۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۳۰۸۸۴
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

مردم ایران دغدغه معیشت دارند / طلاب از ضعیف‌ترین اقشار کشور هستند

مردم ایران دغدغه معیشت دارند / طلاب از ضعیف‌ترین اقشار کشور هستند
امام جمعه اردبیل گفت: معیشت یکی از دغدغه‌های سرزمینمان است و طلاب در این میان از ضعیف‌ترین اقشار کشورمان در حوزه معیشت هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری رسا، گردهمایی طلاب استان اردبیل با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد.

آیت‌الله عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل ضمن تأکید بر ارزشمندی جلسات طلاب، فضلای اردبیل را از افتخارات استان و نخبگان را از بهترین سرمایه‌های این منطقه دانست و اظهار داشت: همیاری طلاب و همفکری ایشان در عملیاتی سازی طرح‌های پویای فرهنگی - تبلیغی تأثیرات بسزایی بر جامعه خواهد داشت.
نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با اشاره به این‌که دشمنان با نفس جمهوری اسلامی و اقتدار و سرافرازی ایران و ایرانی مخالف هستند، خاطرنشان ساخت: دشمن سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را در تحریک احساسات و ایجاد جنگ‌های شناختی رقم‌زده است.

این استاد حوزه با تأکید بر این‌که یکی از برجسته‌ترین مشکلات اقتصادی کشورمان به نوع نگرش‌های فرهنگی ما به کار و اشتغال برمی‌گردد، اظهار داشت: نیازمند تقویت افکار و اندیشه‌های ملت برای تجلی همزیستی دینی و مدنیت اسلامی در تمام حوزه‌های زیست اجتماعی هستیم.

وی با بیان این‌که بخش اعظمی از مشکلات و دغدغه‌های ما در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مدیریتی به آسیب‌های عرصه آموزش و پروش و تربیت نسل‌ها برمی‌گردد، اذعان داشت: معیشت یکی از دغدغه‌های سرزمینمان است و طلاب در این میان از ضعیف‌ترین اقشار کشورمان در حوزه معیشت هستند.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از اقدامات و حمایت‌های نمایندگی ولی‌فقیه در استان از طرح‌های فرهنگی ارائه کرد و ابراز داشت: دین‌داری و فرهنگ دینی جامعه از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که ارتقاء و تقویت آن نیازمند میدان‌داری طلاب و فضلای ارجمند است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل صیانت از دین الهی و مبارزه با انحراف آموزه‌های دینی را برجسته‌ترین رسالت انبیا و اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و خاطرنشان ساخت: شهر قم ثروتمندترین منطقه جهان است و فعال‌سازی آن نیازمند حضور و میدان‌داری طلاب در عرصه‌های مختلف اجتماعی، برای تقویت فرهنگ دینی جوامع انسانی است.

وی در ادامه ضمن تبیین جایگاه ارزشمند مسجد تراز اسلامی، مسجد محوری در ترسیم فعالیت‌های فرهنگی را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در سایه‌سار تلاش و همت حوزویان، متولی تبیین و انعکاس اندیشه اهل‌بیتی در سراسر گیتی است؛ زبان‌آموزی و تسلط طلاب به ادبیات گفتاری عرصه بین‌الملل، دایره تأثیرگذاری این عزیزان را ارتقاء خواهد داد.

آیت‌الله عاملی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روایتی با بیان این‌که عالمی که اخلاص و تقوا نداشته باشد، تلاشش هیچ اثری در کمک به دین الهی نخواهد داشت، تصریح کرد: ایجاد فضای سالم تربیتی نخستین مطالبه مردم از تمام مؤمنین به‌ویژه طلاب ارجمند است.

استاندار اردبیل: اسم رمز عملیات های دشمن دامن زدن به نارضایتی ها است

دکتر سید حامد عاملی استاندار اردبیل نیز در این جلسه گزارشی از رویکردهای نوین دولت سیزدهم ارائه و بابیان این‌که دولت سیزدهم در سایه شرایط سنگین نارضایتی عمومی از دولت‌مردان پا به میدان وظیفه و خدمت گذارد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برداشتن فاصله میان دولت و ملت و مردمی سازی دولت بود؛ در این مسیر تمام امتیازات اختصاصی مسئولان را ابطال نموده، استوار در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستاده‌ایم.
وی دلسوزی مسئولان تراز انقلاب اسلامی را از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم دانست و با تأکید بر این‌که دشمنان اسلام و انقلاب تمام طرح‌ها و برنامه‌هایشان برای زمین‌گیر کردن کشور و از بین بردن اقتدار ایران اسلامی قرار داده، محور و اسم رمز عملیات‌های خود را دامن زدن به نارضایتی‌های عمومی تعریف نموده‌اند.

استاندار اردبیل استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین دشمن انقلاب اسلامی دانست و بابیان این‌که اغتشاشات اخیر ضربه‌های را بر پیکره نظام اسلامی وارد کرده است، اظهار داشت: دشمن در طراحی برای حوزه اقتصادی، خروج آنی سرمایه‌ها از کشور را در دستور کار قرار داده، با پایین آوردن ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌ها، نارضایتی‌های را در کشور افزایش داد.

وی بابیان این‌که دشمن به دنبال بستن تمام منفذهای اقتصادی و مالی کشورمان ایران است، اظهار داشت: دشمنان انقلاب و ملت، جنگ تمام‌عیاری را علیه مردم و امنیت روانی کشور دنبال نمودند تا تئوری زمین‌گیر سازی ایران در خانه را محقق سازند.

دکتر عاملی افزود: تمامی این طرح‌ها، برنامه‌ها و حرکت‌ها در راستای زمینه‌سازی نارضایتی‌های عمومی است؛ بخشی از فضای ناکارآمدی حاکم بر کشور در سایه‌سار ناتوانی مسئولان، نظام مدیریتی غلط تمرکزگرا و نظام مدیریت منابع غلط، رقم خورده است.

وی با تأکید بر این‌که در مسیر کارآمد سازی ساختارهای تبلیغی باید قدم‌های مستحکمی برداریم، اظهار داشت: متأسفانه برخی از شاخص‌های توسعه شهری استان اردبیل در مقایسه با دیگر استان‌ها و حتی میانگین کشوری از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از پروژه‌های در دست افتتاح استان اردبیل، تمرکز بر حوزه زیرساخت‌ها و تقویت ارتباطات زمینی، ریلی، جاده‌ای و هوایی استان اردبیل را از هدف‌گذاری‌های مهم استانداری اردبیل دانست و یادآور شد: در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه سلامت استان اردبیل صورت گرفته است.

دکتر عاملی در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از فرایند طرح مسکن ملی در استان اردبیل ارائه کرد و اظهار داشت: کشاورزی، صنعت و گردشگری مهم‌ترین بسترهای رشد اقتصادی است که استان اردبیل تنها در بخش توسعه کشت گلخانه‌ای و باغ داری مدرن، طرح‌های بزرگی را در دست اقدام دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اردبیل: توصیف مسائل استان نیازمند بازشناسی است

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، در بخش دیگری از جلسه هم‌اندیشی طلاب و فضلای اردبیلی حوزه علمیه قم، نماینده ولی‌فقیه در استان را فرمانده فرهنگی استان دانست و یادآور شد: توصیف صحیح مسائل فرهنگی استان، نیازمند بازشناسی درست است؛ تا توصیف صحیح مسئله ناظر به اولویت‌های فرهنگی، امکانات و چالش‌های موجود به‌درستی بازشناسی نشوند، بسیاری از استعدادها در عرصه عملیاتی سازی تلف خواهند شد.

