۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۷۳۳۵۸۹
پژوهشگر حوزه خانواده مطرح کرد؛

لایحه امنیت خانواده با رویکرد توجه به مباحث جنسیتی شهرسازی

لایحه امنیت خانواده با رویکرد توجه به مباحث جنسیتی شهرسازی
این لایحه شهرداری‌ها و وزارت شهرسازی را موظف می‌کند تا مباحث جنسیتی و امنیتی زنان را در شهرسازی لحاظ و محیط‌های خدمات پزشکی بانوان را تاسیس کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و امنیت آنها در برابر سوء رفتار»که در دولت یازدهم تهیه شده بود بعد از حدود دوازده سال، در دولت سیزدهم با تغییراتی به مجلس فرستاده شد، این لایحه امنیت زنان را درجامعه تا حد زیادی تامین می‌کند، اما موضع گیری های مختلفی در رابطه با آن وجود دارد، موافقان توجه زیاد به آموزش برای پیشگیری از خشونت علیه زنان را از نقاط مثبت این لایحه می دانند و در مقابل مخالفان، وجود ابهامات و برداشت های مختلف را از نقاط ضعف این لایحه به حساب می‌آورند. به همین مناسبت نشستی در خبرگزاری رسا برگزار و از نقطه نظرات کارشناسان حوزه زن و خانواده بهره گرفته شد سرکار خانم سالک استاد حوزه و دانشگاه در این نشست به نقاط مثبت و منفی این لایحه اشاره کرد.

لایحه امنیت خاواده با رویکرد توجه به مباحث جنسیتی در شهرسازی

پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اینکه لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و امنیت آنها در برابر سوء رفتار» در دولت یازدهم با عنوان «حفظ و کرامت زنان در برابر خشونت» تهیه شده بود، اظهار داشت: این لایحه ده سال بعد از دولت یازدهم و دوازدهم و در اواخر دولت دوازدهم به مجلس راه یافت و با طرحی که مجلس با عنوان صیانت از کرامت و امنیت بانوان در برابر خشونت مشخص کرده بود ادغام شد.

 سالک لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقاء امنیت آنان در برابر سوء رفتار را شامل ۵۱ ماده دانست و گفت: مواد این لایحه نسبت به طرح اولیه از لحاظ تعداد و محتوا تغییرات زیادی داشته است که موافقان و مخالفانی دارد.

پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اینکه در حدود بیست سال پیش، کنوانسیونی باعنوان رفع هرگونه تبعیض علیه زنان در کشور مطرح بود، ابراز کرد: موضع‌گیری‌های مختلفی درباره این کنوانسیون که از خارج آمده بود وجود داشت.

لایحه امنیت خاواده با رویکرد توجه به مباحث جنسیتی در شهرسازی

وی در ادامه با اشاره به اینکه اشکالات زیادی در این کنوانسیون وجود داشت و با مبانی نظام اسلامی سازگاری نداشت، ابراز کرد: لازم بود که طرحی تهیه شود تا بر اساس مبانی نظام اسلامی، خلأهای فرهنگی و مشکلات بانوان برطرف شود و مانع از خشونت بر علیه زنان شویم که در این راستا تلاش های خوبی صورت گرفت.

توجه به آموزش و ارتقاء فرهنگ عمومی 

سالک با اشاره به اینکه لایحه دولت دوازدهم نود ماده داشت و موارد حقوقی آن بیشتر بود و حساسیت ایجاد می‌کرد، تصریح کرد: لایحه جدید به آموزش و ارتقاء فرهنگ عمومی توجه بیشتری داشته و از نقاط قوت آن می باشد.

پژوهشگر حوزه خانواده از جذاب ترین ماده های این لایحه را که برای هر زن ایرانی قابل توجه است را الزامات توسعه شهری دانست و خاطرنشان کرد: در این لایحه شهرداری ها و وزارت شهرسازی موظف می‌شوند تا مباحث جنسیتی و امنیتی زنان را در شهرسازی لحاظ کنند و محیط‌های خدمات پزشکی بانوان را تاسیس کنند.

سالک یکی دیگر از نقاط قوت لایحه حفظ امنیت زنان را هدف گذاری بر روی آقایان دانست و ابراز کرد: برای رفع خشونت و ایجاد امنیت کاهش به جای برنامه ریزی برای بانوان هدفگذاری بر روی آقایان صورت گرفته تا حمایت از زنان تحقق پیدا کند و این نگاه منطقی و دلچسب است.

وی در ادامه نحوه کمک به زنان بی‌سرپرست را در این لایحه قابل توجه دانست و اظهار کرد: برای حمایت از زنان بدسرپرست، مردان زنان بدسرپرست از طریق ایجاد شغل توانمند سازی می شوند که برای امنیت و حفظ نظام خانواده تاثیز زیادی دارد.

سالک در پایان تصریح کرد: این لایحه با نکات مثبت فراوانی که دارد ابهامات و نکاتی دارد که باید مد نظرقرار گرفته شود تا بعدا دچار مشکل نشویم و با بی‌توجهی به خطاهای این لایحه، احتمال برداشت دیگر از قوانین را بالا نبریم.

ارسال نظرات