۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۷۳۱۵۱۳

کتاب عمار انقلاب چاپ و منتشر شد + نحوه خرید و ارسال رایگان

کتاب عمار انقلاب چاپ و منتشر شد + نحوه خرید و ارسال رایگان
کتاب عمار انقلاب (روایتی جامع و جدید از زندگانی و کارنامه سیاسی علامه مصباح یزدی) چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «عمار انقلاب» روایتی نو از حیات‌ فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی از هنگام تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی(1357-1313) به قلم سهراب مقدمی شهیدانی است که به همت بنیاد تاریخ‌ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در آستانه سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی، در 824 صفحه وزیری به چاپ رسید.

در اين اثر براي نخستين‌بار برخي‌ ناگفته‌هاي تاريخي و اسناد تازه‌ياب منتشر شده است که بسياري از ابهامات تاريخي را حل و فصل مي‌کند.

رويکرد تبييني و مستندنگارانه کتاب، موجب آن شده که حيات‌نامه آيت‌الله مصباح يزدي را در دل تحولات تاريخي پيراموني روايت کند و از اين رو، خوانندگان با مطالعه اين اثر به اطلاعاتي گسترده دست مي‌يابند که آنان را به دل تاريخ پرحادثه دهه چهل و پنجاه خواهد برد.

اسناد و ناگفته‌هاي تاريخي مندرج در کتاب «عمار انقلاب» نيز سرفصل تحليل‌ها و رهيافت‌هاي تاريخي جديد خواهد بود که زوايايي تازه و ناگفته از تاريخ حوزه علميه قم و تاريخ معاصر ايران، خواهد گشود.

کتاب «عمار انقلاب» شامل هشت فصل و بخش ضمائم است. پيش از آغاز فصل نخست، «پيشينه پژوهش» و «گاه‌شمار زندگاني آيت‌الله مصباح از تولد تا ارتحال» درج شده است که شامل مروري اجمالي بر زندگاني پرحادثه و خدمات گسترده ايشان است. نظر به اين‌که نخستين‌بار چنين مطلبي منتشر مي‌شود، اميد است در بازشناسي سير زندگاني و فعاليت‌هاي علامه مصباح راه‌گشاي پژوهش‌هاي بعدي باشد.

فصل اول تحولات زندگاني مرحوم علامه از تولد تا زمان سکونت در قم را در بر مي‌گيرد؛ کلياتي از موقعيت خانوادگي، دوران کودکي، تحصيلات مکتبي و حوزوي در يزد، هجرت به نجف براي تحصيل و بازگشت به ايران و ورود به قم براي ادامه تحصيل، در اين فصل آمده است. ضمناً در اين فصل به معرفي اساتيد، برخي فعاليت‌هاي پژوهشي اوليه ايشان و همچنين جريانات سياسي حاکم بر کشور نيز به اجمال پرداخته شده است.

فصل دوم به نوعي پيش‌درآمد فعاليت‌هاي علمي- فرهنگي علامه مصباح است که به مرور تکاپوهاي ايشان در جهت اصلاحات ساختاري حوزه در دوران زعامت آيت‌الله العظمي بروجردي و بعد از آن، و نيز به مرور تحولات بعد از رحلت آيت‌الله العظمي بروجردي و روايت تلاش‌هاي آيت‌الله مصباح در ترويج مرجعيت امام خميني و فراگيري علوم جديد مي‌پردازد.

فصل سوم به مبارزات سياسي ايشان در کنار فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي مي‌پردازد. در اين فصل به برخي فعاليت‌هاي فکري-سياسي خاص از جمله تشکيل «گروه ولايت» جهت مطالعه پيرامون ابعاد مختلف «حکومت اسلامي»، ارتباط با هيأت‌هاي مؤتلفه، چاپ، توزيع و امضاي اعلاميه‌ها و بيانيه‌هاي اعتراضي در دفاع از امام خميني اشاره شده است. در بخش پاياني اين فصل به مرور تجارب تشکيلاتي آيت‌الله مصباح از جمله شکل‌گيري گروه سِرّي يازده نفره پرداخته شده است که نهايتاً به ايجاد جامعه مدرسين فعلي انجاميد.

در فصل چهارم ضمن پرداختن به برخي اسناد و خاطرات مهم و خواندني پيرامون فعاليت‌هاي سياسي آيت‌الله مصباح، به فعاليت‌هاي فکري و توليداتِ علمي ايشان، به طور خاص اشاره شده است؛ از نشريه مکتب تشيع و سالنامه مکتب جعفري تا همکاري در نشريه بعثت و نهايتاً انتشار نشريه مخفي «انتقام» که شاه‌بيت فعاليت‌هاي مطبوعاتي ايشان در ابتداي دهه چهل است. به جهت تناسب موضوع، برخي از مهم‌ترين نوشته‌هاي ايشان از دهه سي تا پيروزي انقلاب اسلامي، به اختصار در اين فصل معرفي شده است که نشانگر اهتمام ويژه ايشان به توليدات علمي همزمان با تکاپوي سياسي است و از اين حيث، علامه مصباح شخصيتي کم‌نظير است که توانسته در هر دو عرصه اجتهاد و جهاد، به طور همزمان به فعاليت بپردازد.

کتاب عمار انقلاب چاپ و منتشر شد + نحوه خرید و ارسال رایگان

در فصل پنجم به فعاليت‌هاي سياسي و مبارزاتي ايشان در دورانِ خفقان‌بارِ بعد از تبعيد امام خميني، اشاراتي شده و ضمن مرور برخي اتفاقات دورانِ زندگاني مخفي چندين ماهه مرحوم علامه، به دستگيري و مواجهه زيرکانه ايشان با بازجويي‌هاي ساواک و نهايتاً ناکام ماندن ساواک در کشف فعاليت‌هاي انقلابي مخفي و اثبات فعاليت‌هاي سياسي مخالف رژيم، پرداخته شده است.

فصل ششم به حضور ايشان در سنگر کادرسازي و مرزباني عقيدتي متمرکز است. از فعاليت در شوراي مديريت مدرسه حقاني، تا تأسيس بخش آموزش «مؤسسه در راه حق»، و همچنين مبارزه با جريان‌هاي التقاطي و نقد آثار دکتر شريعتي، نيز مرور ماجراي اختلاف با شهيد بهشتي، فصلي خواندني و پرحادثه از زندگاني علامه مصباح را روايت کرده است. اين فصل به تحولات دهه پنجاه اختصاص يافته که به نوعي، مهم‌ترين و چالش‌برانگيزترين برهه زندگي ايشان است. در اين فصل ضمن بازخواني فعاليت‌هاي متراکم ايشان در جهت کادرسازي، تمرکز ايشان بر مبارزات فرهنگي و تقابل جريانات انحرافي و التقاطي را مورد اشاره قرار داده‌ايم و به فراخور موضوع، برخي حساسيت‌هاي ذهني و مواضع فکري ايشان با تطبيق بر بعضي مصاديق خارجي مورد بازخواني قرار گرفته است که از ماجراي تبعيد برقعي در دوران آيت‌الله العظمي بروجردي تا موضع‌گيري در برابر نهضت آزادي، سازمان مجاهدين خلق (گروهک منافقين)، گروهک فرقان، حبيب‌الله آشوري، جريان سيدمهدي هاشمي، و نحله انحرافي انجمن حجتيه را شامل مي‌شود. در اين فصل همچنين روايتي نو از مواجهه آيت‌الله مصباح و آيت‌الله شهيد بهشتي با ماجراي دکتر شريعتي ارائه شده است.

فصل هفتم به نقش‌آفريني سياسي و مبارزاتي ايشان در دهه پنجاه اشاره دارد و به نکته‌ها و ناگفته‌هاي جالبي مي‌پردازد که از آن جمله مي‌توان به دستخط امام خميني خطاب به آيت‌الله مصباح در پاسخ به تسليت‌نامه ايشان در واقعه شهادت آيت‌الله سيدمصطفي خميني اشاره کرد که براي نخستين‌بار در اين اثر منتشر مي‌گردد. در اين فصل ضمن مرور اسناد مرتبط با حضورِ حساب شده آيت‌الله مصباح در عرصه‌هاي سياسي در ماه‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي، براي نخستين‌بار به طور جامع و تفصيلي و مستند به برخي شبهات پيرامون کارنامه سياسي ايشان پاسخ داده شده است. شبهاتي که اغلب در دهه هفتاد و توسط برخي مخالفان سياسي و فکري ايشان مطرح شد و آنان با مستمسک قرار دادن برخي وقايع دهه پنجاه، تلاش کردند خدمات علمي و مبارزات سياسي ايشان را مورد ترديد قرار دهند. حسن ختامِ اين فصل، بازخواني نظرات مؤسسه در راه حق، پيرامون قانون اساسي جمهوري اسلامي است که نشانگر پيشگامي متوليان آن و از جمله علامه مصباح در پشتيباني فکري از نظام سياسي برآمده از انقلاب اسلامي است.

فصل هشتم و پاياني اين اثر به بازخواني مجموعه‌اي از بيانات مقام معظم رهبري پيرامون شخصيت و کارنامه علامه مصباح يزدي اختصاص يافته و نگاهي جامع و جديد پيرامون يک عمر مجاهدت فکري، فرهنگي و سياسي ايشان به خوانندگان ارجمند خواهد داد. تعابير دقيق و عميق رهبري معظم انقلاب اسلامي پيرامون مرحوم علامه مصباح، بهترين علامت بر اثباتِ نسبتِ عميقِ ايشان (در ساحتِ تئوري و تحقق) با حقيقتِ انقلاب اسلامي است و شايسته آن است ‌که اين سخنان محور تمام قضاوت‌ها و روايت‌هاي مرتبط با زندگاني و سيره سياسي علامه مصباح قرار گيرد.

در بخش ضمائم، متن کامل و تصوير صفحات نخست تمام شماره‌هاي نشريه انتقام، درج شده است. دست‌نوشته‌هاي آيت‌الله رضا استادي در پاسخ به پرسش‌هاي جزئي تاريخي نگارنده نيز به طور کامل در بخش ضمائم آمده است که حاوي نکاتي خواندني است. همچنين يادداشت جالب جناب حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد حجّتي کرماني _به عنوانِ يکي از سرشناس‌ترين منتقدانِ فکري و سياسي علامه مصباح_ که به مناسبت ارتحال منتشر شده بود، نيز در اين بخش بازنشر شده است. علاوه بر موارد پيش‌گفته، مجموعه پيام‌هاي تسليت رجال مذهبي و سياسي و همچنين وصيت‌نامه علامه مصباح نيز در بخش ضمائم درج شده است.

اين اثر بر پايه برخي اسناد و خاطراتِ دستِ اول انتشار يافته و جز در موارد ضروري، از تحليل و قلم‌فرسايي خودداري شده است تا مخاطب از دريچه منابع دستِ اول، به مرور زندگي و زمانه علامه مصباح بپردازد. از اين جهت، اين کتاب مي‌تواند منبعي براي توليد آثار تفصيلي و تحليلي بعدي قرار گيرد. در عين حال به جهت تکميل مباحث و روشن نمودن نکات مبهم در تاريخ زندگي علامه مصباح يزدي سعي شده با انجام مصاحبه‌هاي جديد با برخي چهره‌هاي مطلع، بر غناي اين مجموعه افزوده شود که از آن جمله مي‌توان به مصاحبه با حضرات آقايان رضا استادي، محمود رجبي، غلامرضا فياضي، سيدحميد روحاني، مسعودي خميني، حسن منفرد، علي مصباح و... اشاره کرد.

«عمار انقلاب» در ۸۲۴ صفحه وزيري در ۵۰۰ نسخه توسط بنياد تاريخ‌پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي انتشار مي‌يابد. علاقمندان براي تهيه کتاب به نشاني ذيل مراجعه نمايند: تهران، خيابان ديباجي جنوبي، خيابان شهيد تسليمي، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرين، پلاک ۶.

تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲-۰۲۱. تلفن دفتر قم: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵.

خرید با ارسال رایگان. ارسال پیام به: nasrollahabadi@

ارسال نظرات