۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۷۳۳۱۷۱
سنگ محک(۳)؛

از اثر تبلیغ بر معنویت و اخلاق جامعه تا بررسی آثار و پیامدهای جهاد تبیین

از اثر تبلیغ بر معنویت و اخلاق جامعه تا بررسی آثار و پیامدهای جهاد تبیین
در قسمت سوم از جلسه «سنگ محک» که با محوریت تبلیغ برگزار شد، به بررسی اثر تبلیغ بر معنویت و اخلاق جامعه و چگونگی و چیستی «جهاد تبیین» پرداخته شده است.

«سنگ محک» ویژه برنامه ای جدید از خبرگزاری رسا است که در قالبی نو، روایتگر تلاش طلاب و روحانیون در لبیک به فرمایش ارزشمند رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهاد تبیین» است.

در قسمت قبل  این برنامه که در آستانه ماه مبارک رمضان، در مسجد جامع قم و با حضور مبلغان فعال حوزه برگزار شد پیرامون «نقش سازمان های تبلیغی و بیان ویژگی های مورد نیاز مبلغان» به گفت و گو پرداختیم.

اما در این قسمت "سنگ محک" سوالاتی در مورد اثر تبلیغ بر معنویت و اخلاق جامعه، و چیستی و چگونگی جهاد تبیین، از این مبلغان پرسیده شد که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

تبلیغ، چه اثری بر ارتقای معنویت و اخلاق و دینداری مردم جامعه داشته است؟

 

تعداد بازدید : 0

حجت الاسلام حسین زاده: از امتیازات اوایل انقلاب این بود که اندیشمندان و متفکران دینی در بحث جهاد تبیین و تبلیغ فعال بودند، که شایسته است این روند ادامه پیدا کند. مبلغ با اندیشه  و بیان خوب، می تواند اثرگذاری مثبتی داشته باشد.

حجت الاسلام حامد غلامی: همین نیمه شعبان امسال رو ببینید، شهر قم یکپارچه جشن شده بود، و یا اجتماعاتی نظیر 22 بهمن که چه جمعیت پرشوری در آن حضور داشتند، قطعا تبلیغ در ایجاد این حرکت های اجتماعی بی تاثیر نیست.

حجت الاسلام قادری: فعالیت های تبلیغی صورت گرفته قطعا اثرگذار بوده اما هنوز به نقطه مطلوب اثرگذاری نرسیدیم. یکی از موجبات اثرگذاری بیشتر، همسران مبلغان هستند، که باید  سازمان های متولی و مبلغان، از این ظرفیت کمتر توجه شده، استفاده کنند؛ همسران طلاب، می توانند در مباحثی که مربوط به بانوان است ورود کنند و اثرگذاری تبلیغ را افزایش دهند.از اثر تبلیغ بر معنویت و اخلاق جامعه تا چگونگی جهاد تبیین

سوال دوم: چگونه باید به جهاد تبیین بپردازیم و این نوع تبلیغ، چه آثاری دارد؟

تعداد بازدید : 0

حجت الاسلام امیر پورسعید: مسئله یابی، یعنی  مبلغ باید به دل اجتماع برود و مسئله را تشخیص دهد. در موضوع جهاد تبیین، سه مسئله، تطهیر خاندان منحوس پهلوی، مشکلات اقتصادی، دستاورد های انقلاب از مهم ترین مسائل هستند. ممکن است شما، ۶۰ روز و ۶۰ ساعت در مورد اجنه صحبت کنید، انواع اقشار هم با اشتیاق پای منبر می آیند، اما آیا طرح این موضوع، کمکی به مسائل جامعه می کند؟ باید منبر های ما نیاز محور باشد.

معاونت پژوهش دفتر نشر آثار رهبری، در مسئله های مختلف، پژوهش های خوبی بر طبق بیانات رهبری انجام داده اند، و آنها را به صورت پاور پوینت منتشر کرده اند، که مبلغان برای جهاد تبیین می توانند از آن اطلاعات استفاده کنند. انجام نشدن جهاد تبیین، موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد؛ یکی از دلایل اینکه عراق درگیر مشکلات فرهنگی و سیاسی عمیقی است، عدم  تبلیغ  مرسومی است که در ایران انجام می شود. در جهاد تبیین باید بتوانیم طوری مبانی را مطرح کنیم، که مخاطب متوجه ارتباط مبانی با انقلاب اسلامی و ولایت فقیه شود. نکته ی دیگری که باید در تبلیغ به آن توجه کرد، بحث جریان سازی و گفتمان سازی است، مبلغان باید هماهنگ با یکدیگر به یک موضوع خاص بپردازند تا جریانی پیرامون آن موضوع در کل کشور شکل بگیرد.

حجت الاسلام حسینی سبزواری: مهمترین پایه تبلیغ دین، تبلیغ ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است؛ از این موضوع باید شروع شود. آیت الله بهجت توصیه کرد: شما مبانی و اصول را برای مردم بگویید، مردم خودشان دنبال مصادیق می روند و در مسیر درست حرکت می کنند، اما اگر برعکس عمل شود، دچار انحراف می شوند.

از اثر تبلیغ بر معنویت و اخلاق جامعه تا چگونگی جهاد تبیین

حجت الاسلام محمود مقدمی: در بحث جهاد تبیین، باید ببینیم، رهبر معظم انقلاب راجع به چه موضوعاتی صحبت می کنند و  از چه زوایایی و با چه شدتی به آن موضوعات می پردازند؛ متاسفانه، در پرداختن به برخی  مسائل، ما از رهبری جلوتر حرکت می کنیم و  در برخی موارد عقب تر هستیم، باید هماهنگ با دغدغه ها و منویات رهبری حرکت کنیم.

حجت الاسلام حسین زاده: از دیرباز محکمات دین برای مردم بیان می شد، اما به تناسب هر زمان، شیوه انتقال مطالب هم باید به روز شود، یکی از روش های خوب بیان محکمات دین، امتداد اجتماعی دادن مطالب و براساس نیاز های مردم سخن گفتن است، که رهبر معظم انقلاب به این نکات توجه ویژه ای دارند. برخی از مبلغان، در دام رسانه های دشمن می افتند، به این صورت که، موضوعی از طرف دشمن مطرح و داغ می شود که اهمیت زیادی ندارد، اما برخی مبلغان به اشتباه به آن می پردازند و از مسائل مهم تر فاصله می گیرند.

حجت الاسلام زرسنج: به نظر بنده یکی از مهم ترین مباحثی که باید برای مخاطب مطرح شود، جنگ میان حق و باطل است. در جهاد تبیین، رهبر معظم انقلاب محور های متعددی را مطرح کردند؛ یکی از نکات مهمی که در عصر اهل بیت وجود داشت و امروز هم دشمن به طور ویژه به آن می پردازد، تقدس زدایی از ولی جامعه است.

ارسال نظرات