۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۳۰۸۱۴

مصاحبه خبرگزاری رسا با برگزيده فراخوان عمومی کتاب سال حکومت اسلامی

مصاحبه خبرگزاری رسا با برگزيده فراخوان عمومی کتاب سال حکومت اسلامی
از تنها اثر برگزيده فراخوان عمومي کتاب سال حکومت اسلامی با حضور آیات بوشهری و اراکی تجلیل و تقدیر شد.

چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی از سوی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در محل دبیرخانه این مجلس در قم با تقدیر از اثرات برگزیده برگزار شد.

بر اساس این گزارش، سه اثر از آثار راه یافته اعضای خبرگان به همایش کتاب سال حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند که افراد برگزیده و آثار آنان به شرح ذیل است:

1- آیت الله محسن اراکی به عنوان نفر اول در آثار برگزیده کتاب سال حکومت اسلامی شد که سه اثر با عناوین فقه نظام بانکی، اصول فقه نظام و المسجد فی فقه نظام اسلامی کرده بود.

2- نفر دوم آثار راه یافته به همایش کتاب سال حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی انتخاب شد.

3- نفر سوم راه یافته به همایش کتاب سال حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری آیت الله عباس کعبی با عنوان حقوق عامه در هندسه نظام حقوقی اسلامی انتخاب شدند.

تعداد دو اثر از اعضای مجلس خبرگان رهبری به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند که اولین نفر برگزیده حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با عنوان فقه کارگزاران حکومت اسلامی؛ شاخص های دولت مطلوب اسلامی بود. نفر دوم از آثار شایسته تقدیر آیت الله کلانتری با عنوان درآمدی بر مبانی اصول و منابع تولید علوم انسانی اسلامی انتخاب شده و از وی تقدیر شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد مهری نویسنده کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» به عنوان تنها اثر برگزيده فراخوان عمومي کتاب سال حکومت اسلامی انتخاب شد.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد مهری نویسنده کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» درباره جزئیات و سرفصل های این کتاب گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید.

حجت الاسلام والمسلمین مهری در این گفت وگو اظهار داشت: کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» در چهار جلد با تقریظ آيت الله سید هاشم حسینی بوشهری و آيت الله علیرضا اعرافی و با موضوع بررسی گزاره‌های فقهی ناظر بر تولید امنیت ملی، گزاره‌های فقهی ناظر بر تهدید امنیت ملی و همچنین قوانین و مقررات حاکم بر جنگ و صلح در سال 1400 تألیف شده و از سوی انتشارات مکث اندیشه روانه بازار نشر شده است.

وی در ادامه افزود: جلد اول «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» است که شامل «بازشناسی کلیات و مفاهیم بنیادین نظام دفاعی اسلام» می باشد و این مجلد در چهار فصل به نگارش در آمده است که فصل اول: مفهوم نظام و مراتب آن؛ فصل دوم: مفهوم امنیت و ابعاد آن؛ فصل سوم: مفهوم فقه و سیر تطورآن؛ فصل چهارم: جغرافیای جهان از دیدگاه شریعت اسلامی؛ کتابنامه: مصادر تحقیق و پژوهش که جلد اول در ۱۹۸ صفحه چاپ شده است.

از تنها اثر برگزيده فراخوان عمومي کتاب سال حکومت اسلامی تجلیل شد

حجت الاسلام والمسلمین مهری بیان داشت: جلد دوم کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» به «بازشناسی گزاره‌های فقهی ناظر بر تولید امنیت نظام اسلامی؛ (جهاد – دفاع – مرابطه – بطانه – استشهاد)» اختصاص دارد و این جلد در ۷۷۴ صفحه و به قیمت ۲۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: موضوعاتی که در این مجموعه مورد بحث قرار گرفته است عبارتند از: بخش اول: درباره جهاد در نظام دفاعی اسلام و سیر تطور آن. بخش دوم: درباره جهاد ابتدایی در نظام دفاعی اسلام است. بخش سوم: درباره جهاد ابتدایی در عصر غیبت است. بخش چهارم: درباره دفاع و اقسام آن در نظام دفاعی اسلام است. بخش پنجم: درباره مرابطه و مرزبانی در نظام دفاعی اسلام است. بخش ششم: درباره بطانه و سازمان اطلاعات در نظام دفاعی اسلام است. بخش هفتم: درباره عملیات استشهادی (شهادت طلبانه) در نظام دفاعی اسلام است که جلد دوم نیز در ۷۷۴ صفحه و به قیمت ۲۷۰ هزار تومان چاپ شده است.

نویسنده کتاب «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» ابراز کرد: جلد سوم «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» به «بازشناسی گزاره‌های فقهی ناظر بر تهدید امنیت نظام اسلامی؛ (بغی – محاربه – افساد فی الارض – ترور – جاسوسی)» می‌پردازد که بخش اول: درباره بغی در نظام دفاعی اسلام است. بخش دوم: درباره محاربه در نظام دفاعی اسلام است. بخش سوم: درباره ترور در نظام دفاعی اسلام است. بخش چهارم: درباره جاسوسی در نظام دفاعی اسلام است که جلد سوم نیز در ۴۱۴ صفحه و به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به زیور طبع آراسته شده است.

از تنها اثر برگزيده فراخوان عمومي کتاب سال حکومت اسلامی تجلیل شد

حجت الاسلام والمسلمین مهری در ادامه افزود: جلد چهارم «نظام دفاعی اسلام از دیدگاه فقه مقارن» به «بازشناسی گزاره‌های فقهی ناظر بر معاهدات، قوانین و اصول اخلاقی مرتبط با صلح و جنگ» می‌پردازد. بخش اول: درباره قوانین و اصول اخلاقی نظام دفاعی اسلام است. بخش دوم: درباره معاهدات لازم الرعایه در نظام دفاعی اسلام است. بخش سوم: درباره ماهیت روابط مسلمانان با غیر مسلمانان از دیدگاه اسلام است که جلد چهارم در ۳۸۸ صفحه و به قیمت ۱۴۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

گفتنی است در این مراسم آیات سید هاشم بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، محسن اراکی نماینده مجلس خبرگان رهبری و حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم دولابی حضور داشتند.

تعداد بازدید : 3

 

ارسال نظرات