۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
کد خبر: ۷۳۱۳۰۷
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم:

لزوم تهیه و تولید فیلمنامه های قوی و موثر دینی/ از آثار فاخر حمایت می کنیم

لزوم تهیه و تولید فیلمنامه های قوی و موثر دینی/ از آثار فاخر حمایت می کنیم
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تاکید بر لزوم تولید فیلمنامه های قوی و مؤثر دینی، از حمایت دفتر تبلیغات اسلامی از آثار فاخر هنری دینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم در چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره و تولیدکنندگان آثار چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق اظهار داشت: این جشنواره نمود ظرفیت‌های نوپدید حوزه تصویر‌سازی اعم از مستند و داستانی و یک تابلو و مجالی برای عرضه ظرفیت‌های پدید آمده در حوزه هنر دینی است.

وی افزود: تاریخ فرهنگ را به لحاظ کنشگری فرهنگی و مولد بودن فرهنگی می‌توان به دو برهه زمانی تقسیم کرد که برهه اول برهه تولید و کنشگری فرهنگی منهای کاربست تکنولوژی و مرحله دوم مرحله کنشگری و تولید فرهنگی تحت سلطه ابزار و تکنولوژی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در دوره اول، فرهنگ ساز و مولد فرهنگی عمدتاَ با ارتباط زبانی و تولید هنری و مواجهه مستقیم و مصرف مستقیم، اثر فرهنگی و هنری، اتفاق تأثیرگذاری را صورت می‌دهد.

وی بیان داشت: اگر در گذشته نگاه کنیم، ادبیات، شعر و آفرینش‌های هنری، خطابه، سخن گفتنهای مستقیم آثار می‌گذارد و حتی آثار مکتوب منهای کاربست ابزارِ بست و توسعه، ثرگذاری خودش را دارد اما دوران دوم دورانی است که ابزار و تکنولوژی به خدمت در می‌آید و در گذر زمان، رو به پیشرفت و نفش آفرینی بوده است.

لزوم تهیه و تولید فیلمنامه های قوی و موثر دینی/ از آثار فاخر حمایت می کنیم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم ابراز کرد: واقعیت این است که علی رغم قدم هایی که در طول دهه های اخیر در مسئله تولیدات فرهنگی و تصویری در عرصه هنر دینی اتفاق برداشته شده است؛ اما امروزه ما شاهد عقب افتادگی تکنیکی، فنی، تأخر زمانی، ضعف تجربه و ضعف نیروی انسانی هستیم و با بنگاه های عظیمی که در دنیا تولیدات رسانه ای انجام می دهند، تفاوت بسیاری داریم؛ اما نقطه قوت ما این است که ظرفیت و غنای پیام‌های فرهنگی ما بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان داشت: ادبیات غنی ما پُر از سوژه و مضامین عالی انسانی و حیات بخش است و بسیاری از زندگی نامه علما و بزرگان ما منبع بزرگی است تا با هنر تولید فیلم و تصویر بتوان از غنای این پیام ها استفاده کرده و با خلاقیت و هنرمندی مناسب، پیام های خوب دریافت کرده و فیلمنامه های موثر و قوی تری را تهیه و تولید کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم با اشاره به برگزاری سه دوره از جشنواره فیلم دینی اشراق و با مقایسه آثار ارائه شده در جشنواره های سابق با چهارمین جشنواره اظهار داشت: به نظر من در این دوره میزان آثار موجود، قابل توجه بوده و نشان از گام بلند و روبه جلو جشنواره دارد و ظرفیت های زیادی بر آن افزوده شده است که ان شاءالله در آینده نیز بیش از پیش شاهد رشد و پیشرفت در تولیدات رسانه ای فیلم دینی اشراق خواهیم بود.

وی در ادامه بیان داشت: باید دفتر تبلیغات اسلامی بین بخش‌های مختلف وظایف و رسالت های خود، توازن ایجاد کرده و حمایت های خود را در ساحت های مختلف وظایف خود تقسیم کند؛ اما من قول می دهم که ان شاءالله بیش از سال های گذشته در حوزه هنر و رسانه پشتیبان باشیم که البته تولید آثار فاخر و موثر به معنای هزینه زیاد کردن و پرخرج بودن نیست؛ بلکه می توان با هزینه های کم و کافی نیز آثاری فاخر و موثر تولید کرد که در عین نیاز به حمایت های مالی اندک، تاثیرگذاری بیشتری نیز بر جامعه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پایان اظهار داشت: لازم است مدیریت هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی سعی و تلاش کند تا استعدادهای کشف شده را به مراکزی که در کشور به نوعی ظرفیت گسترده‌تری برای پشتیبانی دارند، معرفی کند تا با همکاری که بین دفتر تبلیغات اسلامی و نهاد معرفی شده صورت می گیرد، استعدادهای کشف شده بتوانند با پشتیبانی های لازم این نهادها، زمینه نقش آفرینی موثر خود را فراهم آورند.

ارسال نظرات