۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۷۳۲۸۰۵

وحشت صهیونیست‌ها از یک غذای ساده

وحشت صهیونیست‌ها از یک غذای ساده
چند روزی است زنان ایرانی به طور جدی به پویش مقلوبه پیوسته‌اند و با طبخ این غذای فلسطینی و سرنگون کردن قابلمه‌های خود به نیت سرنگونی اسرائیل، همبستگی خود را با زنان فلسطینی به جهان نشان می‌دهند.

سال ۲۰۱۵ هنادی حلوانی زنی فلسطینی ساکن بیت‌المقدس با قابلمه‌ای از غذای فلسطینی به نام مقلوبه، به مسجدالاقصی رفت و با برگرداندن محتویات قابلمه بر روی یک سینی، پیام کوبنده‌ای به اسرائیل و سربازانش رساند. او با سرنگون کردن قابلمه، پیام سرنگونی قریب‌الوقوع اسرائیل را به اسرائیل و تمام جهان منتقل کرد. اگر چه سربازهای اسرائیلی او را دستگیر کردند و از سرنوشت او تا امروز خبر موثقی در دسترس نیست، اما این اقدام شجاعانه زن فلسطینی، جرقه‌ای شد بر آتش پویشی زنانه علیه رژیم کودک‌کش اسرائیل.

پویش مقلوبه علیه سانسور رسانه‌ای اسرائیل

جرقه‌ای که هنادی روشن کرده بود، پس از دستگیری او نه تنها خاموش نشد، بلکه در میان زنان فلسطینی، به خصوص «مرابطات»، پویشی به راه انداخت به نام «پویش مقلوبه». زنان فلسطینی در ماه‌های ‌رمضان و اعیاد اسلامی از برنج، گوشت یا مرغ و بادمجان مقلوبه پخته، در مسجدالاقصی دور هم جمع می‌شدند و قابلمه‌های مقلوبه خود را جلوی چشم سربازان اسرائیلی در سینی‌های خود واژگون می‌کردند.

هدف آن‌ها از این کار رسانه‌ای کردن شرایط غیرعادی در قدس بود. چرا که رژیم اسرائیل از ابتدا در تلاش بوده احاطه خود بر سرزمین‌های اشغالی را در مقابل چشم جهان عادی‌سازی کرده و با سانسور صدای معترضین فلسطینی در رسانه‌های جهانی، سلطه خود بر قدس را به عنوان حق قانونی خود نمایش دهد. به همین دلیل هر بار که سفره‌های مغلوبه درون یا اطراف مسجدالاقصی گشوده می‌شود، یک یا چند زن فلسطینی قربانی خشم و حرص سربازان اسرائیلی شده و دستگیر می‌شوند. اما این زنان تسلیم نمی‌شوند و هر بار جدی‌تر از قبل سفره‌های مقلوبه خود را جلوی درهای مسجدالاقصی می‌گسترانند و قابلمه‌های خود در مقابل چشم‌های اسرائیلی واژگون می‌کنند.

مرابطات چه کسانی هستند؟

کلمه مرابطات برگرفته از کلمه‌ای در آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» یعنی «ای اهل ایمان، (در کار دین) صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیّا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که فیروز و رستگار شوید».

مرابطات زنانی فلسطینی هستند که خود را وقف مسجدالاقصی کرده‌اند. آن‌ها در مسجدالاقصی به فعالیت‌های مختلفی از جمله برگزاری کلاس‌های مختلف در سطوح مختلف، آموزش قرآن، فعالیت‌های مقاومت محور و ... مشغول هستند. این زنان محافظت از مسجدالاقصی تا نجات کامل از شر صهیون را تکلیف اصلی خود می‌دانند و این تکلیف در تمام مناسبات زندگی آنها ظهور و بروز دارد.

به اذعان فاطمه‌سادات لطیفی یکی از بنیان‌گذاران پویش مقلوبه در ایران، ویژگی بارز مرابطات این است که ابتذال و نگاه ابزاری به زن در مبارزه را ندارد. مرابطه بودن در عصر حاضر یک مفهوم دقیق و جدیدی از زن مسلمان است که منطبق بر آگاهی که از منبع قرآن پیدا می‌کند و همچنین آگاهی از مسائل روز کنش‌گری می‌کند. کنش‌گری او هم فقط محصور در رفتار نظامی نیست، بلکه مادر دلسوز امت است. رفتار مرابطه در فعالیت‌های جهادی و مبارزه نه مانند زن گانگستر غربی یا زن بی‌عاطفه و مسلح در تعریف مجاهدین خلق و نه مانند دیدگاه سلفی داعش به مثابه کالای جنسی است، بلکه یک رفتار مادرانه و عابدانه است.

پس از دستگیری هنادی، مرابطات اولین کسانی بودند که در خانه‌هایشان مقلوبه می‌پختند و قابلمه‌های خود را به مسجدالاقصی آورده و با برگرداندن آن بر سینی، خشم سربازان اسرائیلی و حتی دولتمردان رژیم صهیونیستی را بر می‌انگیختند.

تحریم مرابطات

گیلاد اردان وزیر امنیت عمومی اسرائیل، اکتبر سال ۲۰۱۵ به روش‌های مختلف مانع از حضور زنان مرابطات در محوطه مسجدالاقصی می‌شد و ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل، نیز مرابطات را به عنوان یک سازمان غیرقانونی اعلام کرد. سرانجام حضور آن‌ها در مسجدالاقصی بطور کامل غیرقانونی اعلام شد. اما این زنان مبارز تسلیم نشدند و سفره‌های مقلوبه خود را پشت یکی از درهای مسجد پهن کرده و مقابل سربازان اسرائیلی بصورت دسته جمعی قابلمه‌های خود را سرنگون می‌کردند.

غذایی که نماد مبارزه شد

نکته جالب در طبخ و استفاده از این غذا این است که وقتی غذا پخته می‌شود، برای استفاده از آن، غذا را از داخل قابلمه بر سینی یا بشقابی بزرگ برمی‌گردانند، حالا همین اتفاق، یعنی برگرداندن غذا روی ظرفی دیگر، باعث شده این غذا در فلسطین اشغالی تبدیل به نماد پیروزی قدس و سرنگونی سلطه دشمنان فلسطین شود.

همدلی زنان ایران با مقاومت زنان فلسطین

پای این پویش از سال ۱۴۰۰ توسط سه نفر از ایرانیان در مشهد، شیراز و اصفهان نیز برپا شده و بانوان ایرانی زیادی با خانواده‌های خود به آن پیوستند. آن‌ها می‌خواهند علاوه بر پیوند دیپلماتیک موجود بین ایران و فلسطین، ارتباط منسجم‌تری با بدنه مردمی بین این دو ملت شکل بگیرد.

چند روزی است زنان ایرانی به طور جدی به این پویش پیوسته‌اند و با طبخ این غذای عربی و سرنگون کردن قابلمه‌های خود به نیت سرنگونی اسرائیل، همبستگی خود را با زنان فلسطینی به جهان نشان می‌دهند. آن‌ها از واژگون کردن قابلمه‌های مقلوبه خود عکس و فیلم گرفته و آن‌ها را به صفحه‌های مجازی مرتبط از جمله صفحه اینستاگرامی alaqsa_ir می‌فرستند. از این بانوان ایرانی با نام «شاخه ایرانی المرابطات» یاد می‌شود.

تاکنون زنان شهرها و استان‌هایی شامل تهران، یزد، لرستان، مراغه، گیلان، گلستان، بویراحمد، بجنورد، شیراز، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، قشم، اهواز، سنندج، صفاشهر، قم، تویسرکان، خرم‌آباد،بندرعباس یاسوج و حتی نجف و یمن و ... در خانه‌های خود مقلوبه پخته و دسته جمعی قابلمه‌های خود را به مکان‌هایی مانند پارک‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه، گلزار‌های شهدا، امام‌زاده‌ها و حتی خانه‌ها می‌آوردند و با واژگون کردن قابلمه‌ها بر سینی،‌ پیام واژگونی قریب‌الوقوع اسرائیل را به دنیا مخابره می‌کنند.

مبارزه‌ای زنانه علیه نامردترین رژیم جهان

تاکنون صدها خانواده ایرانی و هزاران نفر در این پویش شرکت کرده و با این نماد تهدیدآمیز، نابودی رژیم اسرائیل را، که این روزها نه سرزمینی دارد نه ملتی هوادار، آرزو کرده‌اند. یکی از زیبایی‌های این پویش حماسه‌سازی زنان در میدان نبرد، بدون نیاز به تفنگ و شمشیر است. حماسه‌سازی که نه تنها پشت‌سر مردان حرکت نمی‌کند، بلکه مشوق حرکت مبارزانه مردان در میدان نبرد در مقابل رژیم سلطه‌گر اسرائیل نیز هست. این زنان در ایران و فلسطین در مقام مبارز در میدان حاضر شده و بدون سرکوب زنانگی خود، مقتدرانه برای هسته اصلی ظلم در جهان، پیام نابودی می‌فرستند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات