۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۷۳۱۵۴۳
حجت الاسلام جعفری‌مهر مطرح کرد؛

مستأجری خانواده‌های روحانیون با ۵۰ سال فعالیت فرهنگی و تبلیغی

مستأجری خانواده‌های روحانیون با ۵۰ سال فعالیت فرهنگی و تبلیغی
مدیر مرکز خدمات حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی روحانیون ۵۰ سال فعالیت تبلیغی و فرهنگی کرده و فوت کرده اند اما خانواده آنها هنوز مستأجرند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه های علمیه از مهمترین مراکز علمی و فرهنگی در کشور به شمار می روند که با استفاده از توان حوزه های علمیه می توان بر بسیاری از مشکلات و آسیب ها در کشور غلبه کرد.

حوزه علمیه قدمت بیش از هزار ساله داشته و مردم ایران اسلامی نیز همواره به روحانیت و این لباس مقدس احترام گذاشته و انقلاب اسلامی با حرکت حوزه های علمیه به پیروزی رسید و اکنون در برابر همه دنیای استکبار ایستاده و فریادگر و فریادرس مظلومان جهان است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز بعد از انقلاب حوزه های علمیه برادران و خواهران تاسیس شد و اکنون رشد و گسترش زیادی داشته و طلاب بسیاری در حوزه‌های علمیه استان مشغول به تحصیل هستند.

با تدبیر مقام معظم رهبری مرکز خدمات حوزه های علمیه راه اندازی شد تا مشکلات طلاب را برطرف کند، به همین جهت از حجت الاسلام جعفری‌مهر مدیر خدمات حوزه‌های علمیه استان دعوت کردیم تا اقدامات و برنامه های مرکز خدمات حوزه علمیه استان را تشریح کند.

تاریخچه‌ای از روند شکل‌گیری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ذکر کنید

مرکز خدمات حوزه های علمیه از برکات و حسن توجه رهبری معظم انقلاب هستند که تا قبل از سال ۷۰ چنین مجموعه ای وجود نداشت و جای خالی آن احساس می‌شد از سال ۷۰ با خدمت قرض الحسنه بسیار جزئی خدمات آغاز گردید و عرصه خدمتی توسعه پیدا کرد مرکز خدمت کانون اثربخشی و خدمات رسانی است در مسیر این خدمت رسانی امیدآفرینی در جامعه هدف اصلی بوده و هم افزایی که از مسیر ما برای خدمت به طلاب و خانواده ها صورت می گیرد و اصل موضوع حفظ کرامت طلبه و خانواده است.

اساس کار ما خدمت رسانی به خانواده ها و کمک به طلبه برای آرامش روحی و روانی است جامعه هدف ما طلاب غیرشاغل هستند در حال حاضر تعداد ۲۱۰۰ پرونده در مرکز خدمات استان داریم هر چند تعداد آنها خیلی بیشتر است.

برای شاغلین هیچ گونه تعهدی نداریم و دیگر اینکه کسانی در قم مشغول به تحصیل هستند و پرونده آن‌ها در استان نیست، ولی در مجموع شاید یک نفر هم نباشد که زیر پوشش ما قرار نگرفته باشد.

هر چند خدمات حداقلی است، اما نسبت به گذشته بسیار عالی به نظر می‌رسد ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب و حتی شاید وضعیت متوسط راه زیادی داریم.

از توان خیرین چه استفاده‌ای کرده‌اید؟

رهبری معظم انقلاب فرمودند خدمت رسانی به طلاب کار با ارزشی است لذا از ظرفیت مرکز خدمات ظرفیت مردمی و خیرین است در استان یک مجموعه خیرین داریم و از زحمات آنها تقدیر و تشکر می کنیم که هم در عرصه سلامت و امور بیمه ها و هم در حوزه مسکن و معیشت خیرخواهانه پای کار هستند و مساعدت می‌کنند.

مجمع خیرین ما فعال بوده و در یکی از موارد ۵۰ سری جهیزیه به طلاب داده شد که با مساعدت آنها شکل گرفت هر چند فعالیت های خیرخواهانه در استان ما نوپاست اما در گذشته به این ظرفیت مردمی توجه نمی‌شد.

در یکی دو سال کرونایی ظرفیتی ایجاد شد و امیدواریم در سال‌های آینده از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم انتظار می رود افرادی که می‌توانند وارد این مجموعه شده ورود پیدا کنند.

وضعیت موقوفات حوزوی در استان چگونه است؟

یکی از مشکلات ما در استان کهگیلویه و بویراحمد این است که حتی یک موقوفه حوزوی در استان وجود ندارد. از متولیان اوقاف می‌خواهیم که فرهنگ‌سازی لازم را در این زمینه انجام دهند؛ ائمه جمعه به این موضوع بیش از پیش پردازند، زیرا وضعیت کنونی وضعیت مطلوبی نیست.

در استان ما ظرفیت بسیار بالایی مثل شرکت نفت و گاز وجود دارد که در خصوص کمک به زیرساخت ها استفاده چندانی از این ظرفیت نشده است. معتقدیم که نفت و گاز گچساران در حوزه مسئولیت اجتماعی می تواند کمک بیشتری به نهادهای فرهنگی اثرگذار کند.

برای خانواده های مرحومین و معمرین چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از مواردی که باید به آن توجه جدی داشت موضوع خانواده های مرحومین است؛ برخی روحانیون ۵۰ سال فعالیت تبلیغی و فرهنگی کرده و فوت کرده اند اما خانواده آنها هنوز مستأجرند و خدمات حداقلی دریافت می کنند. هر چند همین نیز جای شکر دارد.

در سرکشی از خانواده معمرین و مرحومین اقدامات خوبی تاکنون انجام شده؛ سلام رهبر معظم انقلاب را به آنها ابلاغ کرده‌ایم و از تجربیات آنها هم استفاده می‌کنیم.

اردوهای درون استانی و سیاحتی و زیارتی برای آنها داریم؛ اردوگاه‌های سیاحتی در شمال و اصفهان برای آنها تدارک می‌بینیم؛ طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲ برگزار می شود و از آنها دعوت می کنیم که در برنامه‌ها شرکت کنند.

در عرصه اشتغال چه کرده‌اید؟

قرارگاهی در مرکز خدمات تحت عنوان قرارگاه حضرت خدیجه سلام الله علیها داریم که خوداشتغالی برای طلاب و خانواده های آنها ایجاد می‌کند. خود اشتغالی نه از آن باب که طلبه از اثربخشی بار بماند، بلکه خوداشتغالی تا کمکی به طلبه برای گذران امورات زندگی شود.

بر همین اساس در سال اخیر گام‌های جدی برداشته شد و جلسات خوبی با مسئولان استانی داشتیم و مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پای کار آمد که از مسیر تبصره ۱۶ و ۱۸ مساعدت بیشتری داشته باشند.

تا الان در بحث زنبورداری و مشاغل خانگی، چرم دوزی و گیاهان دارویی کارهای خوبی انجام شده؛ نمایشگاهی در حوزه اشتغال داشتیم امیدواریم که در آینده در سطح وسیع تری برنامه ها را داشته باشیم.

همکاری بانک‌ها چگونه بوده است؟

هر چند بانک‌ها قول‌هایی داده‌اند اما کمتر کاری انجام داده‌اند؛ درخواستی از تسهیلات اشتغال استان کرده‌ایم که به ما قول داده‌اند، اما تاکنون محقق نشده است. بالای ۳۰۰ طلبه طرح خود را در قالب خود اشتغالی ارائه کرده اند که با حضور معاون اقتصادی، اداره کار، ستاد اجرایی و کمیته امداد جلسه گذاشته شده امیدواریم که تا پایان سال حرکتی در این مسیر صورت گیرد.

در همه عرصه ها از مسئولان انتظار داریم؛ فرایند اداری دست و پاگیر بوده و بروکراسی اداری در مسیر خدمات رسانی خلل ایجاد می کند که باید این فرایند را کوتاه کنند؛ برخی از ظرفیت ها را اگر در وقت خودش استفاده نکردیم جوابگو نخواهد بود.

وضعیت مسکن طلاب استان چگونه است؟ مشکل اصلی در راه خانه‌دار شدن طلاب چیست؟

اصلی‌ترین نیاز کنونی طلاب مشکل مسکن است و بیش از ۶۰ درصد طلاب استان فاقد مسکن هستند و از این جهت می‌توان گفت که شاید بیشتر از همه اقشار با مشکل مسکن دست و پنجه نرم می کنند. یکی از مشکلات این است که پرداخت اقساط برای آنان بسیار سنگین است و بعضا نمی توانند چنین اقساطی را پرداخت کنند.

به هر حال چند کار در حال انجام است؛ یکی مسکن روستایی و یکی هم خودمالکی که تسهیلات روستایی به آنها داده می‌شود. خوشبختانه در بحث مسکن روستایی در کشور اول هستیم کسانی که در روستا زمین داشته باشند می توانند راحت‌تر صاحب خانه شوند بنیاد مسکن نیز همکاری خوبی در استان دارد.

در زمینه آموزش چه کرده‌اید؟

در حوزه آموزش و در بحث سلامت کارهای خوبی داشته ایم که ناظر به خانواده‌ها بوده؛ در بحث سلامت جسم و روح و روان در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۹۰۰ نفر در کلاس های ما شرکت کرده بودند.

با فنی و حرفه ای قرارداد بستیم که در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی با ما همکاری لازم را داشته باشند.

به هر حال خدمات ما ناظر بر خانواده‌هاست تا آرامش روحی و روانی بهتری داشته باشند که از بدو تشکیل خانواده این حمایت ها شروع می شود در بحث فرزند آوری مشوق‌های خوبی داریم در تحصیل بچه‌ها و بحث ممتازین حمایت‌های خوبی داشته‌ایم.

در پایان باید از زحمات مدیر حوزه علمیه استان قدردانی کرد ،زیرا همکاری بسیار خوب و تنگاتنگی با یکدیگر داریم.

ارسال نظرات