۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۷۳۱۸۵۴
امام جمعه موقت تهران:

نخستین پیش شرط مهار تورم استقلال بانک مرکزی است

نخستین پیش شرط مهار تورم استقلال بانک مرکزی است
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تأکید بر اهمیت استقلال بانک مرکزی از دولت، این امر را استقلال در اتخاذ تصمیمات صحیح دانست و به مصرف بالای انرژی در کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در نماز جمعه یازدهم فروردین تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک روز دوازدهم فروردین و فرا رسیدن روز جمهوری اسلامی گفت: این روز، روز پیشوایی و زعامت ملت است. روز جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد اگر مردم مدیریت صحنه‌های سیاسی را در دست داشته باشند راه برای اقتدار ملت همواره می‌شود.

وی افزود: روز جمهوری اسلامی روز مردم‌سالاری دینی که بر دو رکن ملت یا جمهوریت و رکن اسلامیت استوار است، بوده و روز ولایت علم و عقل است. باید قدر جمهوریت و اسلامیت را به عنوان دو گوهر گران‌بها دانست زیرا حضور مردم پای صندوق‌های رأی و حضور در راهپیمایی‌ها، نماد اقتدار کشور و نظام محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خصوص نام‌گذاری سال به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» افزود: اولویت اصلی و دغدغه اساسی حکمرانی در کشور، بهبود و اصلاح وضعیت اقتصادی و اصلاح معیشت مردم به ویژه در شرایط جنگ سنگین اقتصادی است. بدون شک مهار تورم در اصلاح معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی نقش اصلی دارد باید به مسئله اصلی مدیران و فعالان اقتصادی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه یکایک مردم رشد تورم را با تاروپود خود احساس می‌کنند و همین امر سبب شده که تورم به مسئله اصلی تبدیل شود، اظهار داشت: تورم باعث می‌شود افق اقتصادی را نتوان پیش‌بینی کرد و نسبت به آینده بی‌اعتمادی به وجود می‌آید.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با مهار تورم می‌توان زمینه پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد را فراهم کرد، اظهار داشت: مسئولان باید کاری کنند با مهار تورم زمینه افزایش مشارکت اجتماعی مردم و فعالیت‌های اقتصادی افزایش یابد.

وی با اشاره به تأثیر بالای نفت در اقتصاد کشور اظهار داشت: نفت باید موتور اقتصاد کشور و پیشران اقتصاد ملی باشد اما متأسفانه در بسیاری از کشورها نفت به مصیبت اقتصاد تبدیل شده است؛ اگر امروز نفت از اقتصاد کشور حذف شود همه کلیدها خاموش می شود.

امام جمعه موقت تهران مصرف بالای انرژی کشور که اندازه 7 میلیون بشکه نفت در روز است را مصیبت بزرگی دانست و گفت: اگر نفت از اقتصاد حذف شود 50درصد درآمدهای مالی هم حذف می شود؛ سیاست مالی و مخارج دولت بسیار بالا است و این دولت که باید بازوی ملت باشد سیاست های مالی آن مهم ترین عامل مشکلات اقتصادی و اجتماعی است.

وی با اشاره به شاخص هایی تصریح کرد: سیاست پولی شاخصی است که نرخ رشد حجم نقدینگی را نشان می دهد و رشد نقدینگی نقش تعیین کننده ای در عملکرد اقتصاد ایران دارد؛ کلیدی ترین پیش شرط برای مهار تورم استقلال بانک مرکزی است زیرا این بانک باید از بعد نهادی و نحوه تعیین رئیس کل و همچنین اعمال نفود دولت در این حوزه معاف شود.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین تهران با تأکید بر تعیین رئیس کل بانک مرکزی خارج از تصمیم رؤسای دولت ها، اظهار داشت: بانک مرکزی باید در حوزه حفظ ارزش پول ملی فعال باشد و اگر قدرت خرید مردم روز به روز در حال کاهش بوده به این علت است که بانک مرکزی صندوق دولت شده است؛ همچنین بانک مرکزی در مهار تورم و انضباط شبکه بانکی کشور باید دارای هدف بلند مدت و کاملا تعریف شده باشد؛ مسؤولین بانک مرکزی باید نقشه راه را برای تحقق این وظایف تدوین کنند و در معرض صاحبان فکر قرار دهند.

وی اختیارات کافی رئیس کل بانک مرکزی مدیریت نقدینگی ضروری دانست و تأکید کرد: بانک مرکزی باید در زمینه اطلاعات اقتصادی و گزارش عملکرد شفاف عمل کند؛ براساس برخی مطالعات خارجی که میزان استقلال بانک مرکزی را در بین کشورهای مختلف سنجیده است در سال 2007 میلادی بانک مرکزی ما از جهت استقلال در بین 115 کشور دنیا رتبه 105 را در اختیار دارد که با این وضع نمی توان توقع تورم یک رقمی را داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد استقلال بانک مرکزی را به معنای استقلال برای اتخاذ تصمیمات صحیح دانست و افزود: اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی وسیاست های مالی دولت نیز باید در دستور کار قرار گیرد؛ معافیت های مالیاتی بیشتر از مالیات های اخذ شده است و فشار و بار این معافیت را باید مردم تحمل کرده و در رشد پایه پولی کشور خود را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: سیاست های مالی سلطه کامل بر سیاست های پولی دارد و بانک مرکزی به هیچ وجه نمی تواند در تنظیم این سیاست ها مستقل عمل کند؛ امیدواریم دولت محترم بر مهار ترم، تولید و تحقق سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم تأکید کند و تورم را مهار کند.

خطیب جمعه تهران در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه هفتم توسعه درخواست کرد راه را برای افزایش هزینه های جاری کشور هموار نکنند و مطالبات جدید را خلق نکنند.

ارسال نظرات