۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۳۴۳۷۴
آیت الله شب‌زنده‌دار:

قوانین و تشکیلات دینی برای این است که انسان تحت لوای خداوند باشد

قوانین و تشکیلات دینی برای این است که انسان تحت لوای خداوند باشد
آیت الله شب زنده با تأکید بر اینکه رابطه بین جهان آخرت و اعمال انسان در دنیا واقعی است بر اهمیت در نظر گرفتن خداوند و جهان آخرت در تصمیات، تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در شبستان امام خامنه ای حرم حضرت معصومه گفت: کارهای بزرگ و کوچکی که انسان انجام می دهد بر اساس تصمیماتی است که می گیرد و همه انسان ها قبل از انجام هر کاری بر اساس مؤلفه های خود سنجش می کند و تصمیم را در نهایت می گیرد.

وی با بیان اینکه هر تصمیم استدلال و گزاره هایی دارد، اظهار داشت: خداوند به مخلوقات خود فرموده است در محاسباتی که انجام می دهند یک مؤلفه را نیز در کنار دیگر مؤلفه های در نظر بگیرند؛ بر اساس آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» انسان باید فردای قیامت را نیز در نظر بگیرد و در تصمیماتش آن را دخیل کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به عالم پس از مرگ تأکید کرد: ما از جهان پس از مرگ خبر نداریم و فقط می توانیم دنیایی که در آن قرار داریم را بشناسیم و این هم کار بزرگی است زیرا بسیاری از نظریات علمی پس از چند قرن باطل شدند.

وی با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن زندگی اخروی در تصمیمات امروز تصریح کرد: هر انسان باید بداند برای توشه اخروی خود چه چیزی را فرستاده است و انبیاء الهی به ما آموختند زندگی اخروی نیز لوازمی داشته که با عمل ما و زندگی در برزخ و بهشت و جهنم ارتباط واقعی وجود دارد.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به تصمیمات بزرگ و کوچک انسان مانند پوشش، اظهار داشت: هر انسان گرایش و علاقه ای نسبت به پوشش خود دارد و ممکن است این تصمیمات در آخرت تأثیرگذار باشد از این رو باید بداند بهترین تصمیمی که می تواند اتخاذ کند، چیست؟ بهترین راه آگاه شدن از ملاک بهترین تصمیم، از طریق وحی الهی است زیرا مسأله آخرت مسأله کوچکی نیست و سرنوشت ابدی خود انسان را در پی دارد.

وی با اشاره به قوی بودن احتمال قیامت از نظر عقلی اظهار داشت: وقتی عقل انسان احتمال می دهد تصمیمات امروز او سرنوشت ابدی او را تحت تأثیر قرار می دهد و زندگی آخرت او را تعیین می کند، در تصمیم گیری خود نگاه متفاوتی خواهد داشت.

عضو فقهای شورای نگهبان با قرائت دوباره «اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ»، ابراز داشت: در این آیه دوبار واتقوا الله آمده است تا به انسان توجه دهد که زندگی خود را فراموش نکند؛ خداوند به همه امور ما واقف است و هیچ چیزی از نگاه خداوند مخفی نیست و عالم و حکیم است.

وی با اشاره آیات قرآن ابراز داشت: انسان مشقت تحصیل و یادگیری را تحمل می کند و لذائذ و خواسته ها را برای موفقیت در تحصیل کنار می گذارد تا زندگی سعادتمندی داشته باشد و آسایش را در دنیا تجربه کند؛ در اسلام زن و مرد تفاوتی ندارد زیرا بندگی خدا مهم است اما خداوند راهنمایی هایی کرده که سزاوار نیست نسبت به آن ها، بی تفاوت باشیم.

آیت الله شب زنده با قرائت آیه «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» تصریح کرد: اگر انسان در تصمیمات خود خداوند را فراموش کند در واقع خود را فراموش کرده است و به عبارت دیگر مصلحت خود را در نظر نگرفته است؛ مانند فرد معتادی که خودش را فراموش کرده و تصمیم به مصرف و اعتیاد می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه خداوند رفاه و آسایش را در آخرت برای انسان هایی که مراقب خود بودند، تضمین کرده است، اظهار داشت: لذت های دنیا و برخورداری از آن ها لحظه ای و کوتاه است و همه انسان ها می دانند روزی می میرند؛ در آیات قرآن تأکید شده اگر انسان از خود مواظبت کند در آخرت سعادتمند می شوند.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به قوانین الهی در عرصه های مختلف زندگی انسان تصریح کرد: حضرت معصومه عمر زیادی نکرده است اما چون بنده خالص خدا بوده است برکت و عظمت دارد و بر اساس برخی روایت ها مقام بسیار بالایی داشته که می تواند از همه عالم شفاعت کند.

وی با اشاره به معاصرت میرزای قمی با فتحعلی شاه قاجار اظهار داشت: شاه قاجار اصرار داشت که دختر خود را به ازدواج فرزند میرزای قمی دربیاورد اما مرحوم میرزای قمی این ازدواج را به صلاح ندانست و از خداوند خواست اگر راهی جز این وجود ندارد این فرزند را از من بگیر که مرحوم حسن میرزا به رحمت خدا می رود و میرزای قمی فرزند پسری دیگر ندارد. این شدت مراقبت از آخرت، مرحوم میرزای قمی را به درجات بالا رساند.

آیت الله شب‌زنده‌دار در پایان خطاب به دانشجویان حاضر خاطرنشان کرد: نظام اسلامی به دانشمندانی مثل شما احتیاج دارد و شرایط تحصیل فراهم شده و هیچ اشکالی ندارد که انسان برای آسایش دنیای خود تلاش کند اما همه این قوانین و تشکیلات دینی برای این است که در لوای اطاعت خداوند باشیم.

ارسال نظرات