۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۳۰۸۸۳
گزارش؛

روایت جهادگران حوزوی از فعالیت های خود در خوی/در اطلاع رسانی ضعف داریم

روایت جهادگران حوزوی از فعالیت های خود در خوی/در اطلاع رسانی ضعف داریم
جهادگران حوزوی در نشست «بررسی عملکرد و اقدامات طلاب و گروه های جهادی در زلزله شهرستان خوی» به تشریح اقدامات و دغدغه های خود در این زمینه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست «بررسی عملکرد و اقدامات طلاب و گروه های جهادی در زلزله شهرستان خوی» به همت دبیرخانه ستاد حوزوی مواجهه با حوادث غیر مترقبه و با مشارکت خبرگزاری رسا، در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد.

در این نشست افرادی همچون حجج الاسلام کمیل نظافتی فعال جهادی، توحید خالقی مسئول امور گروه های جهادی استان آذربایجان غربی، مهران قاسمی فعال جهادی در آذربایجان غربی، سید محمد حسینی مسئول امور گروه های جهادی استان البرز، سید علی هاشمی مدیر اجرایی دبیرخانه ستاد مواجهه با حوادث غیر مترقبه و آقای شهاب الدین علامه به نمایندگی از مدرسه علمیه امام خمینی ۲ تهران از گروه های جهادی حضور داشتند.

م/

از همه ظرفیت ها برای کمک رسانی به زلزله زدگان خوی استفاده شد

حجت الاسلام نظافتی در این نشست با ارائه گزارشی مختصر از وضعیت مردم زلزله‌زده خوی و فضای حاکم در آن شهر و اقدامات سریع گروه های جهادی برای خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده در ساعت های اولیه اظهار داشت: ما به محض وقوع زلزله خوی به محل حادثه رفتیم و هم زمان گروه جهادی مدرسه امام خمینی ۲ تهران نیز وارد صحنه شد.

وی در ادامه افزود: بعد از زلزله در شهر آشفتگی ویژه ای وجود داشت و کار قشنگی که گروه های جهادی طلاب انجام دادند این بود که با برپایی ایستگاه های صلواتی به کمک مردم زلزله زده شتافته و ملزومات حداقلی آنان را تامین کردند.

فعال جهادی بیان داشت: ایستگاه های صلواتی گروه های جهادی در ابتدا با دادن چای شروع شد؛ اما رفته رفته خدمات متنوعی را به صورت ۲۴ ساعته به مردم شهر ارائه کردند و با ایجاد چادرهای مختلف اسکان، امکانات خدمت رسانی بیشتری را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دادند.

وی در ادامه با اشاره به این که معمولاً بعد از دو هفته یا مدتی چند، موج کمک ها به زلزله زدگان فروکش می کند، افزود: ما با علم به این مسئله و با آینده نگری که صورت دادیم، توانستیم انبار پشتیبانی را در خوی تاسیس کنیم تا در آینده نیز که موج کمک ها فروکش می کند، بتوانیم خدمت رسانی مستمری به مردم زلزله زده خوی داشته باشیم و نیازهای آینده مردم را تامین کنیم.

حجت الاسلام نظافتی ابراز کرد: ما در این زلزله توانستیم از برخی سلبریتی های کشور نیز استفاده کنیم و این افراد در حد توان خود در این زلزله پای کار آمده و کمک کار ما بودند و همچنین از ظرفیت های مجازی خود نیز در راستای کمک به زلزله زدگان استفاده کردیم.

وی در ادامه افزود: ما توانستیم با بهره گیری از ظرفیت های مجازی خود مبلغی بالغ بر سه و نیم میلیارد تومان را برای کمک به زلزله زدگان خوی جمع‌آوری کنیم و بالغ بر پنجاه میلیارد تومان اقلام مورد نیاز مردم را در انبار پشتیبانی جمع آوری کردیم که الحمدالله توانستیم مبالغ قابل‌توجهی را جمع آوری و در راستای کمک به زلزله زدگان خوی هزینه کنیم.

حجت الاسلام نظافتی بیان داشت: یکی از چیزهایی که من به حوزه علمیه تاکید داشتم این بود که به آنان گفتم ما امکانات لازم را در اختیار شما می گذاریم و حتی حاضر هستیم برای ایجاد کمپ در حوزه علمیه هزینه پرداخت کنیم و روحانیون و خانواده‌های آنان در آن استقرار پیدا کنند تا مبلغان روحانی در کمپ های مختلف شهر زلزله زده حضور داشته باشند؛ چراکه با این کار حال دل مردم خوب می شد و الحمدلله اتفاق های خوبی رقم خورد و کمپ هایی در این راستا شکل گرفته و تداوم داشت.

م/

خدمت رسانی به مردم از اهداف اصلی گروه جهادی مدرسه امام خمینی ۲

در ادامه این نشست آقای شهاب الدین علامه اظهار داشت: ما برای بحران ها، یک سری اهدافی را در گروه جهادی خود تعریف کرده‌ایم که خدمت رسانی به مردم از اهداف اصلی گروه جهادی مدرسه امام خمینی ۲ است و ما خدمت به مردم را وظیفه خود دانسته و همیشه در کنار مردم و ملت خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از سیاست های گروه جهادی ما اصلاح ذهنیت مردم نسبت به روحانیون و حوزه های علمیه است و اینکه مردم حضور روحانیون را در عرصه های مختلف احساس کنند خود، کمک بزرگی به تغییر مثبت افکار و رفتار مردم جامعه خواهد کرد.

شهاب الدین علامه گفت: یکی دیگر از راهبردهای ما در گروه جهادی مدرسه علمیه امام خمینی ۲ نشر معارف دین به صورت عملی است و آموزش فعالیت و کار گروهی و تشکیلاتی به طلاب نیز یکی دیگر از راهبردهای این گروه است که یکی از نتایج کار تشکیلاتی این است که سبب مسئولیت پذیری طلاب علوم دینی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به وقوع زلزله خوی و نیاز مردم به خدمات عمومی و کمک رسانی اظهار داشت: یکی از بحران هایی که ما در زلزله خوی با آن مواجه بودیم و در توان گروه جهادی ما بود این بود که مردم شهر زلزله زده نیاز به خدمات و خورد و خوراک داشتند که ما در این راستا وارد عمل شده و توانستیم با فعالیت‌های گسترده، اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دهیم.

م/

عمده مشکل گروه های جهادی، مشکل رسانه ای و اطلاع رسانی است

حجت الاسلام خالقی مسئول گروه های جهادی آذربایجان غربی در ادامه این نشست با اشاره به ضعف رسانه‌ای و اطلاع رسانی خدمات عمومی گروه های جهادی به مردم خاطرنشان کرد: عمده مشکل گروه های جهادی بحث رسانه و اطلاع رسانی آنان است که در زلزله خوی این امر به صورت محسوس، قابل مشاهده بود.

وی در ادامه افزود: البته گلایه هایی نیز از رسانه های کشور داریم که می توان گفت که شاید نمی خواستند پوشش خبری مناسبی از خدمات گروه های جهادی در زلزله خوی به مردم داشته باشند و انتظار ما از خبرگزاری های غیر حوزوی این است که در حد توان و بضاعت خود پوشش های خبری و انعکاس مناسبی از فعالیت های گروه های جهادی در زلزله خوی داشته باشند.

حجت الاسلام خالقی خاطرنشان کرد: با توجه به این که دنبال کردن اخبار، پیگیری و رجوع مردم به رسانه‌های غیر حوزوی بیشتر از رسانه های حوزوی است، لازم است رسانه‌های غیر حوزوی، جهت اطلاع رسانی بیشتر از خدمات و فعالیت های گروه های جهادی طلاب علوم دینی، پوشش های خبری بیشتری از این فعالیت ها داشته باشند.

وی در ادامه بیان داشت: در زلزله خوی عمده گروه های جهادی طلاب، گروه های جهادی خودگردان بودند و به صورت مستقل فعالیت کرده و نیازهای مالی خود را شخصا تامین می کنند؛ اما آن گروه هایی که با ما مرتبط شدند سعی کردیم تا هرچه در توان داشتیم در خدمت آنان باشیم؛ ولی گروه های جهادی نیز بودند که مطرح نبوده و اطلاعی از آنان نداشتیم که چه گروه هایی هستند و یا در چه مکان هایی درحال فعالیت و خدمت رسانی می باشند.

