۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۳۴۸۴۰
حجت‌الاسلام ملک زاده در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

دستگاه قضا چه زمانی از مماشات با سلبریتی‌ها دست برمی‌دارد؟

دستگاه قضا چه زمانی از مماشات با سلبریتی‌ها دست برمی‌دارد؟
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سکوت سلبریتی‌‎ها دربرابر شهادت مرزبانان ایرانی و فریادشان برای اعدام نکردن سه تروریست خانه اصفهان نشانگر خیانت و وطن فروشی آن‌هاست و دیگر قوه قضاییه نباید مماشات کند.

اشاره: استانداردهای دوگانه و تناقضات زمانی بیرون می‌زند که جان و نفس سه نفر از نیروهای حافظ امنیت که برای حفظ امنیت مردم به خیابان آمده‌اند در مقابل جان سه اراذل و اوباش که کارشان ناامن ساختن و مختل کردن امنیت در زندگی اجتماعی مردم است فریاد سر بدهید و هشتگ بزنید که اعدام نکنید. البته این افراد که مدعی آزادی بیان هستند فراموش کرده‌اند که وقتی آزادی بیان به ترور و تروریسم ختم می‌شود، نمی‌توان آن را با گفت‌‎وگو و مصالحه حل کرد و راه حل‌های قانونی به پشتیبانی مظلومین خواهد آمد. حال که تروریست‌های حادثه تروریستی میدان نگهبانی اصفهان به جای اعتراض مسالمت آمیز دست به سلاح برده بودند و مجازات شده‌اند، عده‌ای این مجازات را به سرکوب و جلوگیری از آزادی بیان تفسیر می‌کنند. کسی جلوی آزادی بیان را می‌گیرد که به اسم آزادی بیان در مقابل مخالف خود بدون هیچ دلیل و حجتی سلاح می‌کشد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام محمد ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفت تا با وی درباره ابعاد اعدام عاملین حادثه تروریستی میدان نگهبانی خانه اصفهان و حواشی پیش آمده درباره این اعدام در رسانه‌ها و فضای مجازی گفت‌وگو کند.

رسا ـ نظر شما درباره اعدام عاملان حادثه تروریستی میدان نگهبانی محله خانه اصفهان که قبل از این حادثه نیز بارها سابقه شرارت و نیز عضویت در گروه‌های تروریستی داشته‌اند چیست که رسانه‌های معاند و سلبریتی ها در حال مظلوم نمایی برای آن‌ها هستند؟

سه نفر از مدافعان امنیت در محله خانه اصفهان در آبان سال گذشته و در جریان اغتشاشات و ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱، که بطور مستقیم از سوی دشمنان برانداز خارج از کشور هدایت می‌شد، به شهادت رسیدند. در این واقعه سه نفر از اشرار و اغتشاشگران مسلح که با فراخوان ضد انقلاب در محله خانه اصفهان تجمع کرده بودند به سمت این نیروهای مدافع امنیت تیراندازی کرده و آنان را به شهادت رسانده بودند. پس از این اتفاق تلخ و دستگیری و محاکمه عاملان این جنایت، طی یک روند عادلانه دادرسی و محاکمه، در نهایت با تایید حکم اعتراضی توسط دادگاه تجدید نظر، سه شرور مسلح به اتهام کشیدن سلاح، عضویت در گروهک منافقین، خرید و فروش اسلحه و در نهایت به جرم «محاربه» به اعدام محکوم شدند و این حکم، در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اجرا درآمد.

همزمان با اعلام این حکم رسانه‌های ضدانقلاب، گروهک منافقین و صفحه توییتری متعلق به رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به حکم اعدام این تروریست‌ها ابراز مخالفت کردند. در این بین جماعتی از سلبریتی ها که سابقه مفصلی در حمایت از اغتشاشات، زیرپا نهادن قوانین و همچنین اظهارنظرهای بدون سند در پرونده خود دارند، و همواره با سوء استفاده از شهرت خود در میان مردم، اقدام به تحریک عواطف عمومی و دعوت به آشوب کرده اند، این بار نیز با قرار گرفتن در کنار اشرار مسلح و دشمنان بیرونی ملت ایران، نسبت به این حکم ابراز مخالفت کردند و حتی برای جلوگیری از اجرای حکم مجازات قاتلان، از سازمان ملل نیز تقاضای کمک کردند! اینها نشان می دهد که این جماعت در یک جبهه واحد علیه ملت ایران فعالیت و تلاش می کنند با جابجا کردن جایگاه قاتل و مظلوم انتقام خویش را از ملت ایران بگیرند.

رسا ـ چرا سلبریتی‌هایی که برای اعدام این سه نفر ابراز نگرانی کرده‌اند درباره شهادت پنج نیروی مرزبانی در روزهای اخیر صحبت نمی‌کنند؟ چرا سلبریتی‌ها درباره سه نیروی حافظ امنیتی که در ماجرای خانه اصفهان به شهادت رسیدند سکوت کرده‌اند و از قاتل این سه شهید دفاع می‌کنند؟

به فاصله تنها یک روز از مجازات سه شرور مسلح، 5 تن از مرزبانان غیور و حافظان امنیت کشور در مبارزه با تروریست های شناخته شده در مجامع بین المللی به شهادت رسیدند. اما همان جماعتی که همواره در مجازات قاتلان و جانیان صدای اعتراضشان بلند بوده است در برابر این اقدام تروریستی و شهادت جوانان مدافع امنیت این مرز و بوم که برای حفظ آسایش و امنیت مردم به شهادت رسیدند، سکوت کردند. از دید ملت ایران این سکوت به معنای رضایت ضمنی خائنان و وطن فروشان از شهادت جوانان شجاع مملکت در حوادث تروریستی است. این اتفاقات بار دیگر ثابت کرد این جماعت چشم و گوششان به دهان دشمنان ملت ایران است و تنها به اراده آنان حرف می زنند یا سکوت می کنند!

رسا ـ رفتار دولت‌های غربی با سلبریتی های متخلف چگونه است؟

روشن است در هیچ کشوری به اندازه ایران، جماعت سلبریتی از آزادی عمل در ضربه زدن به منافع و مصالح ملی و خیانت به کشور و ملت خود و زیر پا نهادن ارزش های مدنی و اجتماعی برخوردار نیستند. آرنولد آگوست، کارشناس و تحلیلگر آمریکایی با اشاره به عملکرد سلبریتی ها و بازیگران در آمریکا و سایر کشورهای غربی می گوید:

در کشور‌های غربی به ویژه در آمریکا سلبریتی‌ها باید در چارچوب ارزش‌های مدنی و اجتماعی تعریف شده رفتار کنند. سلبریتی‌ها نیز مانند سایر اقشار جامعه در تمام کشور‌ها باید در چارچوب قانون عمل کنند. من حداقل در مورد آمریکا مطمئن هستم که هیچ چهره شناخته شده‌ای که خود را سلبریتی بداند نمی‌تواند در آمریکا پا را فراتر از قانون بگذارد. برای مثال در حوزه جرم شناسی اگر شما به مراجع قانونی آمریکا رجوع کنید خواهید دید که هر ساله بسیاری از بازیگران هالیوود، فوتبالیست‌های سرشناس، چهره‌های ورزشی و ... در آمریکا مثلاً به جرم رانندگی با سرعت غیرمجاز در اتوبانها، یا مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی در حین رانندگی، فرار مالیاتی و... توسط پلیس دستگیر می‌شوند.

بسیاری از آن‌ها به دلیل جرمی که مرتکب شده‌اند باید جریمه پرداخت کنند و یا به زندان بروند. گاه به خاطر یک تخلف رانندگی، مجوز‌های کار آن‌ها تا دو سال تعلیق می‌شود. گاه برخی چهره‌های مشهور سینمایی در آمریکا فقط برای جرمی مانند فرار مالیاتی مجازات سنگین حبس تا سقف ۱۰ سال در نظر گرفته شده و یا آنها باید به خاطر این تخلف چندین هزار دلار جریمه نقدی پرداخت کنند و قانون هیچ گونه اغماضی را برای آنان در نظر نگرفته است. این یعنی اینکه قانون هیچ گونه فرقی بین افراد عادی با کسانی که به واسطه شغلشان به شهرتی رسیده اند قائل نیست.

