۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۳۳۰۶۷
یادداشت؛

چرا نمی شود هر چیزی را به رفراندوم گذاشت؟

چرا نمی شود هر چیزی را به رفراندوم گذاشت؟
عمده کسانی که از رفراندوم حرف می زنند واقعا قصد آنها و نیاز آنها برگزاری رفراندوم نیست بلکه نیازشان ایجاد دو قطبی و فضای غبارآلود و هیجانی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، چرا تلاش برای «همه چیز را به رفراندوم گذاشتن» در جمهوری اسلامی ایران که تنها نظام روی کار آمده با رای مردم در جهان است عملا خلاف دموکراسی و مردم سالاری و عقلانیت است؟

1. اگر همه مسائل قابل رفراندوم بود و همه مردم قدرت تحلیل داشتند که راجع به همه مسائل نظر بدهند آیا دیگر نیازی به مجلس یا نهادهای مشورتی مشابه که نماد دموکراسی و مردم سالاری هستند بود؟! مردم به نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی رای می دهند که این ها بروند مسائل را در کمیسیون های تخصصی و در صحنه‌های مختلف به تبادل نظر گذاشته و پس از ساعت ها تحقیق و بررسی و پژوهش به یک موضوع رای بدهند یا ندهند و اساساً نماینده یعنی همین حالا کسی که می گوید می شود همه چیز را به رفراندوم گذاشت عملاً مخالف با نهادهای دموکراسی و مخالف با عقلانیت و کار کارشناسی حرف زده است و به دنبال فضای پوپولیستی و مردم فریب برای ایجاد هیجان های کاذب است.

2. می شود با بیان گزاره های طنز و پیشنهاد رفراندوم درباره بعضی مسائل بدیهی که حتی فکر کردن به رفراندوم آن مسخره به نظر می‌رسد این موضوع را بهتر برای افکار عمومی تبیین کرد مثلاً آیا میشود تجزیه کشور را به رفراندوم گذاشت یا مثلاً قدرت دفاعی کشور را به رفراندوم گذاشت؟ بنابراین مخالفت با این جمله که «نمی شود همه چیز را به رفراندوم گذاشت» مخالفت با عقلانیت و منطق است.

3. عمده کسانی که از رفراندوم حرف می زنند واقعاً قصد آنها و نیاز آنها برگزاری رفراندوم نیست بلکه نیازشان ایجاد دو قطبی و فضای غبارآلود و هیجانی است در غیر این صورت نظام اسلامی و جمهوری اسلامی ظرفیت برگزاری هر رفراندومی که به صورت یک ضرورت و یک نیاز واقعی مطرح شود را دارد بنابراین میشود در رسانه و فضای مجازی اعلام کرد هر کسی که ادعا دارد نیاز به رفراندوم در یک موضوع وجود دارد به جای هوچیگری رسانه‌ای برود و مسیر قانونی رسیدن و تایید و برگزاری رفراندوم را برای مصداق مشخص و روشن طی کند در غیر این صورت او را فردی هوچیگر و پوپولیست خواهیم شناخت نه فردی دغدغه مند و عاقل!

4. یکی از دلایلی که با بهانه رفراندوم به دنبال ایجاد چالش برای کشور هستند این است که می دانند تنها نظامی که قابلیت و فهم امکان رفراندوم در آن وجود دارد جمهوری اسلامی است! جمهوری اسلامی تنها نظامی است که با رای مستقیم مردم بر سر کار آمده و در منطقه ای مملو از نظامات متحجر به صورت میانگین سالانه یک انتخابات با درصد های بسیار بالا و رکوردهای تاریخی حضور مردم برگزار کرده است. وگرنه در کشوری مثل آمریکا که کمتر از ۳۰ نفر، آنهم ۳۰۰ سال پیش برای آن قانون و مقررات و نظامات حاکمیتی تعیین کرده اند چه درکی از رفراندوم وجود دارد؟

5. همانطور که با سفر رضا پهلوی به اسرائیل عیان شد، پشت پرده اتفاقات اخیر کاملا با هدایت رژیم صهیونیستی و موساد در ایران اتفاق افتاده است. وقتی القابی مانند رژیم کودک کش! یا نواقصی مثل عدم برگزاری رفراندوم در سرزمین های اشغالی و غصب نظامی فلسطین با کار رسانه ای و عملیات روانی به جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها رژیم مردم سالار منطقه نسبت داده می شود، بیشتر مشخص است که اسرائیل در حال دست و پا زدن برای انتقام دیرینه از مردم ایران است. بنابراین وقتی یک چهره سیاسی که سالها کشور را با آویزان کردن عامدانه به غرب دچار تنگناهای اقتصادی و امنیتی کرده از رفراندوم حرف می زند کار سختی نیست که بفهمیم چطور تحت تاثیر سرویسهای جاسوسی قرارگرفته است.

ارسال نظرات