۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۷۳۰۷۶۹
حجت‌الاسلام اشکوری در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا تبیین کرد؛

همفکری و همراهی والدین با مسئولان؛ راهگشای توطئه مسمومیت‌ها

همفکری و همراهی والدین با مسئولان؛ راهگشای توطئه مسمومیت‌ها
استاد حوزه گفت: عاملین مسمومیت ها در کارنامه خود کشتار شیمیایی مردم حلبچه را دارند و استقامت و پایداری مردم می‌تواند این توطئه دشمنان را خنثی کند.

اشاره: دختر عزیز خانواده است. حال دشمنان دختران تمام خانواده‌های ایرانی را هدف گرفته است تا ماهی بزرگی صید کند. شاید بتوان گفت که مسمومیت دانش آموزان در مدارس طرح دوم و جایگزین دشمنان در ایجاد آشوب‌های سراسری است. طرحی که همزمان و بلافاصله بعد از بازگشایی مدارس و اغتشاشات توسط دشمنان برنامه ریزی و اجرا شد. حال دو راه پیش رو قرار دارد. برگزاری تجمعاتی که لیدرهای آشوبگر و هسته‌های تخریبگر دشمن می‌توانند در میان مردم حضور یابند و اتفاقات ناگواری مانند آنچه در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم را به اسم اعتراض مردم رقم بزنند و یا می‌توانند با مطالبه مستمر، عاقلانه و آگاهانه از مسؤولان و همفکری آن‌ها، همانند همکاری که در دهه شصت برای دستگیری منافقینی که در شهرها ایجاد ناامنی کرده بودند، با همکاری منافقینی که در حال مسموم کردن دانش آموزان هستند را شناسایی و برای برخورد تحویل مسؤولان مربوطه بدهند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام عبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه رفت تا با وی پیرامون ابعاد مختلف مسمومیت دانش آموزان و دانشجویان دختر سراسر کشور گفت‌وگو کند.

رسا ـ تحلیل شما درباره ماجرای مسمومیت‌ها و ابعاد آن که امروز تمام کشور را درگیر کرده چیست و دشمن چه اهدافی را دارد؟

هر اتفاقی که رقم می‌خورد دارای چند جنبه است. موضوعی که اکنون در حال رقم خوردن است، یک کار امنیتی است. به این دلیل که کار امنیتی است، با اهداف مختلفی درحال انجام است. اولین گام آن تشویش آفرینی میان افکار عمومی است. آن‌ها این‌طور القا می‌کنند که کاری که دارد انجام می‌شود برای اهداف مختلفی از سوی دشمنان است که این کار را انجام می‌دهند. اولین نکته‌ای که بسیار مهم است این است که با سرمایه گذاری که دشمن کرده است تا از طریق موج‌هایی که در چندماه اخیر اتفاقات افتاد، در بین جامعه اسلامی ایجاد اختلاف بکنند و این اختلاف را دو قطبی سازی کنند تا تبدیل به هیجان شود و از طریق این هیجان سازی یک بومی‌سازی را در داخل ایران شکل بدهند.

البته این اتفاق با بیداری مردم، هوشیاری آن‌ها و آمدن به صحنه برای دفاع از نظام این اتفاق نیفتاد که بتوانند آن را انجام بدهند. با این وجود که برای این موضوع یک سرمایه گذاری بسیار اساسی کردند. آن‌ها به اصطلاح خودشان نتوانستند دو قطبی سازند و حتی نتوانستند با این رفتار، رفتار جمهوری اسلامی را مهار کنند و اگر نتوانند ضربه بزنند، بلافاصله بعد از این موج می‌خواستند کار را انجام بدهند، دیدند هنوز این وضعیت مدارس پا برجاست.

برای این کار آمدند سراغ رفتارهای امنیتی و به خصوص در حوزه مدارس. پس با این کار اولاً می‌خواهند بگویند که هنوز آن جریان شورش‌ها تدوام دارد و اینطور نیست که شورش‌ها از بین رفته باشد. نکته دوم این است که بسیار زیاد به دنبال این هستند که بگویند در جمهوری اسلامی، هنوز کارآمدی و توان ایجاد امنیت برای زنان را ندارد و به همین جهت جامعه دچار ناامنی بشود. مرحله سوم آن کسی که این چنین کارهایی برای مسمومیت دانش آموزان از دستش بر می‌آید یا منافقین هستند که نیرو و شبکه دارند یا کاری که انجام می‌شود منشاء آن از کسانی مثل داعش هستند.

احتمالی که می‌دهم این است که توطئه بعدی آن‌ها یک توطئه مذهبی باشد که از حوزه اختلافات مذهبی وارد شوند؛ یعنی وقتی که عاملین دستگیر شوند آن‌ها به گونه‌ای باشند که مانند تفکر داعشی رفتار کنند که بعد دشمنان روی آن سوار شوند تا به اختلافات مذهبی دامن بزنند که برای مثال جریان اهل سنت افراطی و ... است که بیاید بگوید در جامعه شما این کار را انجام می‌دهند و برای همین بخواهند آن مسأله را از این طریق دنبال کنند.

پس اولاً بگویند جمهوری اسلامی توان امنیتی ندارد و مرحله بعدی و چند جنبه دیگر این‌ها هستند. نکته دیگری که به ذهن من می‌رسد، فشار به جمهوری اسلامی است. آن‌ها می‌خواهند به جمهوری اسلامی فشار بیاورند که اگر شما از مواضع خودتان در حوزه منطقه‌ای، هسته‌ای، برجام و موضوعات مختلف، موشکی و ... کوتاه نیایید و این رفتاری را که ما می‌خواهیم را نداشته باشید، ما هر کاری از دستمان بر بیاید علیه شما انجام خواهیم داد. یعنی یک تهدید اینطور را احساس می‌کنم.

بنابراین آن چه که توطئه دشمن را می‌تواند خنثی کند، دوباره استقامت و پایداری مردم ایران است. این که آن‌ها نشان بدهند بین نظام سیاسی ما و مردم یک ارتباط وثیقی وجود دارد. هم دولت و هم مردم امنیت را یک امر عمومی می‌دانند و همه خود در مقابل امنیت مسؤولیت دارند و در مقابل افزایش قدرت ملی و حفظ استقلال با همدیگر هماهنگ هستند. همه ملت با وجود همه سختی‌هایی که وجود دارد، پای کار نظام هستند. این موضوعات موضوعاتی است که همه با هم وحدت داریم و این را به یاد به دشمن نشان بدهیم تا بتوانیم از این مشکل هم عبور کنیم.

رسا ـ آیا اساساً وقتی جمهوری اسلامی تمام کسانی که در اغتشاشات اخیر نقش جدی و فعال داشتند را با عطوفت پدرانه می‌بخشد، به خود اجازه می‌دهد که چنین رفتارهای سخیفی با دانش آموزان به‌عنوان سرمایه اجتماعی خود انجام بدهد؟

اینکه جمهوری اسلامی ایران از موضع قدرت با آشوبگران برخورد می‌کند و کسانی که را در شورش‌ها شرکت کرده بودند را به دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی آنها و خنثی شدن توطئه‌هایشان با رفتار صحیح مردم نشان داده شد که اصلاً جمهوری اسلامی از موضع قدرت آن‌ها را آزاد می‌کند. بنابراین وقتی جمهوری اسلامی چون دارای این قدرت است اصلاً نیاز به این کارها ندارد که بخواهد آن را انجام بدهد.

نکته جالب ماجرا این است که جمهوری اسلامی بخواهد اصلاً این کار را به صورت کور هم انجام دهد؛ یعنی اگر مسموم کند، اگر فقط این طیف مسموم شوند، مردم مسموم نمی‌شوند؟ اما وقتی نگاه می‌کنید در مسمومیت‌ها همه هستند. دشمنان می‌بینند آن کسانی که در مقابل توطئه‌شان ایستادند، همان زنان بودند که اتفاقاً بسیار پیچیده‌تر و فعال‌تر در این زمینه حضور پیدا کردند. آ‌ن‌ها آمدند از عفت، شرافت و حیای خودشان دفاع کردند و گفتند که ما اینطور نیستیم که بخواهیم با دشمن در این زمینه همکاری کنیم.

زنان از همه قشرها آمدند و کما اینکه در راهپیمایی 22 بهمن همچین صحنه‌هایی را می‌دیدیم که با دفاع از جمهوری اسلامی این توطئه را خنثی کردند. از این جهت برای جمهوری اسلامی موردی ندارد که وقتی در موضع قدرت است، چنین اقداماتی را نسبت به زنان انجام بدهد. در حقیقت کسی که از مسمومیت زنان منفعت می‌برد، دشمنان هستند. دشمنانی که اتفاقاً در سوابق آن‌ها این اتفاقات کم نیست. منافقین، داعشی‌ها و ... که می‌آمدند در مدارس مردم را ترور می‌کردند و انسان‌های بیگناه را از بین می‌بردند.

