۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۷۳۱۷۹۵
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

«ماه رمضان» کلاس تقویت روح و مقابله با هوای نفس است

«ماه رمضان» کلاس تقویت روح و مقابله با هوای نفس است
مفسر قرآن کریم گفت: ماه رمضان کلاس تقویت روح و مقابله با هوای نفس است و انسان دراین ماه، ۱۴ ساعت از مبطلات روزه خودداری می‌کند و این قدرت خودکنترلی را در شما تقویت می‌کند

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه هدایت به مناسبت ماه مبارک رمضان با بیان اینکه طبق آیات و روایات، روزه گوهر ویژه و خاص خداوند است اظهار داشت: وجود مقدس پروردگار وقتی می‌خواهد عظمت و ارزش روزه را بیان کند، می‌فرماید: روزه مِلک خودم است، من شما را به انتخاب و حضور در  این ملک دعوت کردم و پاداش روزه هم بر عهدۀ خودم است؛ 

وی در ادامه افزود: این حدیث بدین معناست که خداوند تو را پسندیده که در این ملک راهت داده است؛ لذا ائمۀ اطهار(ع) در بیشتر دعاهای ماه رمضان با اشک چشم از پروردگار برای روزه گرفتن ماه رمضان کمک خواسته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: ماه رمضان یک کلاس تقویت روح و مقابله با هوای نفس است بدین معنا که شما در این ماه، حدود 14 ساعت از مبطلات روزه خودداری می‌کنید و این عمل، قدرت خودکنترلی را در شما تقویت می‌کند در نتیجه بعد از ماه رمضان هم می‌توانید با هر گناهی که روبرو شدید، با هوای نفس مقابله کرده و از انجام گناهان پرهیز کنید.

مفسر قرآن کریم در ادامه با با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد: طبق آیه 13 سوره سبأ، اکثریت مردم، شاکر نیستند یعنی آن بنده ای که با خدا، دین، عمل صالح و واجبات الهی رفاقت نمی‌کند، بنده شاکر خداوند نیست و از گروه شاکران محسوب نمی‌شود و ایمان، اخلاق، انجام واجبات و ترک محرمات مجموعه شکر را تشکیل می‌دهند و طبق آیات قرآن کریم بندگان شاکر واقعی بسیار اندک هستند همان گونه که خیلی‌ها به زبان و نه در عمل، مسلمان هستند یعنی اندک اعتقادی به خدا و قیامت دارند، ولی اعتقادشان آن قدر قوی نیست که آنها را وادار به عبادت، انجام واجبات و ترک محرمّات کند.

وی در ادامه افزود: از خصلت‌های کریمانه خداوند این است که خیلی از کارهای انجام نشدۀ ما را  انجام شده حساب می‌کند؛ یعنی به عنوان مثال وقتی پرونده بنده‌ای در قیامت باز می‌شود می‌بینیم نوشته شده دویست جهیزیه برای کمک به مستضعفان تهیه کرده در حالی که او این کارها را انجام نداده‌است! به پروردگار عرض می‌کند که من این کارها را نکردم، خطاب می‌رسد نیّت انجام این کار را داشته‌ای و من این کار را انجام شده حساب کرده‌ام؛ یعنی  فقط نیت کردی که جهیزیه برای مستضعفان تهیه کنی ولی پول نداشتی و نتوانستی؛ اما خداوند کار نکرده تو را براساس نیت پاک شما حساب کرده است؛ درحالی که متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم گوشه‌ای از لطف و رحمت خداوند را درک کرده و بشناسیم.

مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی ابراز کرد: در صدر اسلام پس از پایان یکی از جنگ ها، غنائم به صورت درهم و دینار مقابل امیرالمؤمنین(ع) ریخته شده بود. ایشان به ترتیب سهم همه رزمندگان را به میزان ششصد درهم داد؛ وقتی آخرین نفر پول را گرفت آه کشید. امام علی(ع) صدایش کرد و از او پرسید که چرا آه کشیدی؟  آن فرد گفت وقتی می‌خواستم به جنگ بیایم، برادرم مریض بود؛ به او گفتم دارم می‌روم در رکاب امیرالمؤمنین(ع) با دشمنان بجنگم، برادرم خیلی ناراحت شد گفت ای کاش من هم توان داشتم تا به جنگ می‌آمدم. امیرالمومنین(ع) فرمود: برادرت با ما بوده است، این ششصد درهم را بردار و به برادرت بده چون نیت داشته با ما باشد.

ارسال نظرات