۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۳۳۸۹۴
استاد جامعه‌الزهرا تبیین کرد؛

مطالبات رهبر انقلاب از اساتید در محورهای اخلاقی، عبادی، علمی و اجتماعی

مطالبات رهبر انقلاب از اساتید در محورهای اخلاقی، عبادی، علمی و اجتماعی
ماهروزاده با بیان اینکه اساتید راهبری قشر مهمی از جامعه را به عهده دارند، مطالبات رهبر انقلاب از اساتید را در دو محور اخلاقی- عبادی و علمی- اجتماعی تبیین کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم طاهره ماهروزاده با اشاره به پنجمین روز هفته گرامیداشت مقام معلم که در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که به عنوان «مطالبات مقام معظم رهبری از اساتید حوزه‌های علمیه خواهران» نامگذاری شده است، عنوان کرد: مطالبات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از اساتید را می‌توان در دو محور  اخلاقی- عبادی و علمی- اجتماعی مطرح کرد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: مطالبات رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله گاهی به صورت مستقیم در  سخنرانی‌ها و توصیه‌های ولیّ امر مسلمین در دیدارهایی که با اساتید داشتند،  قابل دریافت است و گاهی می‌توانیم با تأمل و دقت  در سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، به خواسته‌ها و مطالبات ایشان از اساتید دست پیدا کنیم.

مطالبات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در محور اخلاقی و عبادی

ماهروزاده با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در محور اخلاقی و عبادی، افزود: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در سخنانی می‌فرمایند: «من اهل دعایم، به دعا خیلی اعتقاد دارم، تک تک مردم را دوست می‌دارم و برای همه دعا می‌کنم»؛ همچنین در جای دیگر می‌فرمایند: «استاد می‌تواند دانشجوی خود را متدین بار بیاورد یا منکر همه مقدسات بار بیاورد«.

وی ادامه داد: این بیانات تلویحا اشاره به این مسئله دارد که استاد باید خودش دیندار و اهل دعا باشد، همچنین اهل مناجات شبانه باشد تا بتواند بر شاگرد خود تأثیر بگذارد.

مدیر گروه پژوهشی تفسیر و علوم قرآن پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: استاد باید خیرخواه باشد و  شاگردان خود را دوست بدارد، چراکه آنان، فرزندان معنوی او هستند و باید با عشق برای آن‌ها وقت بگذارد.

ماهروزاده تصریح کرد: ایجاد روحیه‌ای سرشار از عشق به اسلام و معنویت در شاگردان توسط اساتیدی که سرشار از روحیه خدمت به بندگان خدا باشند، حاصل می‌شود.

وی تأکید کرد: استاد  باید روحیه‌ای پرنشاط داشته باشد و امیدبخشی کند، زیرا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی شرط اساسی پیشرفت جامعه را  وجود امید به ویژه در قشر جوان جامعه می‌دانند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) بیان داشت: استاد باید  علاوه بر علم‌آموزی در تربیت شاگردان برجسته به لحاظ اخلاقی و معنوی، اهتمام ویژه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله هدف از علم‌آموزی را ساختن انسانی والا و مجهز به سلاح علم می‌داند؛ چنانچه همراه علم، اخلاق و سبک زندگی اسلامی نیز به شاگردان آموزش داده شود و این هدف در مرحله اول نیازمند تهذیب نفس اساتید و حرکت و تلاش در کسب مکارم اخلاق است تا به عنوان اسوه و الگوی مناسب در این زمینه قرار گیرند.

مطالبات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از اساتید در بخش علمی و اجتماعی

ماهروزاده در ادامه به محور مطالبات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از اساتید در بخش علمی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از اساتید، حضور فعال در صحنه اجتماع  است.

وی با بیان اینکه استاد باید علاوه بر علم‌آموزی یک کنشگر فعال در عرصه‌های مختلف اجتماع باشد، ادامه داد: استاد باید نسبت به مسائل روز آگاه بوده و به ابزارهای علمی و فضاهای مجازی آشنا باشد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: استاد باید با مطالعه، قوه بصیرت و تشخیص خودش را تقویت بخشد، چراکه راهبری قشر مهمی از جامعه را به عهده دارد؛ همچنین استاد باید سیاسی باشد، اما سیاست زده نشود.

علم نافع توسط اساتید به شاگردان منتقل می‌شود

ماهروزاده درباره تأثیر استاد بر شاگردان خود، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب حفظه الله می‌فرمایند: «اعتقاد من این است که در زمینه تبلیغ دین مؤثرترین وسیله ای که می‌تواند دانشجو را دینی و علاقه مند به مبانی دینی بار بیاورد همین نکته‌ها و اشاره‌ها و کلمه‌هایی است که یک استاد می‌تواند در کلاس با شاگردان خود در میان بگذارد اشاره‌ای از یک استاد گاهی اوقات تاثیرات عمیقی در دل می‌گذارد».

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی، علم نافع را ضرورت جدی می‌خوانند، علمی که مشکلات جامعه را شناسایی کند و درصدد حل آن برآید و لازمه این علم، حضور در جامعه و شناخت مسائل و مشکلات آن است.

مدیر گروه پژوهشی تفسیر و علوم قرآن پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه علم نافع توسط اساتید به شاگردان منتقل می‌شود، عنوان کرد: اساتید باید در بطن جامعه حضور یابند تا بتوانند شاگردانی پرورش دهند که  به دنبال حل مشکلات و مسائل و ارائه راهکار باشند.

اساتید باید سرشار از عشق به اسلام و انقلاب و غرور دینی و ملی باشند

ماهروزاده اظهار داشت: رهبر انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «ما باید شاخصه‌ای ممتاز و برجسته را در دانش‌آموزمان زنده کنیم .... در او مفاهیم جریان‌ساز و عمل‌ساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم؛ ایمان؛ اندیشه‌ورزی، یاد بگیرد فکر کند؛ مشارکت اجتماعی .... اگرچنانچه توانستید این مفاهیم جریان‌ساز را در ذهن دانش‌آموزتان رسوخ بدهید، خدمت بزرگی به آینده کشورتان کرده‌اید».

وی اضافه کرد: ولیّ امر مسلمین معتقد است: « قدرت و قوّت و اعتبار و آبروی یک کشور، بیش از همه‌چیز به نیروی انسانی آن کشور است. خب نیروی انسانی را چه‌کسی درست می‌کند؟ نیروی انسانی را چه‌کسی نقد می‌کند؟ چه‌کسی فعلیّت می‌بخشد؟ معلّم»؛ همچنین در بیاناتی فرمودند: «همت معلمان باید این باشد که در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنید که اینها به حد لازمی از فرزانگی و دانایی و معلومات دست پیدا کنند که در هر جایی که انسانی مشغول کار هست، از این حد از دانش و فرزانگی برخوردار باشد».

استاد جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از اساتید می‌خواهد که سرشار از عشق به اسلام و انقلاب و غرور دینی و ملی باشند و در تربیت شاگردانی با هویت دینی و غیرت ملی، مستقل و فعال با روحیه انقلابی و مشتاق علم نقاد و خلاق اهتمام داشته باشند، افرادی که بتوانند پایه‌ریز تمدن نوین باشند و در جهت زمینه‌سازی ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تلاش نمایند که امیدواریم خداوند متعال به همه اساتید توفیق دهد در جهت تحقق مطالبات رهبری حرکت کنند.

ارسال نظرات