۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۳۱۱۹۹

بهترین شکل خرید در روزهای پایانی سال/تکنیک‌هایی برای خرید بدون پشیمانی!

بهترین شکل خرید در روزهای پایانی سال/تکنیک‌هایی برای خرید بدون پشیمانی!
شاید برای شما هم آخرین روزهای هر سال اتفاق افتاده باشد که خریدهایی کردید و بعد نه از آنها استفاده کردید و نه به دردتان خورده و بعد هم آه حسرت کشیدید که این چه کاری بود و پولم را هدر دادم! چه کنیم در این روزهای پایانی سال بهترین نوع خرید را بدون پشیمانی داشته باشیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ساعت‌ها در بازار مشغول گشت و گذار هستید، با وسواس سعی می‌کنید هر چیزی خرید نکنید و وسایلی تهیه کنید که واقعا نیازتان است، اما دیگر زمانی می‌رسد که خسته‌ شده‌اید، دنبال یک راه فرار می‌گردید که یک مرتبه یک مغازه دار شما را گیر می‌اندازد و گوشه رینگ یک مرتبه خریدی می‌کنید مثل همان مشت آخری که شما را زمین می‌زند. بعد هم که به آن رجوع می‌کنید از خودتان می‌پرسید: «بی هوش بودم این خرید را کردم یا عقلم کم بود؟ این چه چیزی بود که خریدم یا به چه دردم می‌خورد؟ این همه پول برای چنین چیزی؟ اصلا کجا از آن استفاده کنم و این رنگ به چه کارم می‌آید؟» قطعا اینها همه سوالاتی است که برای هر کدام از ما یک یا چند بار هم که شده در زندگی رخ داده است و آن زمان است که ابراز پشیمانی کردیم از پول هدر رفته برای خرید. اما دیگر کار از کار گذشته است!

این یک سناریو از خریدهای دم عید است! اشتباه نکنید! نه اینکه خریدهای نزدیک سال نو ایرادی داشته باشد، خیر، اتفاقا خیلی هم برای تغییر روحیه و حال خوب نزدیک سال جدید خوب است و به زندگی ما جریان دیگری می‌دهد و هم اینکه چرخه اقتصادی را در کشور می‌گرداند، اما مسئله چطور خرید کردن ما است که برایمان کارآمد باشد. در این گزارش چند تکنیک ساده برای بهترین نوع خرید را به شما آموزش می‌دهیم اما پیش از آن با چند مثال چند پرده از خریدهایی را با هم مرور کنیم که برای خودمان هم شاید رخ داده باشد:

*کجا برای خرید برویم

آخرین هفته سال است، همسرم و بچه‌ها اصرار می‌کنند که به بازار برویم، نزدیک منزل مان هم بازار خوبی است اما همه اصرار دارند که حتما به مرکز شهر برویم، با وجود اینکه می‌دانم آنجا پارکینگ پیدا نمی‌کنم ، خیلی هم شلوغ است و مشخص هم نیست که بتوانیم خرید خوبی داشته باشیم باز هم تسلیم خواسته آنها می شوم در نهایت این شب هنگام همه ما هستیم که خسته و درب و داغون بدون اینکه خرید با کیفیتی کرده باشیم، تنها زمانمان در ترافیک انسانی و ماشین گذشته و عصبی به خانه می‌رسیم!

ژیلا معرفت زاده، بازاریاب و کارشناس مد و لباس درباره بهترین نوع خرید کردن به فارس می‌گوید: «علی رغم اینکه خرید عید را تشویق می‌کنم و معتقدم که نیاز روح و روان انسان‌ها در سال نو است که وسایل شان را در حد توان نو کنند و این هم ربطی به جنسیت به نظر من ندارد، اما از سویی معتقد هم هستم که این خرید کردن باید به طرز صحیحی باشد که به تعبیری هم باعث بهبود خلق و خویمان در سال جدید شود و هم اینکه انرژی مان را به دلیل اشتباهات خرید نگیرد. برخی افراد در جامعه هستند که علاقه‌ای به خرید حضوری ندارند اینها بیشتر پولشان را هزینه خریدهای اینترنتی می‌کنند و البته موردی هم نیست منتها بیشتر افراد به ویژه برونگراها تمایل به بازارگردی دارند هر چند که این بازارگردی هم باید آخرهای سال شیوه خاص خود را داشته باشد که نه خود شخص و نه دیگران را به زحمت بیاندازد.

برخی افراد هستند بدون اینکه هیچ برنامه مشخصی داشته باشند، شب و روزهای پیش از عید تنها به خیابان گردی و بازار رفتن می‌پردازند، درحالی که این هم ترافیک انسانی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود افرادی هم که قصد خرید صحیح دارند را دچار مشکل کند. بهتر است ما پیش از هر بازارگردی قبل از عید لیست نیازهایمان را یادداشت کنیم، مراکزی که لازم هست بازدید کنیم را از ذهن بگذرانیم و برایشان برنامه بریزیم تا بدانیم در شلوغی دچار مشکل نمی‌شویم و دیگران را دچار آزار نمی‌کنیم».

*برند یا غیر برند!

پرده دیگر، خانواده‌ای هستند که چند بچه دارند و هرکدام نیاز به وسایل نو دارند، مادر خانواده تمایل دارد که همه وسایل برند و به نوعی خارجی و گران قیمت باشد اما این به جیب آقای خانواده نمی‌خورد و به همین دلیل هم نزدیک عید اوقات همه شان تلخ می شود و خرید خوبی هم نمی‌توانند داشته باشند.

معرفت زاده در این رابطه می‌گوید: «این تفکر برند خریدن و خارجی خریدن به ویژه در نزدیک سال نو که حجم خریدها و هزینه کردن سرپرستان خانواده زیاد است، باید جای خودش را به خرید جنس داخلی بدهد. البته نه فقط سال نو ، بلکه همه ایام سال باید بتوانیم مراکز خرید بومی و داخلی با کیفیت را پیدا کرده و از آنها خرید کنیم تا هم تشویقی برای تولید کننده داخلی شود و هم اینکه میزان تولیدات بیشتر شود. هر چقدر که ما اصرار به خرید جنس خارجی وارداتی داشته باشیم، میزان تولید تولیدکنندگان داخلی‌مان کاهش پیدا کرده و انگیزه‌شان نیز کمتر می‌شود. هم اینکه هزینه های خانواده نیز قطعا با تولید داخلی کاهش پیدا می‌کند و به جای هزینه‌های هنگفت می‌توانیم اقلام بیشتری برای خود و خانواده با اجناس داخلی تهیه کنیم. همه این تولیدکنندگان داخلی هم خانواده دارند و شب عید باید نان خانواده را دربیاورند بنابراین به فکر آنها هم باید باشیم و از آنها حمایت کنیم.

نکته دیگر همین که اشاره شد، ازدحام بازارهای شب عید باعث می‌شود که ما نتوانیم به اهداف مان برای خرید کردن برسیم، بنابراین ترجیح این است که در بازارهای نزدیک منزل خرید کنیم به جای اینکه با ترافیک های سنگین به راه دور برویم که مثلا از فلان بازار خاص خرید کنیم، اینها را بگذاریم برای دیگر ایام سال و به جای بلاتکلیفی و سردرگمی و ماندن در ترافیک با لیست مورد نظرمان به یک بازار نزدیک و فروشگاه‌های مشخص شده تر برویم. نکته مهم است که با برنامه و با تهیه لیست مناسب خرید کنیم تا بعد از خریدمان پشیمان نشویم."

*خرید اقلام ضروری

یک اصطلاح روانشناسی وجود دارد به عنوان «خالی شدن ذهن» و به زبان انگلیسی اگو دپلیت شدن، به این معنا که شما قصد خرید دارید ولی چون زمان زیادی گذشته و ذهنتان خسته شده، دیگر فرصتی به خودتان نمی دهید و اولین چیزی که دیدید را می خرید و بعد ممکن است از خرید خود راضی هم نباشید به همین دلیل هم هست که در خیلی فروشگاه‌ها اگر دقت کنید اجناس گرانقیمت تر در انتهای فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد در واقع همان جایی که ذهن شما دیگر خسته شده و قصد خرید دارد.

چنین چیزی انتهای سال بیشتر رخ می‌دهد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای خالی نشدن ذهنتان اولا ساعات‌ ابتدایی روز خرید کنید چون خیابان‌ها خلوت تر است و هم فروشنده‌ها حوصله بیشتری دارند و وقت کافی، هم شما ذهن تان بازتر است. نکته دیگر اینکه به مراکز قابل اعتماد برای خرید رجوع کنید تا محصولی با کیفیت خریداری کنید و اگر هم نیازی برای تهیه وسیله‌ای ندارید آن را به بعد موکول کنید تا در زمانی که خیال و حوصله‌تان بیشتر است آن را تهیه کنید. بنابراین اولویت را وسایلی قرار دهید که به آنها نیاز دارید و سپس سراغ جزییات بروید.

*خشکبار چطور بخریم

همه در جریان افزایش قیمت خشکبار و آجیل هستیم و اتفاقا یکی از تنقلات خوشمزه نوروز هم برایمان همین اجیل عید محسوب می‌شود که شاید از آن نتوانیم بگذریم اما مسئله این است که چطور این خوراکی پرطرفدار و البته غنی از ویتامین و پروتئین با این قیمت‌ها را تهیه کنیم. چند نکته در این رابطه حائز اهمیت است:

نخست اینکه از فروشگاه‌های معتبر آجیل تهیه کنیم که آجیل قدیمی و کهنه نباشد و این کهنگی را از دست زدن به آن و بو کردن می‌توانیم تشخیص دهیم. بنابراین نکته اول تازگی آن و بوی ترشیدگی ندادن و دوم تغییر رنگ ندادنش است، چرا که دیده می‌شود برخی دستفروش‌ها رنگ به برخی تنقلات و آجیل‌ها اضافه می‌کنند و یا اینکه به پسته‌ها شوک می‌دهند تا خندان شوند و دهن باز کنند و یا گردوی مانده به مردم می‌دهند. نکته دیگر این است که سعی کنید این محصولات را به صورت باز تهیه کنید چرا که خیلی از این خشکبار در بسته بندی که قرار می‌گیرند دچار قارچ سمی به نام آفلاتوکسین می‌شوند. برای تهیه شکلات نیز می‌بایست به نمونه‌های با علامت استاندارد و مارک‌های شناخته شده توجه کرد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات