۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۷۳۴۹۷۸

مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه امام محمد باقر قم برگزار شد

مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه امام محمد باقر قم برگزار شد
مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) همراه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم یادواره شهدای مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) با حضور اقشار مختلف شهر قم، شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشا در مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری برنامه آقای فروغی آغاز و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه کرامت و سالروز فتح خرمشهر به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با بیان آیه «انّ الله اشتری من المومنین اموالهم و انفسهم» (توبه/111) گفت: در این آیه خداوند می فرماید من جان و مال مجاهدین را از آن ها خریداری نموده و در ازای آن، بهشت را وعده می دهد و شکی نیست که وعده خداوند حتمی است لکن باید توجه نمود که هر مجاهدی هم خریدنی نیست زیرا حتی در زمان پیامبر(ص) هم بودند مجاهدین و کشته شدگان در میدان نبرد که حضرت فرمودند او در راه خدا کشته نشد بلکه در راه حمار کشته شد پس باید دقت کرد که دقیقا خداوند جان و مال چه کسانی را خریداری می کند.

استاد حوزه با تاکید بر این که در اسلام، هم حُسن فعلی مهم است و هم حُسن فاعلی اهمیت دارد، اظهار داشت: مثلا اگر کسی انفاق کند (که حُسن فعلی دارد) اما به قصد ریا و خودنمایی باشد، این عمل دیگر نه تنها ثواب ندارد بلکه عقوبت هم دارد و از همین رو، آن پاداشی که خداوند برای رزمندگان بیان نموده است، با نُه ویژگی محقق می شود که اولین ویژگی «التائبون» است یعنی باید اول پاک و خالص بشویم همچون حرّ، زهیر و وهب تا خدا خریدا ما شود.

وی افزود: در معارف اسلام، یک سری مرزهایی وجود دارد که نباید حریم‌شان شکسته شود همچون مرز حجاب، مرز احکام اسلامی و ... که یکی دیگر از خصلت های ویژه رزمندگان، «الحافظون» یعنی «الحافظون لحدود الله» است به این معنا که آن ها مرز های خدا را حفظ می کنند و ما نیز باید حافظ مرز های معارف اسلامی باشیم و توجه کنیم که نه مرزشکنی درست است و نه مرز تراشی یعنی نه افراط و نه تفریط بلکه فقط مرزداری از معارف اسلامی است که راه سعادت بشر است. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به تجلیل از مقام شامخ شهدا بویژه شهدای روحانیت پرداخت و سپس سرهنگ حاج تقی جعفری از فرماندهان دفاع مقدس به بیان روایت گری شهدا پرداخت. 

ارسال نظرات