۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۷۳۰۷۱۳
معاون خدمات شهری شهرداری قم خبر داد؛

خدمت رسانی بیش از ۳۰۰ موکب در اجتماع بزرگ مهدوی

خدمت رسانی بیش از ۳۰۰ موکب در اجتماع بزرگ مهدوی
اصفهانیان مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه اقدامات و برنامه‌‎های گسترده شهرداری قم به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر (عج) در نیمه شعبان را تشریح کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مهدی اصفهانیان مقدم معاون خدمات شهری شهرداری قم در نشست رسانه‌ای ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم که صبح امروز به منظور تشریح اقدامات و برنامه‌‎های گسترده شهرداری قم به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر (عج) در سالن جلسات شهید مولوی شهرداری قم برگزار شد اظهار داشت: باتوجه به همزمان نیمه شعبان با عید نوروز و همزمان عید نوروز با ماه رمضان پیش‌بینی‌ها مبنی بر خیل عظیم زائرین از نیمه دوم اسفندماه است.

وی با اشاره به اجرای طرح مهدوی پرچمداران خدمت، مطرح کرد: این طرح از ابتدای بهمن‌ماه با تشکیل کمیته‌های مختلف فعال شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: کمیته‌های ایمنی، فرهنگی، اسکان، حمل و نقل و ترافیک، مالی، پشتیبانی مردمی، انتظامی، تامین مایحتاج، نظارت و ارزیابی و... با محوریت معاونت خدمات شهری شهرداری قم با هدف ارائه خدمات مطلوب به زائرین حرم کریمه اهل بیت (ع) و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران و شهروندان با تجهیز تمام امکانات ازجمله این کمیته‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در ستاد تسهیلات زائرین فعالیت شبانه روزی بیش از ۳ هزار نفر را شاهد هستیم، عنوان کرد: همچنین ۳۰۰ دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین نیز مباحث خدمت‌رسانی به زائرین و شهروندان را دنبال می‌کنند.

اصفهانیان مقدم با اشاره به آماده‌سازی پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها در بلوار پیامبر اعظم (ص) و مسجد مقدس جمکران، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز توانسته‌ایم ۱۶ عدد پارکینگ با مساحت ۱۶۰ هکتار و با ظرفیت ۵۰ هزار خودرو اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و سواری فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: تامین تسهیلات رفاهی مورد نیاز در این پارکینگ‌ها ازجمله سرویس بهداشتی، نمازخانه، تامین آب شرب، تامین مایحتاج و ... نیز با محوریت مناطق ۸ گانه در پارکینگ‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: مباحث ایمنی و امداد نیز در این پارکینگ‌ها با محوریت سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهری با استقرار اکیپ‌های موتوری، سواری و پیاده با خودروهای سبک و سنگین در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه با همکاری سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی تسهیل در عبور و مرور زائرین انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا ۲ هزار تاکسی و ۱۸۰ اتوبوس آماده‌سازی شده است که با تاکید شهردار قم موضوع حمل و نقل در ایام نیمه شعبان به صورت رایگان انجام می‌شود.

اصفهانیان مقدم ادامه داد: باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تاکید داریم شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا ترافیک روانی با همکاری شهروندان داشته باشیم.

وی با اشاره به رویکرد مردم‌داری شهرداری قم، یادآور شد: از ظرفیت و پتانسیل فرهنگی زائرین در راستای ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت و ایجاد شور و نشاط اجتماعی از قم به سراسر کشور استفاده خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم برپایی ۴۴ غرفه فرهنگی و نورافشانی در ۴۴ نقطه بلوار پیامبر اعظم (ص) توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم را مدنظر قرارداد و افزود: تمام این اقدامات در راستای برگزاری شکوهمند جشن‌های مردمی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی برپایی بیش از ۳۰۰ موکب و ایستگاه صلواتی در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) انجام شده است، ابراز کرد: این موکب‌ها شامل هزار و ۵۰۰ غرفه از ۲۰ استان، ۸۰ شهر و همچنین موکب‌های غیر ایرانی هستند.

اصفهانیان مقدم با اشاره به پخت و توزیع بیش از ۲ میلیون پرس غذا در این ایام، بیان کرد: به نظافت سطح مناطق ۸ گانه و به خصوص بلوار پیامبر اعظم (ص) و پیرامون حرم مطهر با مشارکت متولیان امر و موکب‌داران نیز توجه شده است.

وی افزود: تامین کیسه‌های زباله، مخازن و فعالیت ماشین‌آلات مکانیزه پرس شهرداری ازجمله تجهیزات تامین شده در راستای حفظ نظافت شهری است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: بهبود سیما و منظر شهری، فضاسازی و نصب ریسه‌های رنگی در دستور کار مناطق ۸ گانه نیز در دستورکار داریم.

وی از ریسه‌بندی بلوار پیامبر اعظم (ص) به طول ۷ کیلومتر یاد کرد و گفت: همچنین گل آرایی و بهبود فضای سبز این بلوار نیز به طور کامل انجام شده است.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اینکه حدود ۸۵۰ مترمربع دیوارنگار نیز با موضوع مهدویت انجام شده است، اظهارکرد: امسال برای نخستین بار ستاد ملی نیمه شعبان در وزارت کشور تشکیل و جلسات متعددی در تهران و در قم برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این جلسات نگاه بر این بوده با همکاری سازمان شهرداری‌ها و برخی شهرداری‌های کشور بتوانیم خدمت‌رسانی مطلوبی داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه ۱۲ شهرداری برنامه‌های خود برای ارسال تجهیزات را اعلام داشته‌اند، مطرح کرد: در بلوار پیامبر اعظم (ص) درحال فراهم نمودن محور پشتیبان به طول ۵ کیلومتر هستیم که ۲ کیلومتر آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اطلاع رسانی نیز اقدامات جامع و کاملی انجام شده است، عنوان کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری قم نیز به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به درخواست‌های مردمی است.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه در حوزه اسکان نیز اقدامات خوبی را شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: کلیه بوستان‌ها در سطح مناطق ۸ گانه بخصوص در محدوده جمکران و با استفاده از ظرفیت کمیته‌های مردمی در حوزه حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌ها آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تخلفات شهری و نظم بخشی نیز به صورت شبانه روزی در قالب اکیپ‌های موتوری، پیاده و سواری فعالیت‌هایی انجام می‌شود، تصریح کرد: همچنین باتوجه به نیاز محدوده مسجد مقدس جمکران به فضای سبز برای پویش درخت دوستی بنشانیم عرصه‌ای به مساحت حدودا ۱۲ هکتار در این منطقه آماده شده است.

در ادامه نیز مهدی کلانترزاده مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم اظهارکرد: نیمه شعبان امسال اتفاق منحصر به فردی است که امیدواریم به بهترین شکل بتوانیم آن را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه پویش روز امید با محوریت مسجد مقدس جمکران دنبال می‌شود، مطرح کرد: مجموعه شهرداری قم تلاش کرده است به دنبال امیدآفرینی در جامعه در برگزاری این پویش همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم با بیان اینکه فضاسازی شهری بسیار گسترده‌ای به مناسبت نیمه شعبان انجام شده است، عنوان کرد: باتوجه به کمبود پارکینگ‌ها و ترافیک در مسیر پیاده روی بلوار پیامبر اعظم (ص) از اصحاب رسانه تقاضا داریم در عرصه فرهنگ‌سازی ورود جدی داشته باشند.

وی از ارسال پیامک در ورودی شهر قم به زائرین یاد کرد و گفت: در سال‌های گذشته لینک‌های متعددی در این پیامک ارسال می‌شد ولی در نیمه شعبان امسال ضمن عرض خیرمقدم و اعلام مسیر حرکت زائرین تنها یک لینک حاوی نشانی قم زائر به زائران ارسال می‌شود.

کلانترزاده با بیان اینکه مجموعه روابط عمومی شهرداری قم تلاش‌های بسیاری در ایام نیمه شعبان انجام داده است، خاطرنشان کرد: در این راستا موشن‌هایی طراحی و در فضای مجازی منتشر شده است.

وی با اشاره به حجم عظیم زائرین نیمه شعبان، تصریح کرد: از شهروندان قمی تقاضا داریم باتوجه به لزوم رعایت آداب میزبانی در این ایام بجای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از وسایل عمومی استفاده کنند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم با بیان اینکه ۵ ایستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی رایگان به زائرین در نظر گرفته شده است، یادآور شد: اتوبوس‌های رایگان شهرداری قم از ایستگاه‌های میدان نبوت، میدان شهید مطهری، میدان امام خمینی، مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) پردیسان و ورزشگاه حیدریان شهید صدوقی به سمت مسجد مقدس جمکران در خدمت شهروندان و زائرین هستند.

وی با اشاره به اینکه در روز نیمه شعبان موکب رسانه‌ای در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) با همکاری خانه مطبوعات و استانداری آماده‌سازی می‌شود، بیان کرد: در این موکب امکانات اولیه برای اهالی رسانه فراهم شده است تا بتوانند حال و هوای زائرینی که از کشورها و استان‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند را منعکس کنند.

کلانترزاده از پارکینگ‌های ۱۶ گانه شهرداری قم یاد کرد و گفت: در هر پارکینگ کارت مخصوصی با رنگ متفاوت طراحی شده است تا زائرین بتوانند به راحتی خودشان را به پارکینگ مورد نظر برسانند.

وی در پایان به اپلیکیشن قم زائر اشاره کرد و افزود: تمام نیازهای زائرین ازجمله نگاه اولیه نقشه، محل اسکان، سوغات، اماکن گردشگری، زندگی نامه حضرت معصومه (س)، زیارت نامه، جایگاه‌های سوخت، استراحتگاه‌ها، بیمارستان، داروخانه و ... در این اپلیکیشن طراحی شده است.

ارسال نظرات