وی با بیان این‌که در برخی از موارد معلومات ما طلاب با نیازهای آن به آن متغیر کف میدان جامعه، فاصله‌های زیادی دارد، اذعان داشت: برگزاری جلسات توجیهی و هم‌افزایی‌های تبلیغی با مشارکت طلاب متخصص استان، تأثیرات بسزایی در بهبود روندهای فرهنگی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل به بیان مصادیقی از ظرفیت‌های نخبگانی طلاب در عرصه‌های مختلف تبلیغی اشاره کرد و سطح نخبگانی و میدان‌داری صاحبان فکر و اندیشه در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی و تبلیغی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: تدوین برنامه علمی، فکری جدی نیازمند فعال‌سازی اتاق‌های فکر نخبگانی و زمینه‌سازی شکوفایی ظرفیت‌های همه‌جانبه طلاب و فضلای ارجمند است.

وی بر اهمیت بهبود فعال‌سازی استعداد تبلیغی طلاب در عرصه فضای مجازی تصریح کرد و آموزش‌وپرورش را یکی از بسترهای مهم تبلیغ طلاب دانست و اذعان داشت: حضور اندیشمند فاضل آیت‌الله عاملی ظرفیتی ارزشمند برای استان اردبیل است، بهره‌گیری از ظرفیت انسجام بخش ایشان در استان بسیار مهم و ضروری است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود نوجوانان، جوانان و بانوان را از مخاطبان مهم عرصه تبلیغ دانست و بابیان این‌که تولیدات و محتواهای کنونی نیازمند به‌روزرسانی ناظر به اقتضائات و شرایط مخاطبانی است، اظهار داشت: خانواده و سبک زندگی و تبیین دقیق شبکه امامت و ولایت از دیگر اولویت‌های مهم تبلیغی است که باید برنامه‌های عملیاتی دقیق و پویایی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگان حوزه‌های علمیه تدوین نماییم.

در صحنه بودن مردم نباید مسؤولین را غافل کند

حجت‌الاسلام جمالی فرد، نماینده طلاب اردبیل در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، در ابتدای این نشست ضمن تأکید بر اهمیت امید افزایی اجتماعی، جهاد تبیین را مهم‌ترین پایه امیدآفرینی در بسترهای مختلف جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: ماه شعبان، ماه آمادگی برای درک فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر است.

وی در ادامه انتظار ظهور امام زمان(عج) را از با فضیلت‌ترین عبادات دانست و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مجمع نمایندگان طلاب استان، به عمق دانشی اساتید و فضلای اردبیلی حوزه علمیه قم اشاره و طلاب این استان را از پایه‌های علمی حوزه‌های علمیه دانست و گفت: طلاب اردبیل، انقلابی و از استعدادهای حوزه‌های علمیه هستند.

نماینده طلاب اردبیل در مجمع نمایندگان طلاب حوزه‌ علمیه قم در ادامه به‌روزرسانی بانک اطلاعات استان اردبیل را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حضور در جمع معمرین استان ازجمله برنامه‌هایی است که تأثیرات بسزایی را در روحیه بخشی به این عزیزان دارد.

حجت‌الاسلام جمالی فرد نمایندگان مجمع را خادمان طلاب و خانواده‌های این عزیزان دانست و یادآور شد: طلاب اردبیلی مقیم قم، نسبت به نحوه اعزام نهادهای متعدد تبلیغی و اعزام مبلغ انتقاد داشته، عدم ارتباط قوی و منسجم میان نهادهای متولی، مشکلاتی را پیش رو عملکردهای تبلیغی روحانیون ایجاد نموده است.

وی بر لزوم توجه به ظرفیت‌های پویا و نخبگانی حوزه‌های علمیه تأکید کرد و اذعان داشت: در صحنه بودن مردم نباید مسئولان را از وظایف خود که خدمت صادقانه به ملت شریف و عزیز ایران اسلامی است، غافل نماید؛ بررسی و مواجهه با مسمومیت دختران سرزمین‌مان چرا این‌قدر به‌کندی انجام می‌شود باید پاسخگو بود؛ بررسی و حل این مسئله نیازمند اهتمام جدی مسئولان است.

ارائه گزارشی از فعالیت‌های موسسه کوثر نور و صندوق قرض‌الحسنه طلاب اردبیلی حوزه علمیه قم از دیگر موضوعات حجت‌الاسلام جمالی فرد بود.

در ادامه این جلسه سه تن از طلاب و فضلای استان اردبیل به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

حجت‌الاسلام سعادتی نخستین فردی بود که در سخنانی به چالش‌های تبلیغی پیش روی طلاب مبلغ در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و ابراز داشت: ضعف مسئولان کشور، یکی از چالش‌هایی است که در فرایند تبلیغ و بیان مبانی دینی و ذکر احادیث و روایات اسلامی، سؤالاتی را پیش روی مردم ایجاد نموده و طلاب را در وادی پاسخگویی فرار داده است.

وی طلاب را سربازان بی جیره و مواجب نظام اسلامی دانست و با تأکید بر این‌که عدم برخورد جدی مسئولان با مفسدین اقتصادی و اجتماعی و ضعف در مواجهه با معضلات فرهنگی و بی‌حجابی‌ها از دیگر چالش‌های تبلیغی طلاب و روحانیون است، اظهار داشت: پاسخ درست و دقیق نسبت به سؤالات و دغدغه‌های به‌حق ملت، نیازمند تبیین مسئولان نظام و ارائه دوره‌های دانش‌افزایی برای طلاب مبلغ است.

حجت‌الاسلام سید یاسر ایرانی نیز به‌عنوان دومین سخنران این نشست، درک توفیق عظیم همیاری دین الهی را نیازمند توجه به نیازسنجی‌ها، زمینه‌سازی و حرکت‌های هدفمند مسئله محور و پویا دانست و اظهار داشت: اعمال رویکردهای تبلیغی جزیره‌ای یکی از دغدغه‌های اساسی حوزه‌های علمیه و طلاب ارجمند است.

وی بر اهمیت معرفی رابط مخلص، جهادی و عالم، میان طلاب و روحانیون و نماینده محترم ولی‌فقیه را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: فقدان دغدغه مراجعه به نخبگان علمی و دینی یکی از مشکلات پیش روست؛ متأسفانه مسئولان فرهنگی استان آن‌گونه که باید از ظرفیت طلاب مؤمن انقلابی عالم و مخلص استفاده نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام ایرانی نماینده ولی‌فقیه استان اردبیل را از موفق‌ترین نمایندگان رهبر معظم انقلاب در استان‌ها دانست و با تأکید بر این‌که میدان دادن به طلاب نخبه جوان برای بهره‌مندی از ظرفیت این عزیزان در راهبرد پردازی‌های فرهنگی استان بسیار مهم است، یادآور شد: نیاز است تا در عین شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای طلاب نخبه، زمینه نقش‌آفرینی پویای این عزیزان را فراهم نماییم.

حجت‌الاسلام محمدحسین عبدی، مبلغ جهادی در فضای دانشجویی نیز آخرین سخنران این جلسه بود که به نمایندگی از طلاب استان، حفظ ارتباط مستمر، جهت‌دار و با برنامه را از انتظارات طلاب استان دانست و تصریح کرد: اثربخشی فرایندهای تبلیغی و حرکت در مسیر فرهنگ دینی نیازمند تقویت ارتباط طلاب با مدیران و مسئولان فرهنگی استان است.

وی بهبود ارتباطات تبلیغی طلاب با یکدیگر و شکل‌گیری هم‌افزایی تبلیغی در میان فعالان فرهنگی استان را از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات فرهنگی توصیف کرد و ابراز داشت: یکی از دغدغه‌های فرهنگی استان اردبیل، دوری مراکز فرهنگی به‌ویژه مراکز رشد فکری و کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌هایی است که در حاشیه جغرافیایی شهر تعریف‌شده‌اند.

حجت‌الاسلام عبدی ضمن اشاره به توجه به روش‌های تبلیغی نوین ناظر به ظرفیت‌های نخبگانی، بر اهمیت برپایی دوره‌های دانش‌افزایی مهارت‌های نوین تبلیغی در عرصه‌های مختلف تصریح کرد.

ارسال نظرات