.

مسئول قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت جمعیتی استان یزد نیز خاطرنشان کرد: اگر یزد در این زمینه غفلت کند، خیلی از لهجه‌های شیرین یزدیها و آداب و رسوم این مردمان از بین خواهد رفت و ضرورت دارد که این موضوع نیز جدی گرفته شود.

وی با بیان این‌که رویکرد وزارت بهداشت در حوزه سلامت تلاش برای تسهیل‌سازی و ارائه خدمت کریمانه در حوزه ازدواج، باروری وبارداری است، گفت:  با وجود تمام تلاش‌ها، متاسفانه هنوز هم در فضای عمومی کشور در زمینه باروری، بارداری و زایمان با مردم برخورد خوبی را شاهد نیستیم.

جباری با اشاره به اهمیت افزایش نرخ سزارین در کشور، آمار استان یزد را سه درصد بیشتر از متوسط کشوری دانست و بیان کرد: علت بخشی از این آمار به فرهنگ نادرست خانواده‌ها در مورد تاریخ زایمان فرزنداشان و بخشی نیز مربوط به دولت و رفع چالش‌ها و تسهیل فرزندآوری است.

ارسال نظرات