این سازمان منافقین است که در کارنامه‌اش در حلبچه و جاهای دیگر به‌عنوان مزدور دیگران آمدند و انسان‌های بیگناه را با عوامل شیمیایی به شهادت رساندند. این آمریکایی‌ها بودند که هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران را مورد اصابت موشکی قرار دادند و حتی افتخار می‌کردند و بابت این موضوع مدال دادند و گفتند این کار برای این بود که در رفتار جمهوری اسلامی تغییر ایجاد کنیم. آن‌ها انسان‌های بیگناه را می‌کشند و این هم معلوم است که کار آن‌هاست و در پرونده‌هایشان از این موارد بسیار زیاد وجود دارد.

رسا ـ چرا بعضی از رسانه‌های معاند و خائن داخلی و خارجی موضوع مسمومیت ها را به مسائل مذهبی ربط می دهند؟

اگر کسی با تفکر اسلام ناب آشنا باشد، کمترین آشنایی هم که داشته باشد، هیچ موقع چنین اقداماتی را انجام نمی‌دهد. اگر بخواهم مثال ساده بزنم حتی در زمان طاغوت دشمن که نظام پهلوی است که علیه انقلابیون اقدام می‌کند، آن‌ها را دستگیر و شکنجه می‌کند، حضرت امام اجازه اقدامات مسلحانه را نمی‌دهند و می‌فرمایند این اقدامات کار صحیحی نیست.

بلکه اگر ما بخواهیم این نظام را پایه ریزی کنیم بر اتکا به مردم است. زمانی که چنین فتوایی وجود دارد، الآن که حکومت اسلامی وجود دارد، بخواهد از این اقدامات سخیف انجام بدهد؟ اساس قضیه این است که کسانی که چنین سخنانی را مطرح می‌کنند، اصلاً با اسلام و مبانی اسلامی آشنایی ندارند. آن‌ها نمی‌دانند که بر اساس تفکر انقلاب اسلامی اگر یک فردی، یک انسان بی‌گناهی را بکشد و به قتل برساند گناه او همانند کسی است که جمیع مسلمین را کشته است؛ یعنی یک نگاه اینطوری وجود دارد که او قاتل است و وقتی یک نفس محترمه را بکشد، انگار همه جامعه بشری را به قتل رسانده است.

وقتی چنین مبانی وجود دارد، انسانی به خود اجازه چنین کاری نمی‌دهد حتی یک فقیه و مجتهد شیعی اجازه نمی‌دهد که چنین فتوایی را بدهد. مشخصاً اینها با مبانی دینی و مبانی اسلام ناب آشنایی ندارند و کسانی از این حرف‌ها می‌زنند که کمترین شناخت و نسبتی با مبانی اسلامی ندارند. اگر کسی قدری با مبانی اسلامی صحیح آشنایی داشته باشد، یقیناً به این نتیجه می‌رسد که هیچ زمان هیچ فقیهی چنین فتوایی را صادر نخواهد کرد.

رسا ـ سخن شما برای مردمی که این چند روز خانواده‌ها و عزیزانشان در معرض تهدیدات قرار گرفته‌اند چیست و آن‌ها چه اقداماتی را علیه این توطئه دشمن می‌توانند انجام بدهند؟

ما باید بصیرت داشته باشیم. جامعه باید بصیرت داشته باشد. اقتضاء این است که دشمن آمده و دارد این کار را می‌کند. دشمن آمده در حوزه رفتارهای امنیتی علیه جمهوری اسلامی اقدام می‌کند؛ چون توطئه‌های دیگر او جواب نداده، حال سراغ این برنامه آمده است. آنچه برای مردم واجب است این است که در پازل دشمن فعالیت نکنند.

همچنین مردم باید الآن از مسؤولین بخواهند که با این توطئه برخورد کنند. یقینا این طور است و باید این کار را کنند و ما نیز این مطالبه را داریم؛ اما باید مراقب باشیم که نباید این مطالبه‌گری تبدیل به این شود و در ذهن ما اینطور تلقی شود که مسؤولین ما توانایی ایجاد امنیت را ندارند. باید با مسؤولین همراهی و همفکری کرد و ضمن این مطالبه کرد تا مسؤولین ما بتوانند با این پشتوانه مردمی، با این معضل هم برخورد کنند.

البته مردم و مسؤولین بایستی عوامل این موضوع را بشناسند که چه کسانی و چه چیزهایی هستند و سپس با آن برخورد کنند. باید این فرصت را به مسؤولین بدهیم و با همکاری و فکری شرایط را برای اینکه مسؤولین بتوانند به این مسؤولیت خودشان به خوبی عمل کنند را فراهم کنیم. اگر چه در ضمن رعایت این شرایط حتماً بایستی مطالبه‌گری انجام بشود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات