۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۷۳۵۱۲۹
گزارش یک نشست طلبگی و رسانه‌ای؛

از راهکارهای «ید واحده» شدن تا دغدغه هایی برای مسأله حجاب + فیلم

از راهکارهای «ید واحده» شدن تا دغدغه هایی برای مسأله حجاب + فیلم
نشست «ید واحده فعالان رسانه‌ای حوزوی در مسئله حجاب» با تمرکز بر ارائه راهکارهای همگرایی «ید واحده» شدن و طرح دغدغه های صریح برای موضوع حجاب از سوی خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از مظاهر اسلامیت جوامع مسلمان، حجاب و پوشش زنان است که به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای آنان قرار داده شده و این موضوع را می توان از مهم‌ترین موضوعات فرهنگی و اجتماعی کشور دانست که تحقق آن نیازمند عوامل بسیاری است.

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی همیشه و همه حال مطرح بوده و زنان در آئینه آن دارای شخصیت شایسته و موقعیتی الهی خواهند بود و به واسطه آن می‌توانند مدارج کمال را طی کرده و به مراتب عالی انسانیت راه یابد.

جایگاه الهی و والای زن به عنوان گوهر آفرینش، اقتضا دارد که در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش‌های او حفظ و مقام بالای آن شناخته شود.

خبرگزاری رسا در سلسله نشست هایی با حضور کارشناسان و اساتید حوزه و دانشگاه به تبیین ابعاد مختلف این موضوع مهم پرداخته و با عناوین گوناگون سعی داشته این موضوع را در قالب های مختلف مورد تحلیل و بررسی کارشناسان قرار دهد.

تعداد بازدید : 5

«نشست خشونت علیه مظاهر دینی و راهبرد‌های جامعه اسلامی»، «نشست حجاب از منظر امامین انقلاب»، «لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان» و «تبیین مسئله حجاب با تاکید بر آسیب شناسی و ارائه راهکار در ساحت رسانه»، از مهم ترین نشست های خبرگزاری رسا بوده، که سالن شهید حجت الاسلام دهقانی خبرگزاری رسا، میزبان جمع کثیری از فعالان و دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ و حجاب بوده است.

خبرگزاری رسا در جدیدترین ابتکار خود، فعالان رسانه ای حوزه را گرد هم آورد تا ضمن انعکاس دیدگاه های آنان در موضوع پر بسامد امروز جامعه یعنی موضوع عفاف و حجاب راهکارهای تبدیل شدن به «ید واحده» را از زبان کارشناسان و فعالان رسانه ای جویا شود.

در این نشست خبرگزاری رسا میزبان حجج الاسلام: عبدالله رضایی، سلمان رضوانی، علی نصیری، مهدی رادنیک، سید عباس سیدنژاد و آقایان: محمدحسین کشکولی و موسوی و خانم ها: زهرا خانی، مریم فتحی، عرب زاده، میرجعفری و مسیبی بود.

ید واحده فعالان فرهنگی

در ابتدای این نشست حجت الاسلام پیشآهنگ که دبیری این نشست را برعهده داشت فوت مهسا امینی را نشان دهنده پیوند مسائل سیاسی و فرهنگی دانست و ابراز کرد: رسانه رکن اول را در جهت‌دهی افکار عمومی برعهده دارد و اگر روایت واحدی در رسانه‌ها نداشته باشیم، در مسائل فرهنگی و سیاسی دچار مشکل خواهیم شد.

وی سیاست‌های متفاوت مدیران و فعالان حوزوی در بحث حجاب را موجب هدر رفت انرژی جبهه انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: در مورد شادی دختران در جشن میلاد حضرت معصومه (س) اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفت، او با ذکر این مقدمه از آقای کشکولی خواست تا بحث خود را آغاز کند.

ید واحده فعالان فرهنگی

دکتر محمدحسین کشکولی مدیر شبکه قرآن و معارف با ابراز خوشحالی از حضور در خبرگزاری رسا به عنوان خانه خود در رابطه با حواشی برنامه برگزار شده در ورزشگاه شهید حیدریان قم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به دلیل اینکه الگوی کار فرهنگی برای دختران وجود ندارد، هر کاری که در بحث عزاداری و شادی دختران صورت بگیرد، عده ای در برابر آن موضع می گیرند.

مدیر شبکه قرآن و معارف ضمن تاکید بر اینکه رسانه ملی در دوران تحول، مبتنی بر دستورالعمل رهبر معظم اتقلاب، نقش قرارگاه برای ایجاد نشاط و امید در جامعه را دارد و طراح فعالیت‌های فرهنگی است، گفت: ما شاهد هستیم که فضای مجازی دچار ابتذال، سطحی نگری و تحلیل ضعیف شده است و باید تحلیل درست را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میدان شادی و نشاط امروز با تلاش و ابتکار نیروهای انقلابی در دست جبهه انقلابی است و ما نباید اجازه دهیم که این میدان را دشمن از ما بگیرد.

ید واحده فعالان فرهنگی

مسئله زن مسئله اساسی رسانه ملی نبود

حجت الاسلام سلمان رضوانی عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما با اشاره به اینکه بر محور سخنان رهبر معظم انقلاب در میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، سیاست‌های رسانه‌ای حجاب و عفاف را تدوین کرده ایم، ابراز کرد: تا کنون در بحث حجاب و زن در رسانه ملی کار خاصی صورت نگرفته و در سال های گذشته بجز دوران تحولی اخیر، مسئله زن مسئله اساسی رسانه ملی نبوده است.

عضو مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تلاش دشمن را در مسئله حجاب، رسیدن به آزادی جنسیتی دانست و اظهار داشت: غرب هر قانونی را که می‌خواهد به تصویب برساند، ابتدا از فرهنگ‌سازی شروع می‌کند ولی در مسئله آزادی جنسیتی به دلیل خلاف طبیعت انسانی بودن آن، از قانون گذاری شروع کرد تا بتواند به فرهنگ سازی برسد.

وی در ادامه مشکل اساسی جامعه در حوزه فرهنگی را  عدم همگرایی و نداشتن روایت واحد رسانه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: حوزه در مسائل رسانه‌ای منفعل عمل می‌کند و متأسفانه بسیاری از بزرگان حوزه، رسانه را به رسمیت نمی شناسند.

ید واحده فعالان فرهنگی

مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در روایت حجاب ورود پیدا کند

خانم زهرا خانی مسئول سازماندهی و شبکه سازی دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران در ادامه این نشست گفت: انتظار داریم که مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در روایت حجاب ورود پیدا کند و راهگشای مسائل اساسی حجاب در میدان جامعه باشد.

وی در ادامه استقبال مردمی را شرط لازم کارهای فرهنگی دانست و اظهار داشت: سرود «سلام فرمانده» با اینکه ممکن است از لحاظ شعر و موسیقی دارای نواقصی باشد اما به دلیل استقبال گسترده مردمی نمونه موفقی در کارهای فرهنگی است.

ید واحده فعالان فرهنگی

خانم عرب زاده پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده ضمن تاکید براینکه اگر حجاب را  مسئله اساسی ندانیم، دچار خطای راهبردی شده‌ایم، تصریح کرد: حجاب اولین و آخرین سنگر و نماد فرهنگی در جامعه اسلامی است.

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده مسئله زن و حجاب را تا دهه هفتاد مسئله اساسی رسانه ملی دانست و گفت: با سلیقه ای عمل کردن و تاخیر، تحریف و سانسور روایت در بحث حجاب نمی توان کار رسانه‌ای اثرگذاری انجام داد.

وی با انتقاد از شبکه های نمایش خانگی در زمینه حجاب بر لزوم نظارت، مدیریت و ساماندهی این حوزه از سوی مسئولان ذیربط تاکید کرد.

خانم  عرب زاده کار فرهنگی را بدون اقدام سلبی بی فایده دانست و اظهار داشت: سکوت حوزه‌های علمیه در مورد حجاب و عفاف جای تعجب دارد و لازم است حوزه  علمیه موضع گیری خود را در مسئله حجاب و عفاف مشخص کند.

پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده با اشاره به اینکه کلید واژه حجاب در سخنان رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: اگر رسانه های حوزوی و حوزوی‌های رسانه‌ای نتوانند ید واحدی در فعالیتهای فرهنگی داشته باشند، قطعا مسائل فرهنگی حل نخواهد شد.

ید واحده فعالان فرهنگی

فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب ضعیف عمل می کنند

در ادامه این نشست حجت الاسلام عبدالله رضایی مدیر موسسه نسل سلمان حیاط خلوت دشمن را در فعالیت‌های رسانه‌ای، فرم و قالب دانست و ابراز کرد: فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب در این زمینه ضعیف عمل می کنند و دشمن اجاز نزدیک شدن به این حوزه را به آنها نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت: حجاب اصلی‌ترین مسئله جامعه است، ولی باید توجه کنیم که کارهای روبنایی ما را از کارهای زیر بنایی و ریشه‌ای در این مسئله باز ندارد.

مدیر موسسه نسل سلمان برگزاری مراسمات فرهنگی و دینی را کاری بسیار ظریف و دقیق خواند و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و مدیریت بیشتر می توانیم کارهای فرهنگی خوبی را تولید کنیم و اگر  ضعف یا آسیبی بروز کند با مراقبت بیشتر می توان آن را جبران کرد.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت کار فرهنگی، تصریح کرد: برای تشخیص مسائل اصلی از فرعی و مقابله با هجمه ‌های دشمن، علاوه بر برخورداری مهارت و دانش تهذیب نفس و خواندن نماز شب بسیار کارساز است.

ید واحده فعالان فرهنگی

تقسیم کار در حوزه فرهنگ

حجت الاسلام رادنیک دبیر ستاد هنرهای تصویری حوزه‌های علیمه تلقی درست از ید واحده بودن فعالان رسانه‌ای را تقسیم کارهای فرهنگی دانست و گفت: انجام تمام کارهای فرهنگی توسط یک گروه  امکان پذیر نیست و لازم است با تقسیم کار و مشخص کردن وظیفه به فعالیت رسانه ای پرداخت.

وی در ادامه حجاب را در اولویت کارهای فرهنگی کشور دانست و اظهار داشت: در مسئله حجاب علاوه بر کارهای به بیان اصل فضیلت حجاب بپردازیم.

دبیر ستاد هنرهای تصویری حوزه تغییر تاکتیک را از جمله کارهای فرهنگی لازم دانست و اشاره کرد: متناسب با هجمه های دشمن باید راهکارهای مناسب فرهنگی اتخاذ شود.

ید واحده فعالان فرهنگی

حجت الاسلام نصیری مدیر سایت و کانال حوزوی مناهج با اشاره به اینکه کارهای صورت گرفته در زمینه حجاب و عفاف ناشی از وحشت و سراسیمگی از فتنه حجاب بود، ابراز کرد: این فتنه‌ای که رخ داده است قطعا با شکست مواجه می‌شود ولی هزینه های زیادی را برای کشور بهمراه خواهد داشت.

این فعال رسانه ای با اشار ه به اینکه  26دستگاه دولتی در زمینه حجاب و فرهنگی مسئولیت دارند، اظهار داشت: اگر رسانه‌ها درباره عملکرد مسئولین مطالبه‌گری کنند و عملکرد آنها را به خوبی نشان دهند، وضعیت حجاب در جامعه بهتر خواهد بود.

ید واحده فعالان فرهنگی

حجت الاسلام سیدنژاد مدیر مرکز فضای مجازی و چندرسانه‌ای حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ید واحده فعالان فرهنگی بدلیل استباط‌های مختلف هرگز اتفاق نمی افتد، خاطرنشان کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس به اجماع نظر در مسئله حجاب نرسیده‌اند و مواجهه سلبی با بی حجابی را کارساز نمی دانند.

مدیر مرکز فضای مجازی و چندرسانه ای حوزه های علمیه کار منفعلانه در حوزه حجاب را نشان دهنده پیروزی دشمن دانست و گفت: پوسترهای منفعلانه در حوزه حجاب پیام موفقیت به دشمن را به همراه دارد و برجسته سازی حجاب چیزی است که دشمن به دنبال آن است.

وی در ادامه اظهار داشت: دشمن می خواهد که همه ائمه جمعه در مورد حجاب حرف بزنند و همینطور در شهرهایی که حجاب مسئله اساسی نیست در مورد آن صحبت شود.

حجت الاسلام سیدنژاد با اشاره به اینکه در جبهه انقلاب قدرت به هم نزدیک شدن سلیقه ها کمتر وجود دارد: تشکیل ید واحده فعالان رسانه را از جمله کارهایی دانست که می تواندجبهه انقلاب را به پیروزی برساند.

ید واحده فعالان فرهنگی

آقای موسوی طلبه فعال در شبکه های اجتماعی با اشاره به اینکه نیروهای انقلابی فعالیت رسانه ای خود را محدود به شبکه اجتماعی ایتا می کنند و به توئیتر و اینستاگرام توجه ندارند، گفت: توئیتر و اینستاگرام فرصت بسیاری خوبی برای تبلیغ است که به خوبی از آن استفاده نشده است.

فعال شبکه های  مجازی در ادامه گفت: در جامعه حجاب نسبت به گذشته بهتر شده اما در مراکز حساس شهری کمتر به این مسأله توجه شده است.

ید واحده فعالان فرهنگی

عدم فعالیت رسانه‌ای باعث بزرگنمایی بی‌حجابی در جامعه می شود

خانم مسیبی فعال حوزه زن و خانواده ضمن تاکید بر اینکه فعالان رسانه ای به جای گلایه به ارائه پیشنهاد بپردازند، اظهار داشت: در شبهاتی که در موضوع حجاب  مطرح می شود به جای حرکت های پدافندی و پاسخگویی باید توپ را در زمین دشمن انداخت.

خانم مسیبی شتاب زدگی در مسئله حجاب را باعث بزرگ نمایی آن دانست و ابراز کرد: عدم فعالیت رسانه‌ای در مورد حجاب باعث می شود بی حجابی در جامعه بزرگنمایی شود.

از راهکارهای «ید واحده» شدن تا دغدغه هایی برای مسأله حجاب + فیلم

خانم میر جعفری مدیر اداره سبک زندگی حوزه، مسائل فرهنگی و اجتماعی را دارای پیچیدگی دانست و اظهار داشت: در مسئله حجاب باید طلبه‌های مهذبی که حجاب در وجود آنها نهادینه شده است به تربیت نسل جوان بپردازد.

وی در ادامه یکی از معضلات فرهنگی را نداشتن کار گروهی در مسائل فرهنگی دانست و گفت: اگر هر فردی بخواهد همه کارهای فرهنگی را انجام دهد، قادر نخواهد بود و باید با ایجاد تیم های فرهنگی تقسیم کار صورت گیرد.

فعال حوزه زنان و رسانه‌ سیاست دشمن را گام به گام و تدریجی عنوان کرد و گفت: دشمن در بحث حجاب از ایجاد شبهه در مورد زنان شروع کرد و بعد از آن این مسئله را اجتماعی کرده و در نهایت به درگیری سیاسی کشاند.

ید واحده فعالان فرهنگی

باید در زمینه فعالیت رسانه ای تلاش کنیم

خانم مریم فتحی اصل پژوهشگر زن و رسانه و فعال رسانه ای با اشاره به اینکه فعالان رسانه‌ای در متن نویسی توانمند هستند ولی در تصویرسازی ضعیف عمل می کنند، عنوان کرد: باید در زمینه فعالیت رسانه ای برای کودکان بینش سازی و برای نوجوانان استعاره سازی کنیم.

پژوهشگر زن و رسانه و فعال رسانه ای در ادامه گفت: مطالبی که در فضای ایتا مطرح می‌شود نباید در فضای اینستاگرام و توییتر مطرح شود، و فضای اینستاگرام فضای ضریب دادن به جمله‌های مثبت است و  باید فن تکرار را درست اجرا کنیم.

پژوهشگر حوزه زن و رسانه در ادامه با بیان توجه به قالب های جدید اظهار داشت: در کارهای رسانه ای نیاز به قالب‌های جدید و متنوع داریم و در این عرصه می بایست هنرمندانه‌تر عمل کنیم.

گفتی است مشروح دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان حاضر در این نشست به زودی در قالب پرونده ویژه از سوی سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات