۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۷۳۱۴۳۴
استاد حوزه و دانشگاه:

سیره تبلیغی رهبر معظم انقلاب استخراج شود

سیره تبلیغی رهبر معظم انقلاب استخراج شود
حجت الاسلام حسین زاده با تشریح نقش تبلیغی رهبر معظم انقلاب گفت: آیت الله العظمی خامنه ای در تربیت نسل پس از انقلاب بسیار تأثیرگذار بودند، به همین دلیل سیره تبلیغی ایشان بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدرضا حسین زاده استاد حوزه و دانشگاه در نشست «تبلیغ در اندیشه مقام معظم رهبری» که در آستانه ماه مبارک رمضان در خبرگزاری رسا برگزار شد به بررسی سیره عملی و اندیشه‌ای حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن به جای پرداختن به ایمان مؤمنین را برجسته سازی می کند و یا از مؤمن آل فرعون و ابراهیم اسوه سازی می کند تا رویکردی عینی داشته باشد؛ کتاب قرآن مبحث تبلیغ را از نظر سطح و عمق مورد توجه قرار می دهد.

حجت الاسلام حسین‌زاده در ادامه گفت: اگر الگوی عینی و سیره تبلیغی رهبر انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم برای مبلغین امروز بسیار راهگشا خواهد بود تا اینکه بحث انتزاعی کنیم. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای چند چیز را جوهره لازم تبلیغ می‌دانند که بدون تحقق آن ها مبلغ، مبلغ نیست.

حرارت وجودی نواب صفوی بر رهبر معظم انقلاب تأثیر گذاشت

حجت الاسلام حسین‌زاده گفت: اولین مورد، برانگیختگی در وجود مبلغ است که می تواند پیش برنده تبلیغ باشد و شاید مهم ترین جوهره وجود مبلغ است؛ در این عصر اطلاعات مردم نیازمند اطلاعات نیستند تا مبلغ به آن ها دانسته تزریق کند بلکه در تعبیر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است: مبلغ باید ذغال مشتعل شود تا خاموش ها را بیدار کند.

سیره تبلیغی رهبری استخراج شود/ چرا حوزه تلنگر نمی خورد

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: برانگیختگی رهبر معظم انقلاب از شهید نواب صفوی حاصل شده و رهبر انقلاب همین تعبیر را در خصوص نواب دارند که یک وجود آتشین بود. با مسأله گفتن تکلیف از دوش مبلغ برداشته نمی شود؛ رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم تصریح می کند که عیار معنویت تغییر کرد و علت این تغییر را رفتار حضرت امام خمینی عنوان می کند نه گفتار ایشان؛ وجود پرحرارت رهبر معظم انقلاب نیز چنین خاصیتی دارد.

تبلیغ اسلامی ارتقاء ایمان ها است

حجت الاسلام حسین‌زاده در خصوص فضای تبلیغ بین الملل گفت: در جریان بحران سوریه کسانی بودند که جنگ را ندیده و امام را درک نکرده بودند اما با حرارت وجود حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای وجودی پرحرارت پیدا کردند و به درجه ای متعالی از ایمان رسیدند. تبلیغ اصیل اسلامی فقط ارتقاء ذهنی و افزودن اطلاعات نیست بلکه ارتقاء ایمان ها است.

سیره تبلیغی رهبری استخراج شود

وی افزود: یک زمانی در کشور جشن های نیمه شعبان فقط خیابان چهارمردان را پر می کرد اما امروز مسیر حرم حضرت معصومه تا جمکران را پر می کند؛ نسخه هایی مانند حاج قاسم در کشور وجود دارند که شناخته نشدند و این ها تحت تربیت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته اند. مبلغ اسلامی نمی تواند در دفترش بنشیند تا مردم به آن ها مراجعه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای توصیه می کند که مبلغ باید همیشه در حال تطهیر خود باشد و برای این امر مثال می زند به آب که همه چیز را تطهیر می کند اما خود کثیف می شود برای تطهیر شدن باید عروج کند و بخار شود؛ مبلغی که خود را فانی در محبوب کرده باشد می تواند حالت استقرار و آرامش روانی و فکری داشته باشد.

تکلیف ما با فضای مجازی کاملا روشن نیست

حجت الاسلام حسین‌زاده در ادامه گفت:فضای مجازی بحثی فراگیر و مهم است و قبل از هر اقدامی باید تکلیف آن مشخص شود؛ مبدأ پیدایش فضای مجازی غرب است اما یک نکته معمولا مورد غفلت قرار می گیرد: اینگونه نیست که جریان ابلیس بتنواند بر جریان حق غلبه پیدا کند بلکه جریان حق می تواند بر ابلیس مسلط شود و این امر نشان می دهد که به ابزار ابلیس نیز می توان تصرف کرد.

سیره تبلیغی رهبری استخراج شود

وی افزود: ما هنوز در خصوص فضای مجازی تکلیف مشخصی برای خود نداریم زیرا برخی به طور کل گوشی را منع می کنند و برخی سطح را ارتقاء می دهند و در یک فضای نظارتی این فرد را رها می کنند.

تقابل بین تربیت فردی و تربیت اجتماعی معنا ندارد

حجت الاسلام حسین زاده گفت: اگر جوهره مبلغ فعال باشد ابزار فضای مجازی را می توان به خدمت جریان حق درآورد؛ افرادی بودند که فقط با شنیدن بعضی از اوصاف یا دیدن عکس سردار سلیمانی تغییر کردند و این ابزار ها همه ناتوان شدند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: تقابل بین تربیت فردی و تربیت اجتماعی مورد پذیرش رهبر انقلاب نیست زیرا انسان بدون شأن اجتماعی اش انسان نیست؛ اگر هم جایی مشاهده شد تربیت های محفلی صورت گرفته است به اقتضاء زمان و دوره بوده و نباید محور باشد.

مبلغ با فطرت ها ارتباط دارد

حجت الاسلام حسین‌زاده در ادامه گفت: نوجوانان ما در عرصه جهاد به کمالات رسیدند؛ افرادی مبلغ را جزء حاکمیت می دانند و مبلغی که آتش به جانش گرفته است نمی تواند فقط منبر و نماز داشته باشد بلکه با تمام وجود باید برای مخاطب وقت بگذارد. ارتباط  ما در تبلیغ ارتباط با فطرت ها است نه ارتباط با طبیعت ها؛ همینکه فطرت یک شخص فعال شود بخشی از کار مبلغ پیش رفته است. مردم بسیار نجیبی داریم زیرا تشنه و عطشناک معنویت هستند.

سیره تبلیغی رهبری استخراج شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دردورترین نقاط کشور دیدم که طلاب موفق و جوان حضور دارند؛ حضرت آقا تربیت نسلی را، فردی و چهره به چهره نکردند؛ رهبر معظم انقلاب با شخصیت بسیار مؤثر و توانمند که از پیش از انقلاب کار تربیتی و تبلیغی انجام دادند و نسل توانمندی را تربیت کرده اند باید الگو بوده و مورد مطالعه قرار گیرد. حوزه یکبار تلنگر نخورده که نظام تربیت حضرت آقا را استخراج کند.

حجت الاسلام حسین‌زاده در پایان نشست تبلیغ در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: شخصیتی مانند مقام معظم رهبری جریان تربیتی بزرگی راه انداخته است اما کسی به بررسی این شخصیت و روش تبلیغی آن نمی پردازد.

ارسال نظرات