این کارشناس و تحلیلگر آمریکایی در نهایت تاکید می کند:‌ تقریباً در تمام کشور‌های غربی که من به آن‌ها اشراف دارم می‌توانم این را با اطمینان بگویم که سلبریتی‌ها باید با نظام ارزشی آن کشور‌ها هماهنگ باشند و کوچکترین رفتاری که ضد ارزش و یا ضد فرهنگ آن جامعه تلقی شود با برخورد قانون رو به رو خواهد شد و این کاملاً یک رفتار طبیعی و عادی از لحاظ اجتماعی است. 

در اینجا نیازی به برشمردن فهرست طویل بی اعتنایی جماعت سلبریتی در ایران به نظام ارزشی و قوانین کشور و حتی اقدامات ضد امنیتی آنان نیست و کمابیش همگان از آن اطلاع دارند؛ اما سوال جدی از نهادهای مسئول و قضایی است که تا کی قرار است در برابر این جماعتی که با پول و امکانات این ملت و نظام، شهرتی کسب کرده اند مماشات به خرج دهد؟! کجای دنیا یک بازیگر سینما اجازه دارد تا برای نجات اغتشاشگران مسلح و قاتل از مجامع بین المللی، دخالت در امور داخلی کشور را بخواهد؟! آیا این اقدام آشکار علیه امنیت ملی نیست؟!

رسا ـ آیا کشورهای دنیا نیز اجازه می‌دهند که سه تروریست، نیروهای امنیتی را به رگبار ببندند و سپس برای آن‌ها با صرفاً حکم زندان طویل المدت برخورد کنند؟ اگر حادثه تروریستی میدان نگهبانی را حتی با قانون کشور آمریکا بررسی کنیم، عوامل این حمله تروریستی باید اعدام می‌شدند. نظر شما در این باره چیست؟

در کشورهای غربی از جمله آمریکا برخوردهای بسیار خشنی با معترضان دارند که این روزها مردم ایران و جهان در جریان اخبار و صحنه های مختلف مقابله سخت پلیس و نیروهای امنیتی در آمریکا و اروپا با مردمان معترض که بدون حمل سلاح به خیابانها آمدند، بوده اند. در گزارشی که چندی پیش مرکز پایش ستاد حقوق بشر اعلام کرد، پلیس آمریکا در هفت سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را فقط به ظن مجرم بودن و گاه به خاطر یک تخلف ساده رانندگی و صرفا فرار کردن از دست پلیس به قتل رسانده است؛ براساس قوانین پلیس آمریکا، افسرانی که ترس از مسلح بودن فرد در حال فرار، داشته باشند، می‌توانند به سمت وی شلیک کنند و حتی اگر معلوم شود که فرد مذکور غیرمسلح بوده و تهدیدی وجود نداشته است، قتل مذکور، موجه تلقی می‌شود! و به همین دلیل تعداد بسیار کمی از افسران پلیس آمریکا به قتل متهم می‌شوند. بر اساس گزارش های منتشره از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا اواسط جولای سال گذشته، افسران پلیس آمریکا ۶۳۳ نفر از جمله ۲۰۲ نفر را در حال فرار به ظن مجرم بودن هدف قرار داده و کشته اند و به ندرت پلیس به دلیل کشتن غیرنظامیان در آمریکا مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

بعد همین کشورهایی که مردم و جوانان بدون سلاح را صرفا به کوچکترین ظنی به گلوله می بندند، به اعدام اراذل و اوباش مسلح که نیروهای امنیتی را به شهادت رسانده و طی برگزاری جلسات متعدد دادگاه و استفاده از تمام حقوق قانونی و انسانی خود محکوم به اعدام شدند، اعتراض می کنند و جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم می سازند!

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات