۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۳۲۶۴۲
یادداشت؛

کشور های اسلامی بر گرد ولایت فقیه

کشور های اسلامی بر گرد ولایت فقیه
در معارف مذاهب مختلف اسلامی بهترین مدل در تعیین زعیم امت اسلامی، مدلی است که نظریه «ولایت فقیه» در عصر جدید ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، بنابر پیش‌بینی پیامبر گرامی اسلام، امت مسلمان با بدعهدی و کج‌فهمی‌های خود، شکاف عمیقی را در قلب جامعه یکپارچه اسلامی به وجود آورده و آن را به ۷۳ فرقه تبدیل کرده است. وجود اختلافات جزئی بین این فرق، باعث آن شده تا در طول تاریخ، مردم مسلمان از یکدیگر فاصله گرفته و در بزنگاه‌های تاریخی یک‌ صدا نشوند.

ظهور دنیای مدرن با تقسیمات مرزی و جغرافیایی که به همراه داشت، هیزم مضاعفی بود بر این فاصله بین امت مسلمان؛ تا جایی که منافع برخی از ملت‌های مسلمان را در تضاد با ملت‌های دیگر اسلامی قرار داد. دست نمایان دشمن در آستین تفرقه، علمای مسلمان و مخصوصا تشیع را بر آن داشت تا با سوری نشان‌دادن اختلافات و تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی، بار دیگر این خرقه پاره پاره را ترمیم کرده و همچون دوران صدر اسلام، مردم مسلمان را در یک صف قرار دهند.

امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، در مقام فقیهی آگاه و بصیر نسبت به احوالات جهان اسلام، به صورت جدی‌تر از قبل در جریان انقلاب و بعد از آن مشعل اتحاد برافراشته و از تمام ملل مسلمان دعوت کرد تا خود را تحت لوای پرچمی واحد علیه دشمنی واحد قرار دهند. ایشان در سخنان مختلف حتی آبادی ملت‌ها را طفیلی اتحاد امت اسلامی دانسته و برکات و منافع زیادی را برای وحدت همه‌جانبه امت مسلمان ذکر می‌کنند. این سرمایه‌گذاری ویژه روی احیای امت اسلامی بعد از ارتحال ایشان نیز تعطیل نگشته و تا امروز توسط رهبر معظم انقلاب و در قالب جمهوری اسلامی ایران، همچنان با امید و قوت به راه خود ادامه می‌دهد.

در سال‌های گذشته بارها و بارها جهان شاهد آن بوده که جمهوری اسلامی در مسیر اتحاد با تمام ملل اسلامی قدم برداشته و در حد توان در بزنگاه‌های حساس به یاری آنان شتافته است. حمایت از مردم مظلوم فلسطین از مهمترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی داعیه آن را در جهان انتشار داده و تمام کشورهای اسلامی را نسبت به آن دغدغه‌مند ساخته است.

یاری‌ رساندن عملی به کشورهای مظلومی همچون سوریه و عراق در مقابل دشمنان جهان اسلام، نمونه دیگری از فعالیت‌های این نظام مقدس در مسیر احیای تمدن و امت اسلامی است. جمهوری اسلامی همواره این مساله را فریاد زده که نه تنها به فکر اجتماع تمام ملل مسلمان زیر بیرق واحد است؛ بلکه حاضر است تا به تمام مستعضفین جهان یاری رسانده و آنها را از سلطه مستکبرین خارج سازد.

محوریت یکی از کشورهای موجود در امت اسلامی به منظور اجرایی‌سازی برنامه های‌امت و همچنین اتصال میان کشورهای مسلمان از ضروریات است. اگرچه بسیاری از کشورهای اسلامی نسبت به این امر تمایل دارند، ولی ام‌القرای جهان اسلام باید از دارایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه فردی برخوردار باشد. این محور باید دارای رهبری باشد که توانایی اعمال ولایت بر کل امت اسلامی را دارا باشد.

به بیان دیگر ام‌القرابودن یک کشور نه بخاطر موقعیت استراتژیک، جمعیت، نژاد و امثال اینها، بلکه بخاطر ولایت است. بر اساس آنکه ولایت عمومی تشریعی از آن خدا، پیامبر و ائمه معصوم علیهم السلام است، تنها شخص یا اشخاصی می‌توانند این ویژگی را در زمان غیبت از آن خود کنند که به نحوی از امام معصوم نیابت داشته باشد؛ بر این اساس می‌توان ادعا کرد که بهترین مدل در تعیین زعیم امت اسلامی، مدلی است که نظریه «ولایت فقیه» در عصر جدید ارائه می‌دهد.

ارسال نظرات