۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۷۳۵۱۶۵
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

حجت الاسلام پیش‌آهنگ: روایت‌سازی حربه دشمن در جنگ رسانه‌ای

حجت الاسلام پیش‌آهنگ: روایت‌سازی حربه دشمن در جنگ رسانه‌ای
فعال رسانه‌ای گفت: جبهه دشمن با تمام قدرت فعالیت رسانه ای خود را انجام می‌دهد و فعالان رسانه‌ای لازم است با همکاری و همگرایی در مقابل این جبهه قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسائل فرهنگی و سیاسی با هم پیوند خورده‌اند و نقص هر کدام بر دیگری تاثیر خواهد گذاشت، رسانه‌ به عنوان ابزاری که در فرهنگ‌سازی و تغیر نگرش اثرگذار است می تواند سیاست‌های جامعه را تعقیر دهد، به همین دلیل رسانه‌های دشمن به خوبی از این فرصت برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و ما اگر به این مسئله توجه نکنیم دچار بحران های سیاسی، فرهنگی در جامعه خواهیم شد.

فعالان و مدیران رسانه‌ای به عنوان کسانی که در خط مقدم جبهه مقابله به هجمه‌های رسانه‌ دشمن قرار دارند اگر دچار تفرقه و جزیره‌ای عمل کردن باشند، قطعا پیروز میدان نخواهند بود و با همگرایی و ید واحده بودن به موفقیت خواهند رسید.

از این رو خبرگزاری رسا نشستی را با عنوان «ید واحده مدیران و فعالان رسانه‌ای حوزوی در مسئله حجاب» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کرد و در این نشست حجت الاسلام محمدحسین پیش آهنگ کارشناس رسانه و فعال فرهنگی در نشست «فعالان رسانه‌ای حوزوی جریان انقلاب» که در خبرگزاری رسا تشکیل شد به بیان نظرات، راهکاره‌ها و پیشنهاداتی پرداخت که در ادامه مشروح آن می آید:

تنتنتن

حجت الاسلام پیش‌آهنگ با اشاره به اینکه دشمن با روایت‌سازی، سعی در تغییر افکار مردم دارد، ابراز کرد: هرگونه اختلاف نظر و روایتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، آثار مثبت یا منفی خود را در فضای زندگی به وضوح نشان می‌دهد.

کارشناس رسانه در ادامه گفت: جبهه دشمن با تمام قدرت فعالیت رسانه ای خود را انجام می‌دهد و لازم است برای مقابله با این هجمه، فعالان رسانه‌ای همکاری و همگرایی داشته باشند و از هرگونه اختلاف و موازی‌کاری جلوگیری کنند تا اهداف رسانه‌ای جبهه انقلاب محقق شود.

پیوند مسائل سیاسی با فرهنگ

حجت الاسلام پیش‌آهنگ ضمن تاکید بر اینکه سالهاست که برای ترویج حجاب کار فرهنگی انجام می‌دهیم خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی بشدت با مسائل سیاسی گره خورده و مشکلاتی سیاسی‌ای که با آن دست و پنجه نرم می کنیم به دنبال مسئله حجاب پدیدار شد و این  نمونه نشان دهنده گره‌خوردگی فرهنگ و سیاست است.

وی در ادامه اظهار داشت: خیلی از مسائل فرهنگی با بخش‌نامه و دستورالعمل به نتیجه نمی‌رسد و با همکاری و فعالیت رسانه‌ای مشکلات فرهنگی برطرف می‌شود.

کارشناس رسانه و فعال فرهنگی با اشاره به اینکه برخی‌ها رسانه را رکن چهارم دموکراسی می‌نامند، خاطر نشان کرد: در زمانی که قرار داریم، رسانه‌ رکن اول هر نوع شیوه حکمرانی اعم از دموکراسی و حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهد و نقش آن، در جهت‌دهی افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام پیش‌آهنگ با بیان اینکه رسانه‌ها افکار عمومی را می‌سازند، پیوندهای بیرونی در عرصه سیاست را تعریف می کنند و کار جهت‌دهی و سامان‌دهی مسائل جامعه را بر عهده دارند، ابراز کرد: البته به همان انداره‌ای که رسانه اهمیت دارد، فعالیت رسانه‌ای دشوار و طاقت فرسا است.

تنتنتن

وی در ادامه عنوان کرد: همیشه تذکر داده می‌شود که در فعالیت‌های رسانه‌ای، کار موازی یا معارض انجام ندهید ولی در شرایط امروز جامعه کار رسانه‌ای به مراتب سخت‌تر و مشکل‌تر از گذشته است و رعایت این مسئله ضروری است.  

کارشناس رسانه ضمن تاکید بر اینکه دشمن در یک جبهه واحد حضور دارد و تمام اعوان و انصار خود را حول یک محور جمع و برنامه ریزی کرده است، گفت: ما اگر نتوانیم جبهه واحدی در عرصه‌های فرهنگی،‌ سیاسی در مقابل دشمن ایجاد کنیم، قطعا نمی‌توانیم در این حوزه دشمن را شکست دهیم.

وی تاکید کرد: شکست در عرصه رسانه، شکست در افکار عمومی و به معنای از دست دادن یک ملت و به فنا دادن یک امت است و  اهمیت این مسئله ضرورت همکاری، همگرای و ید واحده بودن مدیران و فعالان رسانه‌ای را بیشتر می‌کند.

حجت الاسلام پیش‌آهنگ ضمن تاکید بر اینکه یکی از مصادیق دغدغه دین، دغدغه حجاب است، اظهار داشت: در عین حال که به حفظ حجاب باید توجه کرد، به حفظ و مصلحت نظام هم باید توجه ویژه ای داشت.

نظرات مختلف در مورد حجاب

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه در رابطه با سیاست‌های حجاب نظرات مختلف و متناقضی وجود دارد، عنوان کرد: بعضی‌ها در شرایط  فعلی برخورد با بی‌حجابی را به مصلحت نمی‌دانند و این کار را بازی کردن در زمین دشمن می‌دانند.

وی اضافه کرد: گروهی دیگر براین باورند که برخورد با بی‌حجابی وظیفه نیروی انتظامی است و دیگران حق دخالت در این مسئله را ندارند و برخی دیگر وظیفه دستگاه رسانه‌ای کشور را در مسئله حجاب، بسیار لازم و اساسی می‌دانند و معتقدند که به این وظیفه به خوبی عمل نشده است.

تنتنتن

حجت الاسلام پیش‌آهنگ ضمن تاکید بر اینکه سیاست‌ها و دیدگاههای متفاوت و متناقض، نه‌تنها در رسیدن به برنامه مشخص فرهنگی یاری‌رسان نیست، بلکه باعث هدر رفت انرژی نیروهای جبهه انقلاب می‌شود، گفت: این سیاست‌ها  نتیجه مناسب و دلخواهی را به دنبال نخواهد داشت و نظرات مختلف سلبی و ایجابی در مورد حجاب و عفاف باید به یک سیاست واحد برسد تا کارهای فرهنگی در جامعه تاثیرگذار باشد.

کارشناس رسانه و فعال فرهنگی با اشاره به مراسم جشن روز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها که در ورزشگاه شهید حیدریان قم برگزار شد، مطرح کرد: این مراسم بازتاب‌های مختلفی را در بین افراد مذهبی و غیرمذهبی به همراه داشت و تعدادی از نیروهای انقلابی به این مراسم، برچسب اسلام صورتی زدند، عده‌ای دیگر از منتقدین نیز همراه با جریان اپوزیسیون داخلی و خارجی از نحوه برگزاری این مراسم انتقاد کردند.

حجت الاسلام پیش‌آهنگ در پایان خاطرنشان کرد: باید نیروهای جبهه انقلاب و متدین در رابطه با این مراسمات به یک نظر و سیاست واحد برسند تا در رابطه با برگزاری و تشکیل این مراسم‌ها تصمیم گیری صحیحی شود و شاهد این اختلاف نظرات بین نیروهای انقلابی و متدین نباشیم.

ارسال نظرات