۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۳۴۲۵۱
قالیباف:

بانک مرکزی مسؤول حفظ ارزش پول ملی و قیمت ارز و سکه است

بانک مرکزی مسؤول حفظ ارزش پول ملی و قیمت ارز و سکه است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه عرضه و تقاضا یک سیستم و منطق واحد حاکم نیست، تصریح کرد که مسئولیت ارز، نرخ سکه و حفظ ارزش پول ملی از مأموریت‌های ذاتی بانک مرکزی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب شناسی ساز و کار تأمین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواداولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی به کشور و ضمن تشکر از رئیس بانک مرکزی و نمایندگانی که نکاتی را مطرح کردند خطاب به رئیس بانک مرکزی، گفت: نکاتی که جناب آقای دکتر طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مطرح کردند، نکات مهمی است و بنده دیگر آنها را تکرار نمی‌کنم اما شما به آنها توجه و عنایت داشته باشید.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته با رئیس بانک مرکزی در حوزه دارو عنوان کرد: امروز در موضوع ثبت سفارش‌ها اولویت‌ها مشخص نیست، در حقیقت در حوزه ثبت سفارش ها دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صمت و وزارت بهداشت بیشترین سهم و حجم ثبت سفارش را دارند و این نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا در حوزه ارزی در یک سیستم و منطقی حاکم نیست؛ ما در کشور باید عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دید ما در مجلس، مسئولیت ارز و بحث ارزی کشور و بحث سکه در بازار و بحث ارزش پول ملی از مأموریت‌های ذاتی و مسئولیت بانک مرکزی است لذا این موضوع را با صراحت عرض می‌کنم اینکه جنابعالی می‌فرمایید ما از برخی آمارها و درآمدهای موجود، نوع ارز و تراستی ها مطلع نیستیم؛ ما معتقدیم که این مسائل در اختیار بانک مرکزی است و در حوزه سران هم این تصمیم گرفته شده است، اگر واقعاً جنابعالی به عنوان رئیس بانک مرکزی احساس می‌کنید جایی این اختیار وجود ندارد آن را صریح به ما بگویید؛ ما معتقدیم این اختیار در دست شما بوده و درخواست شما را در جلسه سران تصویب کردیم.

قالیباف ادامه داد: لذا اینکه بگویید ما در جریان نبوده و مطلع نیستیم و در صحبت‌های امروز خود نیز به آن اشاره کردید به نظر بنده پذیرفته شده نیست، اگر موردی هست بگویید ما کمک می‌کنیم. ما معتقدیم این 3 مورد باید در بانک مرکزی متمرکز باشد و مسئولیت ذاتی جنابعالی است و طبیعتاً پاسخگویی آن هم برعهده شما خواهد بود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم در بحث مربوط به سیاست‌های ارزی است، در سیاست‌های ارزی یک قانون دائمی و یکسری سیاست‌ها که در بودجه سالانه تصویب می‌شود. ما در مجلس از شما توقع داریم این را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهید. اگر دولت و جنابعالی احساس می‌کنید جایی نیازمند اصلاح است، اشکالی ندارد، به مجلس منتقل کنید تا اصلاح شود ولی قرار نیست قانون باشد و یک کار دیگری انجام دهید.

وی افزود: این را هم دقت کنید چرا که ثبات در اینجا باشد؛ قانون دائمی داریم و آن هم مدیریت شناور ارز است. این قانون، قانون دائمی ما است، از این کاری که در حوزه مبادلات کردید نیز به همین جهت حمایت کردیم. حال یک مرتبه یک بخشی از بحث و یک موضوع را مقطوع کنیم، اینکه یک ثبات ایجاد کنیم یک بحث است، اینکه قیمت گذاری مقطوع کنیم یک بحث دیگری است که  به نظر می‌رسد این ها با توجه قوانین اشکال دارد.

قالیباف اضافه کرد: در حوزه تسهیلات بانک‌های عامل نیز دچار مشکل هستیم و احساس می‌کنیم آن طور که باید بر اساس بودجه سالانه، تسهیلات در اختیار آن چیزی که قانون پیش‌بینی کرده، قرار نمی‌گیرد و در این حوزه دچار مشکل هستیم. مخصوصا در حوزه اشتغال و تبصره 18، لذا خواهشمان این است که هم اکنون که در ابتدای سال هستیم به این موضوع توجه کنیم. سال گذشته عقب‌ماندگی زیادی در حوزه اشتغال و محرومیت‌زدایی داشتیم که ان‌شاء الله امسال تکرار نشود.

وی با اشاره به طرح اصلاح قوانین بانک‌های عامل عنوان کرد: هم اکنون تجدیدنظر در قوانین بانک‌های عامل در دست بررسی بوده و روز گذشته هم این موضوع خدمت جنابعالی گفته شد، ان‌شاء‌الله اگر نظراتی در این بخش دارید، بیاورید تا امسال که سال پایانی مجلس است بحث مربوط به بانک‌های عامل و اصلاح این قانون را انجام دهیم و بخشی از مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

ارسال نظرات