۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۷۳۱۱۰۴
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور:

با تقویت نقاط قوت و رفع نقایص به دنبال رونق کانون‌های مساجد هستیم

با تقویت نقاط قوت و رفع نقایص به دنبال رونق کانون‌های مساجد هستیم
حجت‌الاسلام خداداده گفت: با موافقت مدیر حوزه علمیه کشور و وزیر آموزش و پرورش روحانیون امین مدارس، بخشی از ساعات تربیتی خود را در ۳۰۰۰ مسجد کنار مدارس برگزار می‌کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور صبح امروز به مناسبت فرا رسیدن سی‌اُمین سالروز تاسیس کانون‌ها با حضور خبرنگاران برگزار شد.

در ماه رمضان مساجد رونق خوبی دارد 

خداداده در این نشست با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان اظهار داشت: از فردا شب، یکشنبه ۲۱ اسفندماه، دهه تکریم و غبارروبی مساجد آغاز می‌شود که به صورت نمادین ۱۰ روز به این عنوان برنامه‌ریزی شده است تا مساجد برای ورود به میهمانی خدا و بهار فعالیت‌های مسجدی آماده شود. الحمدالله در ماه رمضان مساجد رونق خوبی دارد و مردم برای فریضه نماز و با انس با قرآن به مساجد مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های تکریم مساجد با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان‌های مختلف با محوریت نمایندگان ولی فقیه برگزار می‌شود، گفت: سی‌اُمین سال فعالیت کانون‌های مساجد نقطه عطفی برای فعالیت‌های ما خواهد بود. امر مسجد قصه پرغصه‌ای است که بعد از دهه ۷۰ و ۸۰ فراز و فرودهای متفاوتی داشته است، اما امروز متولیان فرهنگ و حکمرانی کشور به این نتیجه رسیده‌اند که امروز باید جایگاه مسجد در عرصه حکمرانی احیا شود، زیرا مردم به مسجد تعلق خاطر دارند و در آن به آرامشی بی‌نظیر دست پیدا می‌کنند.

با تقویت نقاط قوت و رفع نقایص به دنبال رونق کانون‌های مساجد هستیم

خداداده افزود: ما در این سال‌ها درس گرفتیم که باید نقاط قوت خود را بررسی کنیم، مانند فعالیت در عرصه کتاب و کتابخانه که در دهه ۷۰ و ۸۰ نوجوانان برای مطالعات درسی خود در مساجد حضور پیدا می‌کردند یا برنامه‌های اردویی که مخاطب نوجوانان بسیاری بود، اما نقاط ضعفی هم داریم که باید با رفع کردن آنها فعالیت ۲۶ هزار کانون در سراسر کشور را رونق دهیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه پایگاه اصلی فعالیت‌های ما در مساجد است، گفت: در ۲۶ هزار مسجد کانون‌های فرهنگی و هنری داریم که ۱۲ هزار کانون در شهرها و حدود ۱۴ هزار کانون در روستاها قرار دارد، اما مخاطب ما ۸۰ هزار مسجد کشور است.

مساجد در لحظه تحویل سال برنامه‌های ویژه خواهند داشت

وی با بیان اینکه در دهه‌های مختلف، فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون ظهور و بروز داشته است و در سپهر فرهنگی کشور دیده شده است، گفت: در برخی از زمان‌ها نیز کانون‌ها به دست فراموشی سپرده شده است که نیازمند آن هستیم دولت‌ها و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور برنامه‌ریزی و تلاش جدی داشته باشند تا کانون‌ها را با همین ساختار مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بپذیرند و حمایت کنند.

خداداده با بیان اینکه چند سالی است که مردم در لحظه تحویل سال نو در مساجد کشور حضور پیدا می‌کنند گفت: بعضی مساجد امکان برگزاری مراسم‌هایی ویژه تحویل سال را دارند. رویکرد ما در برنامه‌ریزی‌ها محله محوری است و بنا داریم نقطه عملیات مساجد را در محله‌ها قرار دهیم و این رویکرد را در دهه فجر هم داشتیم و بنا داریم در لحظه تحویل سال هم همین رویه را داشته باشیم.

فعالیت در مساجد بخشنامه‌ای نیست

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه در دهه تکریم مساجد برنامه‌های متعددی بر اساس عناوین انتخاب‌شده در این دهه در دستورکار است، گفت: در ماه رمضان برنامه جشن روز اولی‌ها، افطار و جزءخوانی قرآن کریم و برنامه‌های متعدد دیگر در دستورکار است که شیوه‌نامه‌ای برای مساجد تهیه شده است. البته ما ستاد هستیم و صف عملیاتی ما مسجد است. با این تفاوت که باوجود دیگر نهادها ما بخشنامه و دستورالعمل به صورت ابلاغی نداریم، زیرا امام جماعت مسجد و مدیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همگی تبرعی فعالیت می‌کنند، بنابراین ما تنها پیشنهاد می‌دهیم که ممکن است یک مسجد تمام برنامه‌ها را اجرا کند و یک مسجد هم تنها بخشی را عملیاتی کند. وظیفه ما رصد فعالیت‌ها است و تلاش داریم ذائقه‌ها را به سمت انجام این مأموریت‌ها تغییر دهیم.

تمام کانون‌های فرهنگی مساجد فعال نیستند

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار مسجد از ما مجوز کانون دریافت کرده‌اند، اما همگی فعال نیستند، بیان داشت: حدود ۸ ماه است که مسئولیت گرفته‌ام و از روز اول مأموریت دارم که تمام کانون‌ها را در سامانه‌ بچه‌های مسجد به روزرسانی کنند. البته این به‌روزرسانی فعال یا غیرفعال بودن کانون‌های مساجد مشخص می‌شود. تاکنون ۱۵ هزار کانون اطلاعات خود را در سامانه به‌روز کرده‌اند و بقیه نیز در حال انجام است. جدای از این امر در رویدادهای دیگری که به صورت ملی برگزار می‌کنیم، ۷۸۰۰ کانون کشور آثار ارسال کردند که می‌توان گفت اینها قطعا فعال هستند. ما ۴ هزار و ۸۴۹ گروه سرود داریم که از ما درخواست مجوز کردند که باید با کد ملی و اطلاعات کامل ثبت شوند. البته باز هم نمی‌توان گفت که همه آنها سرود تولید می‌کنند، اما قطعاً فعالیت دارند و آثار تولیدشده را بازخوانی می‌کنند.

خداداده افزود: هدف ما از فعالیت‌های گروه‌‌های سرود رویکردی تربیتی و جذب استعداد است و به دنبال این نیستیم که همه گروه‌ها به جشنواره سرود فجر بروند. البته که امسال ۶ اثر از کانون‌های مساجد در جشنواره سرود فجر شرکت داشت و یک کانون از ورامین حائز رتبه شد.

کانون‌های مساجد، خاستگاه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه برای سال بعد که سال نخست دهه چهلم فعالیت کانون است، رویکرد تحولی در پیش داریم و شعار ما این است «کانون‌های مساجد، خاستگاه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی»، تصریح کرد: در سال آینده خانه‌‌‌‌‌های سرود، تئاتر، نمایش، و پایگاه‌های قرآنی و بازارگاه نیازمندی‌های فرهنگی تاسیس خواهیم کرد.

مسابقات قرآنی مدهامتان تغییر رویکرد می‌دهد

خداداده با اشاره به مطالبه سال گذشته مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی جلسات و مسابقات قرآنی در سطح مساجد گفت: در نگاه اولیه شاید مخاطب راه‌اندازی این پایگاه‌های قرآنی کانون‌های مساجد نباشد، اما ما بررسی کردیم که این مطالبه و ایده خوب روی زمین مانده است. بنابراین در این حوزه نیز وارد شدیم. ظرفیت تلاوت یک صفحه قرآن به صورت روزانه در مساجد با عنوان تلاوت نور سال‌هاست که عملیاتی می‌شود و زیرساخت خوبی برای فعالیت‌های قرآنی است. از سوی دیگر مسابقات مدهامتان با ۱۵ سال سابقه که جزو ۴ مسابقه قرآنی کشور است، تدبیر شد آیین‌نامه‌اش تغییر کند و رویکرد محله‌ای داشته باشد. امسال در مسابقات بخش هنری شامل کتابت قرآن و خوش‌نویسی را هم اضافه کردیم.

کانون‌های مساجد با بسیج هم‌افزایی دارند

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص نحوه تعامل با بسیج مساجد برای هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری اظهار داشت: تمام فعالیت‌های کانون‌ها با همکاری بسیج عملیاتی می‌شود زیرا آنها هم در مسجد منشأ اثر هستند. فعالیت‌های ما در حوزه کتاب، موسیقی، هنرهای تجسمی و... با کمک آنها عملیاتی می‌شود که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای نیز با بسیج داریم و در صدد هستیم مجددا این ظرفیت‌ها را فعال کنیم. نگاه آرمانی و ایده‌آل ما همکاری با بسیج است و تاکنون هم اختلافی وجود نداشته است.

حضور یک ساعته دانش‌آموزان در مساجد کار ویترینی است

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دیگر خبرگزاری فارس برای حضور بیش‌تر نوجوانان و کودکان در مساجد گفت: یکی از راهکارها امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش است تا هر روز یک ساعت دانش‌آموزان را به مسجد بیاورند، اما این یک کار ویترینی است و رویکرد ما برای حضور دانش‌آموزان و نوجوانان تربیتی است که لازمه آن تربیت مربی است تا در زمان حضور آنان در مسجد، آنان را همراهی و مشایعت کنند. در ۶ ماهه نخست سال آینده برنامه تربیت مربی را برای طلبه‌ها و دانشجویان علاقه‌مند داریم تا با این ظرفیت به استقبال تابستان رویم.

روحانیون امین مدارس به مساجد می‌روند

خداداده گفت: همچنین با موافقت آیت‌الله اعرافی و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بناست از ظرفیت روحانیون امین هم در مساجد استفاده کنیم. هم‌اکنون ۲۰ هزار روحانی امین در مدارس داریم که بر اساس اطلس جغرافیایی مساجد ۳ هزار مسجد کنار مدرسه هستند که بناست این روحانیون بخشی از برنامه‌های تربیتی خود را در مساجد عملیاتی کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور تصریح کرد: برای سال آینده بنا داریم کانون‌‌‌‌‌های تخصصی بانوان را تشکیل دهیم، زیرا بانوان موضوعی تخصصی است و حضورشان هم در مسجد مانند برادران پررونق است.

۲۵۰ هزار کتاب از مساجد رفتند، ۱۰۰ هزار کتاب جدید آوردیم

خداداده با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۱۳۹ کتابخانه در مساجد ثبت شده است، گفت: کتابخانه در تعریف نهاد کتابخانه‌های عمومی به جایی می‌گویند که مخزن کتاب و جای مطالعه دارد اما تعریف ما متفاوت است و اگر در مسجد پیشخوان کتاب وجود داشته باشد، کفایت می‌کند. البته در برخی مساجد، کتابخانه و قرائت‌خانه هم داریم اما در برخی مساجد هم دو قفسه کتابخانه داریم.

وی گفت: اولین اقدام ما در خصوص کتابخانه‌های مساجد پالایش مکانی بود تا کتابخانه‌های استاندارد مشخص شود و در مرحله بعد سراغ پالایش کتاب‌ها رفتیم. در مرحله نخست ۲۵۰ هزار کتاب که بیشتر کتاب‌های کنکوری بود از مخزن کتابخانه مساجد خارج و به استان‌ها تحویل شد تا در صورت نیاز به جای دیگر ارسال شود یا نهایتاً خمیر شود. از منابع حاصل این کتاب‌ها و همچنین عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۰۰ هزار کتاب جدید تهیه و به کتابخانه‌های مساجد اهدا شد. سال بعد نیز همین روند پایش را خواهیم داشت تا کتاب‌های جدید تهیه شود.

خداداده گفت: برای افزایش کتابخوانی نیز در قالب راه‌اندازی مسابقه کتابخوانی برنامه داریم. این مسابقات در سامانه بچه‌های مسجد دنبال می‌شود که سال بعد هم ادامه خواهد داشت.

نمی‌خواهیم ستاد کانون‌های مساجد مانند عابر بانک باشد

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه کار فرهنگ نیازمند پول و بودجه است اما عمده گرفتاری کاری ما در مساجد فقط بودجه نیست، تصریح کرد: اگر ستاد کانون‌های مساجد را به مثابه یک عابربانک تبدیل کنیم، اثرگذاری ندارد. هرزمان پول و بودجه خوب باشد، کارهای فرهنگی هم خوب خواهد بود اما هرزمان پول نباشد، کاری هم نیست. این رویکرد برای ما پذیرفته شده نیست و بنا داریم کانون‌ها را ارتقا و توانمند کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از مساجد کشور که کانون فرهنگی و هنری ندارند، امام جماعت هم ندارند که امیدواریم با تدابیر مدیر حوزه‌های علمیه کشور و دیگر نهادهای مسئول، امام جماعت متخصص برای مساجد در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات