۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۷۳۲۶۶۴
سنگ محک(۲)؛

از بررسی عملکرد نهادهای متولی تبلیغ تا بیان توانایی های لازم برای مبلغان

از بررسی عملکرد نهادهای متولی تبلیغ تا بیان توانایی های لازم برای مبلغان
در قسمت دوم از برنامه "سنگ محک" با موضوع تبلیغ، به بررسی نقش سازمان های متولی تبلیغ و توانایی های لازم مبلغان پرداخته شده است.

«سنگ محک» ویژه برنامه ای جدید از خبرگزاری رسا است که در قالبی نو، روایتگر تلاش طلاب و روحانیون در لبیک به فرمایش ارزشمند رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهاد تبیین» است.

در بخش نخست این برنامه که در آستانه ماه مبارک رمضان، در مسجد جامع قم و با حضور مبلغان فعال حوزه برگزار شد پیرامون  بایسته های تبلیغ، تبلیغ مدرن و سنتی به گفت و گو پرداختیم.

اما در این قسمت "سنگ محک" سوالاتی در مورد نقش سازمان های تبلیغی در تبلیغ و شایستگی های مورد نیاز یک مبلغ، از این مبلغان پرسیده شد که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

سوال اول: آیا سازمان های تبلیغی توانسته اند وظایفشان را به درستی انجام دهند؟

نقش سازمان ها متولی تبلیغ در تبلیغ!

حجت الاسلام امیر پورسعید: یکی از مشکلات پررنگ عرصه تبلیغ در سازمان های متولی تبلیغ، موازی کاری است. اگر نگاه گفتمانی و جریان ساز در سازمان های تبلیغی وجود نداشته باشد، این موازی کاری تا ابد ادامه خواهد داشت. سازمان های تبلیغی، باید باهم به یک توافقی برسند تا بتوانند یک جریانی ایجاد شود.

حجت الاسلام الهی: یکی از معضل های تبلیغ سازمانی، توجه بیش از حد به امور اداری و کم توجهی به کیفیت تبلیغ است.

حجت الاسلام قادری: بعضی سازو کار ها و قوانین موجود در سازمان های متولی تبلیغ، باعث محدودیت در امر تبلیغ شده است. سازمان های تبلیغی نباید مبلغ را صرفا به محل تبلیغ بفرستند، بلکه باید نگاه حمایتی و پشتیبانی داشته باشند.

حجت الاسلام غلامی: موازی کاری در سازمان های تبلیغی لزوما اشتباه نیست، بلکه آنچه که نباید به وقوع بپیوندد، دوباره کاری است.

حجت الاسلام کریمی: متاسفانه بعضی سازمان های تبلیغی، قوانینی دارند که موجب اختلاف میان سازمان های دیگر می شود، و گاها پیش می آید که شخصی  به واسطه ی ارتباط با مسئولین سازمان های تبلیغی، صاحب موقعیت های خوب تبلیغی و مالی می شوند. باید یک بانک اطلاعات و نقشه جامع تبلیغی ایجاد شود، که متاسفانه به سبب کندی سازمان این اتفاق نمی افتد.

نقش سازمان ها متولی تبلیغ در تبلیغ!

حجت الاسلام حسینی سبزواری: خود سازمان های متولی، درک درستی از تبلیغ ندارند و فکری برای پشتیبانی مالی مبلغان نشده است و اگر ملبغ از نظر معیشت تامین شود، قطعا می تواند وقت بیشتری برای تبلیغ بگذارد.

حجت الاسلام امینی: بسیار پیش آمده است که، از طرف سازمانی به تبلیغ می رویم، اما خود آن سازمان برای آن عرصه تبلیغی هزینه ای نمی کند، مثلا برای نوجوانان کلاس برگزار می کنیم، و نیاز است برای تشویق هدیه ای داده شود، اما بودجه ای برای این دست کارها در نظر گرفته نشده است.

تعداد بازدید : 6

سوال دوم چرا تبلیغ باید منحصر در طلاب باشد؟ و چه کسانی شایستگی تبلیغ دارند؟

حجت الاسلام حسینی سبزواری: در روایات آمده است: «اگر تمام مردم یک طرف رفتند و امیر المومنین یک طرف، به سوی حضرت برو» یعنی ممکن است یک جماعتی اشتباه حرکت کنند، پس اینکه  بعضی سخنران ها جذب بالایی داشته باشند، معیار صحیحی برای حقانیتشان نیست.

نقش سازمان ها متولی تبلیغ در تبلیغ!

حجت الاسلام قادری: بعضی از سخنران های غیر طلبه از عدم آگاهی مردم سوء استفاده می کنند و به همین دلیل مردم باید بصیرت لازم را داشته باشند تا دچار انحراف نشوند. یکی از راه های مقابله با کسانی که از جایگاه منبر سو استفاده می کنند این است، از هنر و رسانه در تبلیغ بهره ببریم. بعضی از مبلغان، حرف های خوبی می زنند اما از آن حرف ها هدف نامطلوبی را دنبال می کنند؛ یکی از راهکار ها برای مقابله با این نوع مبلغان، استفاده از ابزار هنر و رسانه است.

نقش سازمان ها متولی تبلیغ در تبلیغ!

حجت الاسلام حسین زاده: اگر مبلغ نتواند بر اساس علم روز و نیاز حقیقی مخاطب تبلیغ کند، موجب می شود شخصی که صلاحیت تبلیغ ندارد، اما این دو مولفه را رعایت می کند، مردم را به خود جذب کند. همه باید مبلغ اسلام باشند، اما منبر مختص طلاب است.

حجت الاسلام پیشاهنگ: جامعه متدین و عاقل، نیاز به مبلغ منبری عاقل دارد، عده ای هم هستند در دین داری ضعف هایی دارند و قصد پذیرش حقایق و ضعف هایشان هم نیستند، پس سراغ کسانی می روند که حقیقت را نمی گوید و ظاهر متدین دارند.

ارسال نظرات