۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۷۳۳۶۱۵
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تشریح کرد؛

چشم انداز، فعالیت ها و اقدامات مدیریت شهری اصفهان

چشم انداز، فعالیت ها و اقدامات مدیریت شهری اصفهان
اصفهان _ نورصالحی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در شوراهای اسلامی شهرها وجود دارد و ما باید همه امور را با فرهنگ‌سازی و توانمند سازی مردم پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد نورصالحی، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در نشستی خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به فرمان تشکیل شوراهای اسلامی شهرها از سوی امام خمینی در نهم اردیبهشت ماه سال ۵۸، گفت: در بیست سال ابتدای انقلاب اسلامی شوراها به دلیل مشکلات کشور نظیر جنگ تحمیلی تشکیل نشد و در نهایت در سال ۷۶ تشکیل شوراها در دستور کار قرار گرفت و ۴۰ هزار شورا در اقصی نقاط کشور در شهر و روستاهای مختلف تشکیل شد.

وی در ادامه با بیان اینکه شوراها عامل افزایش مشارکت مردمی در اداره امور کشور هستند، افزود: سپردن کار به مردم از سوی شوراها به خوبی و به صورت کامل محقق نشده است، بنابر قانون حتی شوراها باید بر دستگاه‌های دولتی و فرمانداران و استانداران نظارت داشته باشند اما در عمل در قوانین ما این موضوع برعکس است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در شوراهای اسلامی شهرها وجود دارد و ما باید همه امور را با فرهنگ‌سازی و توانمند سازی مردم پیش ببریم. کوچک سازی دولت و سپردن کارها به مردم عملیاتی نشده است و از جمله کارهای زمین مانده است و شوراها ظرفیت‌های بیشتری در این زمینه‌ها دارند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: در دوره ششم در ۲۱ ماه اخیر ۱۲ طرح شورای شهر ارائه کرده و ۴۰۰ طرح نیز از سوی شهرداری ارائه شده است، حدود ۵۰ هزار ساعت اعضای شورا در این مدت وقت گذاری داشته‌اند و سعی شده است مشکلات مردم تا حدودی با رسیدگی‌ها برطرف بشود. بودجه ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۱ بوده است و امسال بودجه ۲۳ هزار میلیارد تومانی مصوب شده است، علیرغم رشد بودجه به دلیل تورم امکان گسترش پروژه‌های عمرانی را از مدیریت شهری گرفته است.

وی با بیان اینکه اصفهان 10 درصد جمعیت نخبه کشور را با وجود داشتن 5.5 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است؛ عنوان کرد: پیگیری بحث شهر هوشمند بوده ایم و تلاش داریم خدمات بدون حضور مردم در شهرداری ها انجام شود.

نورصالحی با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای ارتباطات بیشتر با خواهرخوانده‌های شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: تشکیل کمیسیون آب و ایجاد سامانه شفافیت از جمله اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان است، همچنین پیگیری معضلاتی نظیر آلودگی هوا از اقداماتی است که همواره در دستور کار اقدامات و فعالیت‌های شورای شهر اصفهان بوده است. هوشمندسازی شهر و شهرداری از دیگر اقداماتی است که کارهای خوبی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است.

وی از تصویب ردیف‌های کمک به مراکز فرهنگی و مساجد، همچنین ارائه برنامه‌های حمایتی در راستای قانون جوانی و جمعیت خبر داد و تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی تعداد اتوبوس اصفهان به ۶۰۰ دستگاه رسیده بود که باید این میزان افزایش پیدا می‌کرد و در همین راستا ۲۸۰ اتوبوس خریداری و ۲۰۰ اتوبوس بازسازی شد و امسال شاهد ناوگان اتوبوسرانی با ۱۲۰۰ اتوبوس خواهیم بود. همچنین ۳هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری به‌غیر از هزینه بهره برداری در نظر گرفته شده است.

نورصالحی با اشاره به حمایت‌های مدیریت شهری اصفهان از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، اظهار کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در شهر، پرداختن به هویت‌های تاریخی، بهبود کیفیت محیط زندگی، کاهش آلودگی زیست محیطی و ایجاد عدالت در دسترسی به منابع و خدمات از جمله برنامه‌های مهم مدیریت شهری اصفهان است. حدود ۵۰۰ هزار مهاجر از شهرهای دیگر به اصفهان وارد می‌شود و همین موضوع می‌تواند باعث کاهش منابع برای مردم بومی اصفهان بشود و باید با تلاش ویژه این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه 90 محله کم تر برخوردار در شهر اصفهان شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: در بودجه سال 1401، برای 30 محله از این محلات بودجه تصویب شده است و در سال 1402 این مقدار افزایش یافته است؛ 45 محله در حوزه‌های مختلف که عمدتا عمرانی و بخشی فرهنگی است، بودجه داشته ایم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی عهده‌دار ساخت هتل در برج جهان‌نما شده است و معتقدیم برای توسعه گردشگری دیگر ساختمان‌های نیمه‌کاره و رها شده را می‌توان به سمت ساخت هتل برد، عنوان کرد: کمک به مراکز فرهنگی بدون نگاه سیاسی و بخشی انجام می‌شود و نمایندگانی از شورای شهر و شهرداری درخواست‌هایی که وارد سامانه مربوطه می‌شود را بررسی و تأیید می‌کنند.

وی در ادامه از جلسات مدیریت شهری با نمایندگان شهر اصفهان در مجلس خبرداد و افزود: درخواست‌های ما با نمایندگان عمدتاً مسائل کلانی نظیر زاینده‌رود، آلودگی هوا و تأمین منابع ملی برای شهر است. راجع به موضوعات مختلفی در شورای شهر تذکرات به شهرداری ارائه می‌شود و شهردار تذکرات را بررسی و توضیح مکتوبی ارائه خواهند داد و بعضا ما قانع نشدیم و برگرداندیم و پاسخ بیشتری دریافت کرده‌ایم.

نورصالحی در خصوص اخراج برخی نیروهای شهرداری اصفهان در ماه‌های پایانی سال گذشته، گفت: تعداد قابل توجهی نیرو در دوره گذشته بدون طی کردن فرآیندهای قانونی وارد شهرداری شده بودند و نهادهای نظارتی در همان دوره به این موضوع ورود کرده بودند و در دوره شورای ششم نیز همچنان پیگیر این موضوع بودند و از ما خواسته شده بود قراردادهای این نیروها تمدید نشود، مقاومت‌های زیادی در خصوص عدم تعدیل این نیروها از سوی مدیریت شهری صورت گرفت و شهرداری قرارداد تعدادی که واقعاً خلاف قوانین و بدون تخصص وارد مدیریت شهرداری شده بودند را برای سال ۱۴۰۲ تمدید نکرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از عدم شفافیت فرآیند حمایت‌ها و پرداخت‌های دولت به شهرداری‌ها، تصریح کرد: واقعیت این است که حدود یک ۱۶۰۰ میلیارد تومان باید از سوی دولت به شهرداری اصفهان پرداخت بشود که دولت به هردلیلی پرداخت نکرده است. بازنگری چشم انداز شهر اصفهان به صورت شفاف و روشن در حال بررسی و بزودی علنی خواهد شد.

وی ادامه داد: در حد توان هرهفته تیمی از شورای شهر در مناطق مختلف شهر هستند و سعی بر این است که مشکلات مردم مناطق به خوبی بررسی شده و علیرغم بروکراسی‌ها و ورودهای زیاد دستگاه‌های نظارتی به همه مسائل که در مواردی لازم است اما باعث کندی کارها می‌شود، تلاش شده است که مشکلات مردم در سطح شهر برطرف شود.

نورصالحی خاطرنشان کرد: تورم و افزایش هزینه‌ها باعث تحمیل هزینه‌های زیاد به شهر شده و این به معنای گران اداره شدن شهر نیست، بنابر تورم بودجه ما باید ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌شد و اکنون این افزایش بودجه‌ها باعث شده است که کمتر بتوانیم کار کنیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات