۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۷۳۴۸۱۶
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:

مبنای تنوع فرهنگی حکمت و فضیلت است

مبنای تنوع فرهنگی حکمت و فضیلت است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مبنای تنوع فرهنگی حکمت و فضیلت است و تنوع فرهنگی حکیمانه را معنا می کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین تجلیل از تنوع فرهنگی در فرهنگسرای نیاوران اظهار کرد: برخی گمان می کنند وقتی از تنوع فرهنگی صحبت می شود شکاکیت و نسبی گرایی در نظر است و این به معنای آن است که معیاری برای حقیقت و ارزش ها قائل نیستیم و وقتی معیاری برای حقیقت و ارزش ها نباشیم نتیجه‌اش تنوع فرهنگی است، در صورتی‌که هرگز این‌گونه نیست.

مبنای تنوع فرهنگی حکمت و فضیلت است

وی افزود: نسبی‌گرایی و شکاکیت معنوی و ارزشی برای کسی است که برای معرفت و ارزش‌ها معیار فضیلت قائل نباشد نتیجه آن شلختگی فرهنگی است. شلختگی فرهنگی و آثار شیسم فرهنگی با تنوع فرهنگی متفاوت است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تنوع فرهنگی با حکمت قابل جمع است چراکه ما ایرانی ها معتقد به فضیلت و حکمت هستیم، لذا فردوسی، سعدی، حافظ و تمام ادبا همچون فلاسفه و عالمان، حکیم بودند و ما در ایران فقط پزشکان را حکیم نمی دانستیم بلکه شعرا و عالمان و فلاسفه هم حکیم بودند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد: همه اصحاب هنر، حکیم بودند، چون حکمت علم تاثیرگذار بر فضیلت جامعه است.

وی با بیان اینکه انواع هنرها از اقوام مختلف زاییده حکمت است، تصریح کرد: تنوع فرهنگی ممدوح است چون مبنای آن از حکمت و فضیلت است و وقتی اینگونه باشد هر چه تنوع فرهنگی بیشتر باشد مفیدتر و ثمره اش در اقوام بیشتر است، بنابراین لازم است به انواع هنر ارج بنهیم چون همگی زاییده حکمت است. از این منظر تنوع فرهنگی حکیمانه معنا می کنیم.
ارسال نظرات