۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۷۳۱۴۰۰
حجت‌الاسلام‌ جعفر زاده دیرآبادی:

به دنبال ایجاد شبکه نخبگانی در هوش مصنوعی هستیم

به دنبال ایجاد شبکه نخبگانی در هوش مصنوعی هستیم
رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه گفت: ایجاد شبکه علمی نخبگانی بین المللی یکی از اهداف این همایش است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ مهدی جعفر زاده دیرآبادی رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه در نشست خبری نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی که صبح امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به اهمیت پردازش به مسئله هوش مصنوعی اظهار داشت: این همایش دارای سه محور دانشی، ایجاد شبکه نخبگانی و گفتمان سازی است.

وی در ادامه با اشاره به محور دانش و نظریه پردازی افزود: اهداف نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی عبارتند از: گسترش مطالعات میان رشته ای و مرز دانشی با موضوع هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی در حوزه های علمیه جهان اسلام، تولید نظریات در حوزه نظام هوشمند تبلیغ و تربیت اسلامی و آموزش و پژوهش هایی که مربوط به علوم اسلامی می شود.

حجت‌الاسلام‌ جعفر زاده دیرآبادی بیان داشت: سومین هدف در محور دانش و نظریه پردازی، تولید و پردازش نظریه های علمی در حوزه های فناوری و نقش فناوری در رسیدن انسان به تربیت و زیست متعالی است و احیای میراث تمدنی تاریخ اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی نیز از دیگر اهداف این همایش در این بخش است.

 رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اهدافی که همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی در ایجاد شبکه نخبگانی دنبال می کند، افزود: ایجاد شبکه علمی نخبگانی بین المللی متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و اثرگذار با همکاری حوزه های علمیه سراسر جهان اسلام و دانشگاه‌های جهان اسلام یکی از اهدافی است که در این همایش دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ جعفر زاده دیرآبادی اظهار داشت: دومین هدفی که در بخش ایجاد شبکه نخبگانی دنبال می کنیم، تجمیع نظرات و استفاده از تجربیات موجود در راستای شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت و بهره گیری از هوش مصنوعی در این راستا است و تلاش ما این است که به روش های مطلوب دست پیدا کنیم.

رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه بیان داشت: سومین هدفی که در شبکه نخبگانی دنبال می‌کنیم ایجاد شبکه نخبگان حوزه‌های راهبردی و سیاستگذاری برای تولید ادبیات و نگارش اسناد بالادستی و بین المللی برای استفاده از هوش مصنوعی و فناوری های مرتبط است که هدف ما از این کار جلوگیری از نفوذ مبانی الحادی و التقاطی است.

حجت‌الاسلام‌ جعفر زاده دیرآبادی ابراز کرد: چهارمین هدف، فعال کردن مراکز اسلامی و حوزه های علمیه سراسر جهان اسلام برای پژوهش در زمینه فناوری به ویژه در بحث هوش مصنوعی است که امیدواریم در این زمینه فعال تر از گذشته ورود کرده و بتوانیم در مباحثی همچون فلسفه، اخلاق و فقه هوش مصنوعی آثار بسیار خوبی جمع آوری کنیم.

رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه اظهار داشت: پنجمین هدف، ایجاد کرسی‌های حمایتی در نهادهای ملی و بین المللی است که در شبکه نقطه کاری درصدد هستیم تا از طریق همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی به آن دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام‌ جعفر زاده دیرآبادی در پایان بیان داشت: در بحث گفتمان سازی که سومین هدف ما از برگزاری این همایش است، چند هدف مورد نظر است که عبارتند از: احیای میراث تمدنی تاریخ اسلام فرهنگ و تمدن اسلامی، گفتمان سازی در کشف و تعمیر آسیب های بهره گیری از هوش مصنوعی، گفتمان سازی نسبت به اسلامی، جریان سازی، نیاز جوامع به فناوری پاک.

 

ارسال نظرات