۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۳۳۹۰۶
یادداشت؛

سفر رئیسی به سوریه؛ تجلی موفقیت دیپلماسی مقاومت

سفر رئیسی به سوریه؛ تجلی موفقیت دیپلماسی مقاومت
حضور رئیس جمهور ایران در سوریه که مجاور با مرز‌های رژیم اشغالگر قدس است، حامل پیام قدرت کشورمان به صهیونیست‌ها و مایه دلگرمی جریان مقاومت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روابط ایران و سوریه را می‌توان کهن‌ترین روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بین ایران و یکی از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه دانست. این روابط همواره نقاط مشترک زیادی بین اهداف مدنظر رهبران دو کشور بوده ‌است که تمایل به حفظ روابط در حد عالی را موجب شده‌ است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز با دعوت رسمی در حالی وارد سوریه شد که این نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشورمان پس از ۱۳ سال به سوریه است و از سال 2011 هیچ رئیس جمهوری از ایران به سوریه سفر نکرده است و در ۱۰ سال گذشته ارتش سوریه در کنار جبهه مقاومت و حمایت جمهوری اسلامی ایران از جنگ تحمیلی خانمان سوز تروریست‌ها علیه این کشور خارج شد.

در بدو ورود آیت الله رئیسی به سوریه، جمعی از شهروندان‌ سوری‌ برای استقبال از رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه در محل فرودگاه بین‌‌المللی دمشق‌ حضور پرشوری داشتند، استقبال‌‌کنندگان از رئیس‌جمهور کشورمان با در دست داشتن تصاویری از آیت‌الله رئیسی و بشار اسد و شهدای مقاومت، از سفر رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور پس از ۱۳ سال بحران و جنگ‌، ابراز خرسندی کردند. آیت‌الله رئیسی هم با توقف و حضوری کوتاه در مسیر، به ابراز احساسات استقبال‌کنندگان مردمی پاسخ داد.

تعداد بازدید : 5

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور کشورمان در قصر الشعب این کشور مورد استقبال رسمی بشار اسد قرار گرفت، در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و پس از اینکه رؤسای جمهور از یگان تشریفات سان دیدند، آیت‌الله رئیسی و بشار اسد، مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

دیدار با رئیس جمهور و نخست‌وزیر سوریه‌ و بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری دو کشور و نیز امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌‌‌های اقتصادی و سیاسی بین تهران و دمشق از جمله برنامه‌های روز اول این سفر است.

حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و سوری، دیدار با ایرانیان مقیم و همچنین زیارت اماکن مقدسه از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه است.

باید اهمیت این سفر را افزون ‌بر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، بیانگر تجلی پیروزی اراده‌ سیاسی مقاومت و موفقیت دیپلماسی دولت در تکمیل روند همگرایی منطقه دانست.

تجلی موفقیت دیپلماسی و پیروزی میدان مقاومت در سفر رئیس جمهور به سوریه

از نکات جالب این است که رژیم صهیونیستی و آمریکا از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه ابراز ناخرسندی کردند و در این باره جنگ روانی و تبلیغاتی قابل توجهی را نیز به راه انداختند، زیرا که این سفر ضربه ای سنگین به منافع رژیم اشغالگر قدس و آمریکا در منطقه به شمار می رود.

همچنین حضور رئیس جمهور ایران در سوریه که مجاور با مرزهای رژیم اشغالگر قدس است، حامل پیام قدرت کشورمان به صهیونیست ها و البته مایه دلگرمی جریان مقاومت خواهد بود.

از سوی دیگر، انتظار می رود که سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه تا حد زیادی وضعیت نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در شرق سوریه که اقدام به سرقت منابع نفتی سوریه می کنند را دشوارتر از گذشته کند و هماهنگی ها جهت مقابله با این اقدام تجاوزکارانه واشنگتن در سوریه به ویژه در محور مقاومت را افزایش دهد.

گفتنی است، رئیس جمهور را در این سفر دو روزه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و سوریه را بر عهده دارد، مهندس جواد اوجی وزیر نفت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی همراهی می‌کنند.

ارسال نظرات