۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۷۳۵۲۳۷
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

لزوم بهره گیری از آخرین فناوری‌های پیشرفته در فرایند پاسخگویی به شبهات

لزوم بهره گیری از آخرین فناوری‌های پیشرفته در فرایند پاسخگویی به شبهات
مدیر حوزه با تأکید بر لزوم بهره گیری از آخرین فناوری‌های پیشرفته در فرایند پاسخگویی به شبهات، گفت: جنگ ترکیبی متوجه اندیشه دینی، فکری و معرفتی جامعه جوان است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار حجت الاسلام محمدباقر پورامینی رئیس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه، ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: در مجموعه مرکز مطالعات اتفاقات خوبی رقم خورده که باید شاهد رشد بیش‌تر و روزافزون آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز عنصر اصلی منابع انسانی است، مطرح کرد: مقام معظم رهبری به موضوعات مختلفی از جمله پاسخ به شبهات و گره‌های ذهنی جوانان و مسئولیت حوزه در این راستا تأکید بسیاری دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اقدامات لازم در این راستا در توان حوزه است، عنوان کرد: اگرچه اقداماتی در این عرصه انجام شده، ولی هنوز به تراز مطلوب نرسیده است.

وی افزود: تأکید مقام معظم رهبری به این پاسخ‌گویی به شبهات، نشان از اهمیت این موضوع دارد به ویژه در شرایطی که امروز در داخل و خارج از کشور شاهد آن هستیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه جنگ ترکیبی متوجه اندیشه دینی، فکری و معرفتی جامعه جوان است، خاطرنشان کرد: نقش آفرینی در این صحنه مهم، حساس، دشوار و پر مشقت است.

وی با اشاره به اینکه نوآوری‌های خوبی را در این راستا شاهد بودیم، تصریح کرد: برای گشودن گره‌های ذهنی نسل جوان و جامعه باید چندین مرحله را طی کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در مرحله نخست باید ناظر به پرسش و شبهه، محتوای عمیق و کامل توسط محققان برجسته حوزه تولید شود، یادآور شد: در مرحله بعدی باید محتواهای موجود مورد فرآوری قرار بگیرد به گونه‌ای که جامعه و اذهان از آن استقبال کند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت عرضه، توزیع و گفتمان‌سازی بسیار مهم است، بیان کرد: تحقق این موضوع نیازمند نوآوری و پویایی مستمر است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در این راستا باید تمام حوزه پای کار باشد، ابراز کرد: باید به دنبال تعامل و هم‌افزایی میان‌دستگاهی باشیم، همچنین شناسایی درست بزنگاه‌ها نیز اهمیت بسیاری در این موضوع دارد.

وی با اشاره به اینکه شناخت مسئله با دقت بالایی باید انجام شود تا نکاتی که منجر به تغییر هویت افراد است مشخص شود، اظهار داشت: حضور موثر در فضای مجازی نیز مهم است که نیازمند توسعه و عمق است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه همچنین باید نگاه بین المللی نیز وجود داشته باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف باید تعامل جدی‌تری با نهادهای بین المللی از جمله المصطفی شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی باید در دستور کار قرار بگیرد، مطرح کرد: مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات باید با استفاده از آخرین فناوری‌های پیشرفته، نقش آفرینی داشته باشد.

ویکی پاسخ به ۹ زبان دنیا درحال ارائه خدمت است

حجت الاسلام پورامینی نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری دوره‌های شبهه شناسی، اظهار کرد: در سال جاری در کنار مباحث آموزشی، پژوهش نیز به رویکرد جدی مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات تبدیل شده است.

وی برخی از اقدامات این مرکز را مدنظر قرار داد و افزود: انتشار نشریات پاسخ، انجام مطالعات شبهه پژوهی، انتشار ماهنامه مجله شبهات برای طلاب و دانشجویان، مجموعه امواج آلوده شامل تحلیل و رصد موضوع شبهات و ... از جمله اقدامات مکتوب این مرکز است.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در طول سال میزهای تخصصی نیز برگزار می‌شود، مطرح کرد: همچنین پاسخکده‌های دینی نیز در دو بخش شکل گرفته‌اند.

وی افزود: جلسات هم‌افزایی و ظرفیت سنجی نیز با ۱۲ مرکز تخصصی حوزه با رویکرد فعالیت‌های جبهه‌ای درحال برگزاری است.

حجت الاسلام پورامینی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی نیز با همکاری مجموعه‌های مختلف برگزار می‌شود، عنوان کرد: در بخش چند رسانه‌ای نیز دستاوردهایی نظیر تولید و پخش بیش از صد برنامه تلویزیون اینترنتی، رادیوی اینترنتی پاسخ با خروجی پادکست و فایل صوتی، پاسخگویی به شبهات و ... کسب شده است.

وی از برگزاری جشنواره پاسخ یاد کرد و گفت: همچنین ویکی پاسخ نیز به ۹ زبان دنیا درحال ارائه خدمت است.

ارسال نظرات