۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۷۳۲۸۴۳

هیات‌های مذهبی برای زنان بی‌حجاب هم برنامه دارد

هیات‌های مذهبی برای زنان بی‌حجاب هم برنامه دارد
رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی از هیات‌های مذهبی به عنوان یک رسانه فراگیر یاد کرد که برای تمامی اقشار از باحجاب و بی‌حجاب تا زن و مرد برنامه دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید باباخانی در نشست خبری دومین مهرواره هوای نو در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه گفت: پرداختن به موضوع زنان و تفسیر صحیح از زن در هیات باعث می شود تا بسیاری از مسائل حل شود. هیات برای عموم مردم بی حجاب بد حجاب و برای هر کسی و هر فکری باید برنامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: قرار نیست هیات یک کلونی محدود بماند و به این معنا نیست که هیات هیچ هویتی ندارد و هر کسی با هر روشی بتواند خودش را تحمیل کند بلکه هیات برای او برنامه دارد و به نیازهای او از زن و مرد تا جوان و نوجوان فکر می کند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: عمده رسالت هیات‌های مذهبی در موضوع های فرهنگی یک موضع ایجابی است و هیات ها در عرصه و منطق حجاب و مباحث فکری و محتوایی می توانند به عنوان یک ظرفیت و یک رسانه فراگیر موثر باشند و تاکنون نیز برنامه های جدی داشته اند و ما برای موضوع حجاب، حتما برنامه های جدی را دنبال می کنیم.

باباخانی با بیان اهداف برگزاری مهرواره هوای نو گفت: ما تلاش می کنیم تا نگاه عموم مردم را نسبت به هیات تغییر دهیم، به گونه ای که مردم تصور نکنند که هیات فقط یک جلسه مناسکی است در حالی که تلاش می کنیم هیات های مذهبی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود، به گونه ای که مردم هیات را جایگاهی برای زندگی و تربیت نسل ها بدانند. از طرف دیگر هیات ها برای همه سلیقه ها برنامه داشته باشند.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مهرواره، ترویج سنت های اصیل است به گونه ای که هم اصالت ها حفظ شود و هم مخاطبان هیات را داشته باشیم. مهرواره هوای نو در رشته های متعدد برگزار می شود تا کارکردهای متنوع هیات را که هیات های بزرگ و موثر کشور دنبال می کنند، به مردم نشان دهیم و الگویی در عرصه های مختلف شود.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی اضافه کرد: امسال سعی کرده ایم این مهرواره به عنوان جشنواره جشنواره ها باشد. چون در بحث فراهیات به دنبال آن هستیم آن دسته از جشنواره های موفقی را که پیرامون هیات برگزار شده، ارزیابی و تجلیل کنیم و همچنین این هیات ها را تقویت کنیم.  

باباخانی از هیات به عنوان یکی از بخش های فرهنگی کشور یاد کرد و یکی از بهترین روش‌ها برای راهبری و سیاست گذاری و کمک به جریان هیأت در کشور را برگزاری مهرواره هوای نو دانست و گفت: به کمک جمعی از فرهیختگان هیأت، مجموعه مهرواره هوای نو به عنوان یک رویداد ملی و کلان هیأت‌های سطح کشور طراحی شد که سال گذشته اولین دوره آن برگزار شد.

به گفته باباخانی استمرار این مهرواره یکی از سیاست‌های سازمان هیأت است ولی به دنبال آن هستند تا همچنان به عنوان یک مجموعه مردمی باقی بماند و فعالان فرهنگی در عرصه هیأت به صورت مستقل و پویا بتوانند آن را دنبال کنند. با این حال در سال‌های ابتدایی لازم است که حاکمیت نیز از مهرواره پشتیبانی کند.

توجه به حضور بانوان در دومین مهرواره

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو گفت: سال گذشته در نخستین مهرواره هوای نو بیش از پنج هزار هیأت ثبت نام کردند و در حدود ۳۰ هزار «رشته هیأت» را داوری کردیم که مراسم اختتامیه در اردیبهشت سال گذشته در تالار وحدت برگزار شد. البته نشست هایی با حضور برگزیدگان هیات ها برگزار شد.

وی با اشاره به نوپا بودن مهرواره از یک طرف و گستردگی و عمق آن از طرف دیگر گفت: ما به دنبال ارتقاء سطح نگرش و رویکرد هیات در مواجهه با مردم هستیم، به گونه‌ای که همه ایرانی‌ها با سلایق مختلف مخاطب هیأت باشند. یکی دیگر از اهداف ما  تغییر نگاه مردم به هیأت است تا تصور نکنند که هیأت محصور در زمان خاص مناسبتی و یا سبک‌های خاص عزاداری است.

ملتجی به نقش و حضور بانوان در عرصه هیأت به عنوان رویکرد پررنگ این دوره  اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که هیأت، کانون جهاد تبیین است و در همه اجزای اجرایی و محتوایی مهرواره این مفهوم رنگ اجرا به خود می‌گیرد.

وی بدون ذکر نامی از نهادهای حاکمیتی و مردمی گفت: یکی از اهداف ما مشارکت و تعامل با دیگر نهادهای مردمی و حاکمیتی برای تقویت مهرواره است تا این مهرواره برای همه ایرانیان باشد و محصور در تهران نباشد.

دبیر مهرواره هوای نو از هیاتی ها و برگزارکنندگان هیات ها خواست تا  در پایگاه اطلاع رسانی هوای نو ثبت نام کنند که مهلت این ثبت نام تا پایان اردیبهشت است. اگر سال گذشته این مهرواره در ۳۲ رشته برگزار شد، امسال با متنوع شدن رشته ها تعداد آن به ۴۱ رشته رسیده است.

به گفته مرتجی اختتامیه دومین مهرواره هوای نو در مرداد برگزار خواهد شد و نشست های تخصصی با حضور هیات ها و تشکل ها نیز در همین بازه زمانی خواهد بود.

حجت الاسلام سیدمحمد صادقی آرمان مدیر بخش تولیدات هیات در دومین مهرواره هوای نو به محورهای اصلی و رشته های این بخش اشاره کرد که به شرح زیر است:

در این بخش کارهای تولیدشده‌ای بررسی می‌شوند که توسط هیأت‌ها و یا به دست مجموعه‌های خدمت‌رسان به هیأت به تولید رسیده‌اند. به عبارتی تولیدات هیأت‌ها و تولیداتی برای هیأت‌ها.

محور تولیدات محتوایی هیأت شامل همه محتواهای گردآوری و تولید شده توسط هیأت‌هاست که کتاب و سایر مکتوبات مانند مجله، جزوه، مقاله، نشریه، فصلنامه و پژوهش هایی را دربرمی گییرد که در یک هیأت تولید شده و محصول آن هیأت شناخته می‌شود.

محور تولید محصولات هیأت نیز شامل آن دسته از محصولات فرهنگی است که توسط خود هیأت‌ها به تولید رسیده‌اند

بخشی نیز به تولیدات فضاسازی محیطی همچون آماده‌سازی محیطی مثل پرچم، کتیبه، ریسه‌های تزئینی، سازه‌های مختلف اختصاص دارد که توسط هیأت تولید شده‌اند.

تولیدات کاربردی مانند پوشاک، لوازم جانبی فردی، لوازم جانبی هیأت و هدایا که هیأت‌ها برای مخاطبانشان تولید می‌کنند.

تولیدات ‌رسانه‌ای مانند هر کار رسانه‌ای تولیدشده یا خدمات رسانه‌ای ارائه شده توسط هیأت‌ها مثل کلیپ، نماهنگ، وبسایت، تبلیغات. البته بخشی هم به بازی و سرگرمی اختصاص دارد. یعنی تولیدات هیأت‌ها برای ایجاد سرگرمی در کودکان و نوجوانان که در قالب دیجیتال یا غیردیجیتال است. نرم‌افزارها و سکوها نیز در این بخش طبقه بندی شده است.

رحیم آبفروش مدیر بخش نهاد هیات در دومین مهرواره هوای نو درباره محورهای اصلی این بخش توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:

بخش نهاد هیأت دارای محورهایی همچون هیأت و خانواده، هیأت و نوجوان، هیأت و امداد اجتماعی، هیأت و اقتصاد، «هیأت، هنر و رسانه»، هیأت و شهدا و هم چنین هیأت و شادی است.

محور ویژه این بخش شامل هیأت و معنویت و اخلاق و همچنین هیأت و جهانی‌اندیشی است. محور جنبی نیز شامل هیأت و ورزش و نیز هیأت و جهاد علمی است.

سید ابوالحسن حسینی مدیر بخش ارکان هیأت توض یحاتی درباره محورهای شاعر، مدیر،  ستایشگر و سخنران داد که به شرح زیر است: 

محور شاعر که منظور، شاعر آیینی است و ممکن است در قالب‌های کلاسیک و نو یا نوحه‌سرایی و سرود باشد.

محور مدیر هیأت با ارزیابی هایی همراه است. مثلا مدیر هیأت، رکن دیگری مثل مداح و سخنران هیأت هم هست، یک طراحی ساختار و ت  شکیلاتی برجسته و منسجم برای هیأت دارد، طراحی برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای هیأت دارد، استمرار در برگزاری هیأت در طول سال، جذب مخاطبان هیات و انجام کارهای جدید که برای هیأت اثرگذار باشد.

محور ستایشگر شامل مضمون و محتوا، نوحه و سرودخوانی، مناجات و ادعیه‌خوانی و همچنین آیین‌ها، سنت‌ها و مداحی‌های بومی است.   آنچه در محور سخنران مهم است شامل منبر برای مخاطب نوجوان، منبر با توجه به موضوع خانواده، منبر در عرصه بین‌الملل و بانوان سخنران است.

سیدحمیدرضا همراه معاون دبیر مهرواره هوای نو توضیحاتی درباره بخش فراهیأت داد و گفت: «فراهیأت» به محورهای پیرامونی هیأت‌های مذهبی می‌پردازد. به عبارتی این بخش به مجموعه‌ای از رویدادها، مراکز و اشخاصی توجه دارد که هیأت نیستند، ولی در رشد و پیشرفت هیأت‌ها اثرگذارند و این محور شامل همه برنامه‌هایی است که به نوعی مربوط به هیأت‌های مذهبی هستند اما ارتباطی به برنامه‌های مرسوم هیأت‌ها ندارند و شامل رشته‌های فراخوان‌ها، پویش‌هاو ویژه‌برنامه‌هاست.

نگاهی به مهرواره اول 

 

مهرواره هوای نو به عنوان نخستین مهرواره هیات‌ها و تشکل های دینی  از ابتدای پاییز سال گذشته با هدف اصلی آشنایی عموم مردم با هیات‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت هیات‌ها آغاز به کار کرد و قرار بود بهمن ۱۴۰۰ به کار خود پایان دهد ولی کرونا باعث تاخیر در برگزاری مراسم اختتامیه شد و به همین دلیل با تاخیری چند ماهه اردیبهشت سال گذشته پایان یافت. 

این مهرواره از سه بخش هیات، کتاب هیات و ستایشگران اهل بیت (ع) تشکیل شده بود که هر بخش شامل محورها و رشته هایی تخصصی بود. بخش ستایشگران اهل بیت (ع) در محور اصلی شامل مداحی و مدیحه خوانی و در محور ویژه شامل تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج قاسم سلیمانی و شاخصه های مدیحه خوانی در این مهرواره شامل تسلط در اجرا، رعایت آداب و شئون مداحی، انتخاب شعر و توانمندی صدا بود.

بخش کتاب دارای دو محور اصلی بود که موضوع محور اول، کتاب سال عاشورا شامل رشته های پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و همچنین آثار هنری مکتوب و در محور اصلی دوم مربوط به کتاب سال هیات و شامل محتوای کاربردی هیات، مستندنگاری هیات و متون آموزشی و پژوهشی هیات. البته این بخش یک محور ویژه با عنوان تاریخ شفاهی هیات داشت.

بخش هیات نیز دارای محورهای اصلی، ویژه و جنبی بود که در محور اصلی موضوع هایی همچون ساختار و تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیات، رسانه هیات، تولیدات هیات، هیات و اقتصاد، هیات و خدمات اجتماعی، هیات و خانواده، هیات و نوجوانان و همچنین هیات و بانوان مطرح شد. محور ویژه شامل سه رشته نسل حسینی، کرونا و بزرگان عرصه منبر بود و محور جنبی نیز مربوط به خدمات آموزشی پژوهشی، خدمات هنری رسانه ای، خدمات حمایتی سازمان دهی و همچنین بانیان و حامیان بود. 

بیش از ۲۹ هزار اثر در سه بخش به دبیرخانه مهرواره رسید که مجموع شرکت کنندگان هفت هزار و ۴۹۹ نفر بودند. دو هزار و ۲۸۵ نفر در بخش ستایشگران اهل بیت (ع)، چهار هزار و ۲۸۵ هیات در بخش هیات و ۶۳۵ کتاب در بخش کتاب. تعداد آثار رسیده به مهرواره سه هزار و ۹۰۳ اثر  به بخش ستایشگران، ۲۴ هزار و ۵۲۲ اثر به بخش هیات و ۸۵۵ اثر به بخش کتاب هیات بود. 

مالک شریعت ناصری
ارسال نظرات