۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۷۳۰۶۳۹
رئیس دیوان عدالت اداری:

کارنامه عملکرد برای ۱۰ وزارتخانه و دستگاه اجرایی صادر شد

کارنامه عملکرد برای ۱۰ وزارتخانه و دستگاه اجرایی صادر شد
رئیس دیوان عدالت اداری از صدور کارنامه عملکرد برای ۱۰ وزارتخانه و دستگاه‌ اجرایی از حیث نظارت قضایی دیوان عدالت اداری خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جلسه شورای اداری استان هرمزگان با حضور رئیس دیوان عدالت اداری، معاونین دیوان، استاندار هرمزگان، رئیس کل دادگستری استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل استانداری هرمزگان برگزار شد.

حجت الاسلام مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در این نشست اظهار کرد: هیئت دیوان عدالت اداری در جریان سفر دو روزه به استان هرمزگان ضمن ملاقات عمومی با مردم استان، امروز هم به صورت کاملاً تخصصی در سه بخش جداگانه طی جلساتی با مدیران استان دیدار و گفتگو کرده است.

وی تصریح کرد: مطالبی که مدیران استان هرمزگان طی این جلسات بیان نمودند قطعاً در دستور کار قرار خواهد گرفت و به محض برگشت تهران به درخواست های مردمی و موانع و مشکلات مطرح شده از سوی مدیران رسیدگی خواهد شد و نتایج آن به سرعت اعلام می گردد.

حجت الاسلام مظفری در ادامه افزود: همه دغدغه ما در سفر به استان هرمزگان این بوده است که نسبت به گره گشایی از کار مردم اقدام کنیم و امیدواریم جلساتی که در این خصوص برگزار شد، مفید به فایده باشد.

وی با اشاره به اینکه رسالت همه انبیا الهی هم توجه به نظم و قانون و احترام به حقوق همه افراد جامعه بوده است، یادآور شد: برای اینکه به این هدف دست یابیم باید بحث قانونگرایی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه موضوع قانون گرایی و احترام به حقوق همه افراد جامعه نیازمند توجه ویژه از سوی مدیران است، تأکید کرد: ضرورت دارد مدیران در حوزه قانونگرایی سرمایه گذاری کنند چراکه شاخصه حکمرانی صحیح توجه به قانون و شفاف سازی و تسهیل امور است.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید فرآیند ها از حالت طولانی و غیر شفاف خارج شوند اظهار داشت: همین موضوع یکی از مهمترین عوامل طرح شکایات در مراجع قضایی است که نشان دهنده این است که قوانین ما شفاف نیستند و یا به درستی اجرا نمی شوند و یا با ایجاد مشکلاتی از سوی دستگاه های نظارتی، قدرت ریسک پذیری از مدیران گرفته شده است.

حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه راهکار حل مشکلات توجه به قانون است، گفت: باید به موجب قانون حقوق مردم را به آنها بپردازیم و فرآیندها را تسهیل کنیم.

وی تصریح کرد: باید از پیچیده کردن فرآیند ها جلوگیری نمود تا مردم از مطالبه حقوقشان خسته نشوند.

وی بیان کرد: همه ما منتسب به حاکمیت علوی هستیم و باید با الگوگیری از فرمایشات و اقدامات حضرت علی (علیه السلام) خود را ارزیابی کنیم که چه مقدار با استفاده از ظرفیت‌های قانونی توانسته ایم فرآیندها را تسهیل کنیم و کار مردم را انجام دهیم.

حجت الاسلام مظفری با اشاره به اینکه در دیوان عدالت اداری هیچ مصلحتی بالاتر از عمل به قانون نمیشناسیم، تأکید کرد: عمل به قانون همواره و در مناسب های مختلف هم مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و هم ریاست محترم قوه قضاییه بوده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد مدیران از پرونده های ارسالی به دیوان عدالت اداری در وقت مناسب دفاع نمی‌کنند، اظهار داشت: یکی از موارد اطاله دادرسی در دیوان عدالت اداری موضوع عدم ارسال لوایح از سوی مدیران و مسئولین اداری مختلف است.

رئیس دیوان عدالت اداری از صدور کارنامه عملکرد برای دستگاه‌های اجرایی از حیث نظارت قضایی دیوان عدالت اداری هم خبر داد و گفت: تاکنون کارنامه عملکرد ۱۰ وزارتخانه صادر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه مدیران در تصمیمات خود، کمتر از ظرفیت کارشناسان حقوقی استفاده می کنند و همین موضوع یکی از دلایل تشکیل پرونده در دیوان عدالت اداری است چرا این مدیران گاهی با توجه به عدم شناخت از مسائل حقوقی، دستوراتی کاملاً خلاف قانون صادر کرده اند.

حجت‌الاسلام مظفری همچنین اظهار داشت: ۱۳ کارگروه تخصصی بین دیوان عدالت اداری و وزارتخانه ها تشکیل شده تا مسائل و مشکلات و دغدغه های دستگاه‌های مختلف را بررسی کنند و به رسیدگی به مطالبات مردم سرعت ببخشند.

رئیس دیوان عدالت اداری همچنین با بیان اینکه استان هرمزگان در مقایسه با استان های هم تراز خود، جزو کم پرونده ترین استان های کشور در دیوان عدالت اداری است، گفت: این بدین معنی است که مسئولین استان وقت بیشتری را برای رسیدگی به مطالبات مردم اختصاص داده اند که جای تشکر دارد.

ارسال نظرات