۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۷۳۱۱۵۸
رئیس ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور:

۲۵۰ هزار کتاب در طرح پالایش کتابخانه‌های مساجد از مخازن خارج شد

۲۵۰ هزار کتاب در طرح پالایش کتابخانه‌های مساجد از مخازن خارج شد
حجت الاسلام خداداده گفت: در طرح پالایش کتابخانه‌ها ۲۵۰ هزار کتاب را از مخازن مساجد خارج و ۱۰۰ هزار جلد کتاب به قفسه‌ها اضافه شد و پالایش کتابخانه‌های مساجد ادامه می‌یابد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور در نخستین نشست خبری خود همزمان با سی امین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به آغاز دهه تکریم و آئین غباررویی از فردا در سراسر کشور گفت: ماه مبارک رمضان مساجد رنگ و بوی خاصی دارد و مردم برای انجام مناسک عبادی و برگزاری جلسات قرائت قرآن کریم به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند. طلیعه این روز بزرگ با سالروز تأسیس کانون مساجد را به فال نیک می‌گیرم.

خداداده با بیان اینکه سی امین سال تأسیس نقطه عطفی برای کانون‌های مساجد است افزود: طی این سه دهه کانون مساجد فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است و متولیان حکمرانی فرهنگ به این نتیجه رسیده‌اند که جایگاه مسجد به صورت ویژه در حوزه فرهنگ دیده شود چراکه مسجد در هر شهر و کشوری می‌تواند پناه انسان‌ها باشد و مسجد سراسر محل امن و آرامش است.

او با اشاره به نقاط قوت این سه دهه از جمله برگزاری اردوهای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان، برپایی کتابخانه و … گفت: سال آینده همزمان با چهلمین سالروز تأسیس کانون‌های مساجد یک نگاه تحولی به برنامه‌های کانون‌های مساجد خواهیم داشت.
 
او با بیان اینکه ۲۶ هزار کانون تا به امروز مجوز دریافت کردند، گفت: از این تعداد کانون بیش از ۱۳ هزار روستایی و ۱۲ هزار شهری هستند. در سراسر کشور همه مساجد مخاطب ما هستند و همه فعالیت‌های کانون در محیط مسجد صورت می‌پذیرد و این نیز از نقاط قوت به شمار می‌رود. همچنین ۸۲ هزار مسجد در سطح کشور مخاطب ستاد است وکانون‌های فرهنگی هنری حتماً باید در مسجد باشد و لذا اقتضائات آن را در نظر می‌گیرم.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایبنا مبنی بر ارزیابی کمی و کیفی از فعالیت‌های کتابخانه‌های مساجد طی سه دهه گذشته توضیح داد: تاکنون 12 هزار و 139 کتابخانه مسجد بر اساس آمار ما ثبت شده است اما باید درنظر داشت که بر اساس تعریف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتابخانه به جایی گفته می شود که دارای مخزن، اتاق مطالعه و فضای فیزیکی استاندارد باشد، در حالیکه کتابخانه‌های مساجد بر اساس این تعریف نیست. بدین معنی که کتابخانه مساجد به معنی پیشخان کتابی است که در برخی مساجد فعالیت می کنند. البته برخی از کتابخانه‌های مساجد تجهیز شده و استاندارد است و حتی در دو طبقه دارای مخزن و سالن قرائت هم هست اما برخی از مساجد ما تنها به گذاشتن چندین قفسه برای کتابخانه‌ها اکتفا کردند.

او با اشاره به طرح پالایش کتابخانه‌ها افزود: نخستین اقدام برای تجهیز کتابخانه این بود که پالایشی بر اساس همین استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مخازن ایجاد کنیم. در دهه 70 و 80 اغلب فضای کتابخانه ای مساجد به دلیل غلبه کنکور با کتاب‌های کنکوری بود و عملا کمتر منابع دیگری در آن یافت می شد. بر این اساس ما در طرح پالایش کتابخانه‌ها 250 هزار کتاب را از مخازن مساجد خارج کردیم و در قالب یک پویش این منابع برای خمیر شدن یا تبادل کتاب به استانداری‌ها تحویل شد.

خداداده عنوان کرد: پس از آن منابع درآمدی حاصل از این اقدام صرف خرید منابع مورد نیاز کتابخانه‌ها شد که تاکنون با عنایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به 100 هزار جلد کتاب به قفسه‌ها اضافه شده است. در نظر داریم که همین طرح را در سال آینده نیز دنبال کنیم و با عنایت معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعداد کتابخانه‌هایی که از مخازن خارج کردیم به آن اضافه کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: اما موضوع کتاب فقط منحصر به تأسیس و تجهیز کتابخانه نیست بلکه افزایش سرانه مطالعه هم مهم است به همین دلیل ما در دهه فجر مسابقات آنلاین کتابخوانی برگزار کردیم و در سامانه بچه‌های مسجد به صورت آنلاین امکان رصد میزان شرکت کنندگان را داشتیم. امید داریم در سال آینده نیز در این زمینه اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

او بیان کرد: همچنین در توافق با برخی از اپلیکیشن‌های کتابخوانی نیز به زودی قرار است تا فعالیت‌هایی را در حوزه کتاب الکترونیک داشته باشیم. ما معتقدیم امام جمعه‌ای موفق است که در مسجدش کتابخانه‌ مناسب و گروه‌های فرهنگی و هنری خوب وجود داشته باشد. تلاش ما این است که به عنوان نهادی کار کنیم که وظیفه سامان دهی زیرساخت‌های لازم برای انجام این فعالیت‌ها را فراهم کنیم.

خداداده با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان نیازمند ورود جدی تری هستیم و برای این کار نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشیم یادآور شد: یکی از مشکلات کنونی ما این است که بسیاری از مساجدی که کانون فرهنگی و هنری به دلیل این است که امام جماعت هم ندارند. امیدواریم در هماهنگی با آیت الله اعرافی نیز تمهیداتی برای پرورش امام جماعات در مساجد داشته باشیم.

او با اشاره به تدوین سند ملی مسجد گفت: این سند در حال تدوین است و امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند دراین باره به جمع‌بندی برسد. در ساختار ستاد کانون‌های مساجد امام جمعه هر شهر به عنوان نماینده ولی‌فقیه رئیس شورای سیاست‌گذاری کانون‌های آن شهر است و ما عرصه حکمرانی خود را نمایندگان ولی فقیه در این زمینه واگذار کردیم.
ارسال نظرات