م/

حوزه علمیه به سوی شعاری بون سوق پیدا نکند

در ادامه این نشست حجت الاسلام نظافتی با اشاره به تجربه خود از زلزله بم، سیل استان های خوزستان، گلستان، لرستان و کرمانشاه اظهار داشت: به نظر من فعالیت گروه های جهادی حوزوی در گذشته نسبت به زلزله خوی از جهت نمایان بودن، بیشتر و بهتر از زلزله خوی بود؛ چراکه در زلزله خوی یا حضور طلاب کمرنگ بود و یا حضور پررنگی داشتند؛ ولی به چشم نمی آمدند و از این جهت باید بگویم که عملکرد طلاب جهادی در گذشته بهتر از عملکرد آنان در زلزله خوی بود.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد حوزه علمیه با همه رفتار هایی که انجام می شود به سوی شعاری شدن سوق پیدا کرده است تا به عملیاتی شدن و من بارها به مسئولان حوزوی گزارش هایی داده ام؛ اما اکنون احساس می شود که حوزه از فضای «در متن جامعه بودن» درحال فاصله گرفتن است و اگر حوزه علمیه و جامعه مدرسین بیشتر بر این موضوع دل بسوزانند که این گروه های جهادی حوزوی چه کسانی هستند؟ چه تعداد بوده و در چه اوضاع و احوالی به سر می برند؟ و اینکه آیا می شود این را به عنوان یک سازمان در حوزه ایجاد کرد یا نه؟ بسیار امر مطلوبی است و باید از ظرفیت ها و پتانسیل های افراد استفاده مطلوب شود.

فعال جهادی بیان داشت: هدف گروه های جهادی طلاب حوزه های علمیه این است که می خواهند خروجی حوزه های علمیه باشند و باید مسئولان مربوطه حوزه های علمیه، زمینه های تحقق این هدف را فراهم کنند.

وی در ادامه افزود: عملکرد طلاب و گروه های جهادی حوزه های علمیه ضعیف نیست؛ بلکه اگر هم ضعفی در این زمینه وجود دارد، عملکرد حوزه های علمیه است و به نظر من گروه های جهادی طلاب همچون گروه جهادی مدرسه امام خمینی ۲ تهران به تنهایی به منزله یک گردان هستند و لازم است از ظرفیت های گروه جهادی استفاده بهتری شود و این باید تلنگری برای حوزه‌های علمیه باشد.

م/

اطلاع رسانی خوبی از فعالیت های جهادی وجود ندارد

حجت الاسلام حسینی مسئول امور گروه های جهادی استان البرز در ادامه این نشست اظهار داشت: با وجود اینکه بعد از وقوع زلزله خوی تقاضا برای حضور گروه‌های جهادی برای ارائه خدمات به مردم زلزله‌زده نبود؛ اما ما توانستیم گروهی چند نفره به شهر زلزله زده خوی اعزام کنیم.

وی در ادامه افزود: یکی از آفت هایی که در زلزله خوی و خدمت رسانی ها مشاهده شد این بود که با وجود اینکه شهرستان خوی آسیب های جدی نسبت به مناطق دیگر ندیده بود و بیشتر از همه، حوالی شهر بودند که آسیب جدی دیده بودند؛ اما قالب کمک رسانی ها در شهر خوی جمع و متمرکز شده بود که این آسیب جدی خدمت رسانی ها در خوی بود.

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: گروه جهادی ما بعد از انجام نیازسنجی های لازم موکبی را به شهر زلزله زده خوی ارسال کرد و خدمات مورد نیاز زلزله زدگان را تامین کرد؛ اما عمده آسیبی که در زلزله خوی به چشم می آمد وحشتی بود که در دل مردم جا افکنده و بر فضای شهر قالب شده بود و سعی ما این بود که این فضا را بشکنیم.

وی در ادامه افزود: ما در این زلزله سعی کردیم خدمات مورد نیاز زلزله‌زدگان را تامین کنیم و یکی از خدمات ما این بود که تلاش داشتیم غذای گرم خدمت مردم ارائه کنیم و در این زمینه توانستیم حدود ۵۰ هزار وعده غذای گرم را در بین آنان پخش کنیم.

مسئول امور گروه های جهادی استان البرز با اشاره به ضرورت و اهمیت اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ای گروه های جهادی به مردم اظهار داشت: یکی از نقطه ضعف های گروه های جهادی نداشتن فعالیت‌های رسانه‌ای و اطلاع رسانی از فعالیت ها و عملکردهای گروه جهادی است و با وجود اینکه میلیون ها تومان جهت خدمت رسانی به مردم هزینه می شود؛ اما انعکاس و بازتاب خبری از فعالیت های جهادی در گروه های جهادی مشاهده نمی شود؛ درحالی که انعکاس خبری امری بسیار مهم و ضرورت جداناپذیر فعالیت های امروزه است.

م/

لزوم تامین پول پیش و اجاره بهای مستاجران زلزله زده خوی

حجت الاسلام قاسمی نفر بعدی بود که در این نشست صحبت کرد و ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های گروه های جهادی در زلزله خوی و ابراز قدردانی به نیابت از مردم زلزله زده خوی از فعالیت های گروه های جهادی سراسر کشور اظهار داشت: به حمدالله حوزه علمیه خوی در این زلزله عملکرد خوبی از خود نشان داد و قریب به پنج آشپزخانه احداث و راه اندازی کرد که با مدیریت حوزه علمیه شهرستان مشغول به ارائه خدمات و کمک رسانی ها به مردم بودند.

وی در ادامه افزود: اولین اقدامی که ما بعد از زلزله خوی انجام دادیم، تشکیل کمیته های مختلف بود که شامل کمیته پشتیبانی، کمیته فرهنگی، کمیته شناسایی و کمیته تدارکات و نیرو می شد که در هر کدام از این کمیته ها به اهداف مورد نظر پرداخت می‌شد.

فعال جهادی در آذربایجان غربی ابراز کرد: ما توانستیم چهار کمپ اختصاصی در شهرستان خوی تاسیس کنیم که همه این کمپ ها با مدیریت طلاب جهادی صورت می گرفت که شامل کمپ مدرسه شهید اصغرزاده با تعداد ۱۰۰ چادر و با ظرفیت ۶۵۰ نفر، کمپ باغ حاج علی ۸۴ چادر با تعداد۴۷۰ نفر ظرفیت، کمپ بهمن آباد ۱۲۴ چادر با ظرفیت ۸۰۰ نفر می شود.

وی در ادامه افزود: یکی از فعالیت های گروه جهادی حوزه علمیه خوی پخش تعداد ۳۰۰۰ بسته معیشتی بین مردم زلزله زده بود که تنها به مردم زلزله زده روستاهایی که از این زلزله بیشتر آسیب دیده بودند تقدیم شد.

حجت الاسلام قاسمی بیان داشت: در کمیته فرهنگی ما  تعداد ۳۵ نفر مشغول به خدمت بودند و در کمپ های موجود در شهر برای اجرای برنامه های ورزشی و فرهنگی حضور پیدا کرده و مشغول فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی می شدند.

وی در ادامه با اشاره به گرانی اجاره بهای منازل در کشور و بروز مشکل برای زلزله زدگان خوی اظهار داشت: تقاضای من این است که اگر قرار است کمک های مردمی به شهرستان خوی ارسال شود در زمینه کمک به تامین پول پیش و اجاره بهای مستاجران صورت پذیرد تا مستاجران زلزله زده توانایی اجاره و رهن منازل و پرداخت اجاره بها را داشته باشند.

لزوم توجه گروه های جهادی به انعکاس رسانه ای فعالیت ها تا گلایه از خبرگزاری ها

گروه های جهادی در زلزله خوی، حضور پررنگی داشتند

در پایان نشست آقای هاشمی مدیر اجرایی دبیرخانه ستاد مواجهه با حوادث غیر مترقبه گروه های جهادی حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: اتفاق های ارزشمندی از خدمت رسانی های طلاب در زلزله خوی رقم خورد و با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی کشور شاید در خیلی از ایام تبلیغی محدودیت‌هایی برای حضور طلاب وجود داشت؛ اما با روحیه جهادی و ایثارگری که گروه های جهادی داشتند، در زلزله خوی حضور خوب و پررنگی از خود نشان دادند.

وی در ادامه افزود: در یک سال گذشته با تدبیر آیت الله اعرافی و با حضور ۸ نهاد حوزوی، دبیرخانه ستاد مواجهه با حوادث غیر مترقبه در حوزه تشکیل شد و اهداف و برخی از سیاست‌های آن ارتقای نقش آفرینی موثر حوزه های علمیه در مواجهه با حوادث و ارتقای اثربخشی و مشارکت طلاب و روحانیون در همفکری، همدلی و همکاری با مردم در حوادث است.

مدیر اجرایی دبیرخانه ستاد مواجهه با حوادث غیر مترقبه گروه های جهادی حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: اولویت کاری دبیرخانه ستاد مواجهه با حوادث غیر مترقبه درحال‌حاضر، توانمندسازی طلاب و گروه‌های جهادی برای حضور بهنگام، موثر و کارآمد با تخصص های لازم در حوادث است و در این راستا تشکیل گروه‌های ویژه روحانیت، امداد و نجات و مهارت‌های عمومی در حوادث را در دستور کار قرار دارد.

ارسال نظرات