۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۷۳۳۶۲۸
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

رشد و توسعه نگاه خودباوری، راهبرد طلاب جامعةالمصطفی است

رشد و توسعه نگاه خودباوری، راهبرد طلاب جامعةالمصطفی است
رئیس جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه استعمار یکی از آثار تلخ تمدن سلطه‌جوی غرب است، گفت: رشد وتوسعه نگاه خودباوری راهبرد طلاب المصطفی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعةالمصطفی العالمیه امروز شنبه طی سخنانی درمراسم دانش‌آموختگی فراگیران مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف که در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهارکرد: ارزیابی میزان موفقیت مراکز علمی به بررسی ویژگی‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموختگان آن مراکز در سه محورعلمی، اخلاقی و گفتمانی است.

وی افزود: امروز مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران از جمله جامعةالمصطفی‌العالمیه، از جایگاه ارزشمند و شایسته‌ای در سطح جهانی بهره‌مند است. بر اساس آمارهای مراکز علم‌سنجی، جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد که در مقایسه با سال‌ها و دهه‌های گذشته، بیانگر سرعت بسیار خوب کشور در زمینه تولید علم است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف علمی، خاطرنشان کرد: در حالی که تعداد دانشجویان کشور پیش از انقلاب اسلامی تنها۱۷۰هزار دانشجو بود، هم اکنون بیش از سه میلیون و دویست هزار دانشجو در جمهوری اسلامی ایران به تحصیل اشتغال دارند که ۶۰ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: تعداد مراکز آموزش عالی از حدود ۲۲۰ مرکز پیش از انقلاب اسلامی به ۲۶۰۰ مرکز افزایش یافته است. در آموزش بانوان که از شاخص‌های پیشرفت کشورها به شمار می‌آید، سهم تحصیل آموزش عالی بانوان از کمتر از ۲۰ درصد به بیش از ۶۰درصد افزایش یافته و در عرصه پزشکی، تعداد بانوان پزشک از حدود ۶۰۰ نفر به ۳۵ هزار متخصص و فوق متخصص ارتقا پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی رشد چشمگیر میانگین امید به زندگی در کشور را محصول این پیشرفت‌های علمی در متن زندگی عموم مردم دانست و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در حالی هدف هجمه رسانه‌ای تبلیغات ضد زن است که آمار مرگ و میر ۲۵۰ مادر در صد هزار زایمان، پس از انقلاب اسلامی به کمتر از پانزده مرگ کاهش یافته و به برکت انقلاب اسلامی کشور در بسیاری از عرصه‌های نوین مانند نانوتکنولوژی، هوافضا، انرژی هسته‌ای و… جزء کشورهای پیشرو جهان قرار دارد که نشان‌دهنده جایگاه مراکز علمی و دانشگاهی کشور است.

وی توجه به بُعد اخلاق، معنویت و رفتارانسانی را از دیگر ویژگی‌های مراکز علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اظهار کرد: در برابر جریان تکفیر و افراط که از ناحیه مراکز علمی برخی نقاط جهان اسلام به آن دامن زده می‌شود، در جامعةالمصطفی العالمیه راهبرد تقریب و احترام به پیروان همه ادیان و مذاهب در دستور کار است و دانش‌آموختگان المصطفی از این ویژگی بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: جامعةالمصطفی العالمیه علی‌رغم هجمه فرهنگی سنگین که از طریق امپراتوری رسانه‌ای دنیای مادی به کشورهای اسلامی از جمله ایران اسلامی پمپاژ می‌گردد، تلاش می‌کند ابعاد مختلف اخلاقی و تربیتی را در پرورش دانش‌آموختگان خود در دستور کار قرار دهد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: فرهنگ مادی انحصارگرایی که امروز به دنبال تسلط کامل بر همه عرصه‌های فرهنگی در جهان است و تلاش دارد تفسیر خود از مفاهیم مهم زندگی بشر از جمله آزادی، حقوق بشر، حقوق زن و… را در همه جهان مسلط کند و همانطور که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند هیچ رقیبی را تحمل کند، در عرصه فرهنگی و فکری نیز هیچ فرصتی برای حضور رقیب و بدیلی برای خود قائل نیست؛ در حالی که بشریت نتایج تلخ محصول این فرهنگ و تمدن در چند قرن اخیر را به خوبی لمس کرده است.

وی پدیده استعمار را یکی از آثار تلخ این تمدن سلطه‌جو در عالم برشمرد و ابرازکرد: شکل این استعمار در قرن جدید تغییر یافته و از آنجا که امکان حضور مستقیم و نظامی در کشورها کمتر شده است، قدرت‌های استعمارگر به روش دیگری این سلطه پنهان را بر کشورهای مختلف ایجاد کرده‌اند؛ لذا یکی از خصوصیات مهم دانش‌آموختگان مراکزی همچون المصطفی، رشد و توسعه نگاه خودباوری و قطع سلطه استعمارگران در میان ملت‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در تشریح این ویژگی تصریح کرد: این باور برابر با قطع ارتباط با جهان نیست، بلکه به این معناست که ما نمی‌خواهیم رعیت و تحت سلطه جریان استعماری مسلط بر عالم باشیم. این باوری است که باید در دانش‌آموختگان مراکز علمی ما تقویت شود و خوشبختانه آثار این ویژگی را در روحیه دانش‌آموختگان المصطفی می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

دستاوردهای انقلاب اسلامی به تفکر اسلام ناب تعلق دارد

وی خاطرنشان کرد: ما با افتخار اعلام می‌کنیم براساس گفتمانی که انقلاب اسلامی به ما آموخته‌ است، محور حرکت خود را بر عدالت، معنویت، استقلال و خودباوری قرار داده‌ایم. این همان گفتمان اساسی است که می‌توان مراکزعلمی مستقل و پیشرو را بر اساس آن ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را متعلق به تفکر اسلام ناب دانست و ابراز کرد: این دستاوردها مربوط به همه مسلمانان و کشورهای اسلامی و بلکه همه انسان‌های آزاده و حقیقت‌جوست. انعکاس این تفکر در کلیدواژه‌ احیای تمدن نوین اسلامی پدیدار است که رهبران انقلاب اسلامی بارها بر آن تاکید کرده‌اند. این آرمان بزرگی است که درخدمت مصالح و منافع همه بشریت قرار دارد و باید آن را دنبال کنیم.

رئیس جامعةالمصطفی تلاش علمی و اتحاد و اخوت امت اسلام را شرط دستیابی به این آرمان بزرگ دانست و گفت: حضور شما دانشجویان و فراگیران در مراکزی همچون جامعةالمصطفی العالمیه، نویدبخش چنین آینده‌ای برای جهان اسلام است و تلاش شما فردای روشنی را برای امت مسلمان رقم خواهد زد.

ارسال نظرات