۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۲۷۳

کتابی که «فریب‌زیستی» آمریکا درتعاملات سیاسی را با خواننده در میان می‌گذارد

کتابی که «فریب‌زیستی» آمریکا درتعاملات سیاسی را با خواننده در میان می‌گذارد
کتاب «طعمۀ هتل هیلتون»با همکاری پژوهشکدۀ تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) کتابی است که هم‌زمان با سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاري رسا، کتاب «طعمۀ هتل هیلتون» تألیف محمد کفاش، با همکاری پژوهشکدۀ تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) با 1000 نسخه در 501 صفحه، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، هم‌زمان با سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

کتاب طعمه هتل هیلتون روایتی مستند از مذاکرات پنهان آمریکا و ایران در سال‌های 64 تا 65 (همراه با مواضع امام خمینی (ره) دربارۀ آمریکا و اسرائیل) است که آن را محمد کفاش تألیف، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) تدوین و توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل به زیور طبع آراسته شده است.

نویسنده کتاب «طعمه هتل هیلتون» بنا دارد با محور قرار دادن سیر مذاکرات آمریکا و ایران در سال‌های 64 تا 65 دو هدف را دنبال کند؛ یکی شناخت ماهیت آمریکا و دیگری جریان‌شناسی رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی ایران. خوانندگان با مطالعه این اثر می‌توانند با چهره پشت پرده دولت آمریکا به ویژه دولت ریگان، آشنا شوند و اشخاص کلیدی و تصمیم گیرنده آمریکایی آن دوره را بشناسند.

هتل هیلتون با نام جدید هتل پارسیان استقلال در تهران، محل مذاکره پنهان مقامات دولت آمریکا و برخی مسئولان ایرانی در دهه 60 است که اقتباس نام کتاب طعمه هتل هیلتون به قلم محمد کفاش از این محل تأثیر پذیرفته است.

در باب اولین مقصود می‌توان گفت شناخت ماهیت دولت آمریکا و رویکرد رؤسای آن به کشورهای جهان به‌ویژه دولت های غرب آسیا و ایران، به دلیل مواجهه کنونی این دولت با منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه خواننده امروزی نوع رفتار رئیس و اعضای دولت در دوره رونالد ریگان را با ایران مورد بررسی و دقت قرار دهد، به‌تحقیق مدل کارکردی آمریکا در قبال ایران در مقاطع بعد و به‌ویژه زمان حساس کنونی را به دست خواهد آورد.

«معامله و مدیریت سلاح در جهان» داستان طعمه آمریکایی‌ها را در این کتاب به جریان می‌اندازد و خواننده را به «فَریبْ زیستی» آمریکا یعنی کسب قدرت و به دست آوردن منافع گوناگون با روش حیله و فریب در تعاملات سیاسی رهنمون می‌سازد.

مقصود دوم این نوشتار، کاوش و جریان‌شناسی رفتار مقامات جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه مواجهه امام خمینی (ره) با کارکرد سیاسی آمریکا را مورد تحلیل قرار می‌دهد؛ چرا که برای صاحبان اندیشه و علاقه‌مندان به سیاست جمهوری اسلامی، استخراج الگوی رهبری و مدیریت ایشان می‌تواند از ارزیابی موشکافانه رخدادی مهم خلق شود.

نقش‌آفرینی و ردیابی مواضع افراد شناخته شدۀ ایرانی نظیر اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن کنگرلو، علی هاشمی بهرمانی، فریدون وردی‌نژاد و حسن روحانی از ایران و همچنین رونالد ریگان، رابرت مک فارلین، ویلیام کیسی و الیور نورث از آمریکا جذابیت ماجرا را برای خواننده دوچندان می‌کند.

این پژوهش پس از مقدمه، بیان پیشینه و معرفی اجمالی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، در چهار فصل همچون یک گاه‌شمار تحلیلی، وقایع را پی‌درپی، تبیین و ماجرا را پی می‌گیرد. در فصل اول سیاست مخفی و غیر علنی دولت ریگان، ایجاد آشوب در منطقه آمریکای مرکزی و غرب آسیا توسط آمریکا، مراودات و تعاملات آمریکا و اسرائیل و مداخله‌های مشترک، آغاز نقش‌آفرینی منوچهر قربانی‌فر به عنوان شخصیتی «یهودی، سلطنت‌طلب، آمریکایی»، مواجهه امام خمینی در برابر پروپاگاندای رسانه‌های غرب و برخی دیگر از مسائل از سال 1360تا 1363 به گونه‌ای پیوسته و مرتبط پی گرفته می‌شود.

فصل دوم کتاب سال 1364 و سیاست دوگانه آمریکا را در تأمین سلاح در جنگ عراق علیه ایران رمزگشایی می‌کند و با رخداد گروگان‌گیری در لبنان به‌تدریج ماجرای موسوم به ایران گیت را می‌نگارد. در این فصل به‌تفصیل به مذاکرات رودرروی نمایندگان آمریکا و ایران در آلمان، ایران، آمریکا و فرانسه پرداخته و اشخاص ایرانی و آمریکایی دخیل در ماجرا معرفی می‌شوند و در پایان این فصل با سوال دو جامعه آمریکا و ایران از روابط مخفی این دو کشور به پایان می‌رسد.

کتابی که «فریب‌زیستی» آمریکا درتعاملات سیاسی را با خواننده در میان می‌گذارد

در فصل سوم مواجهه جریان‌های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی در قبال ماجرای مک فارلین و سفر هیئت آمریکایی به تهران و همچنین تحلیل و گزارش‌های بین المللی پی گرفته می‌شود. مواضع امام خمینی، رویکرد جریان‌های سیاسی، اشخاص دخیل در ماجرای افشا، همه این‌ها می‌تواند نکات مهمی در چگونگی مدیریت ماجرای خرید و فروش سلاح و مذاکرات محرمانه و مخفی را به خواننده منتقل کند.

فصل چهارم این نوشتار به‌ مرور نتایج و تجربیاتی که باید از ماجرای مک فارلین آموخت، می‌پردازد و در صدد انتقال تجربه و درس‌های این رخداد به جامعه و بحران‌های امروز است و در نهایت این پژوهش با جمع‌بندی و گاه‌شمار تاریخی و اجمالی این ماجرا به پایان می‌رسد.

نویسنده جهت گرداوری و تحلیل جامع در این کتاب با توجه به وجوه امنیتی و کمبود منابع اطلاعاتی، بیش از 200 منبع فارسی و لاتین را مورد استفاده قرار داده است که مورد بهره و استفاده خوانندگان قرار گیرد. انتهای کتاب نیر به فهرست اعلام اختصاص دارد تا کار را برای محققان تسهیل کند.

در مقدمه کتاب به قلم کفاش آمده است: «دهه شصت تنها سال‌هایی از عمر انقلاب اسلامی ایران بود که معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره)، مدیریت آن را به عهده داشتند. قرار بود درباره سیره سیاسی ایشان در این دوران قلم بزنم. کار بسیار دشواری است که حقایق وجودی مرد بزرگی چون امام خمینی(ره) در اداره حکومت را در قالب کلمات آورد. از سوی دیگر، رویدادهای پرفراز و نشیب دهه 60، که بخشی از آن‌ها به مدیریت کشور، سیاست خارجی و مسئله مهم جنگ تعلق داشت، قلم را در دست نویسنده، به صورت کندتری پیش می‌برد. در میان صفحات روزنامه‌ها و کتاب‌ها، اتفاق تاریخی مهمی در این برهه به چشم می‌خورد که در نگاه اول، با آرمان‌های انقلاب اسلامی در تناقض بود: مذاکرات مخفی آمریکا و ایران، که به «ماجرای مک‌فارلین» شهرت داشت.

شاید نگاشتن این رویداد سخت‌ترین کار تاریخ‌نگاران این دهه شمرده شود، چرا که این مسئله وجه‌های امنیتی سیاسی داشت، ملاحظات اطلاعاتی در متون و اسناد مربوط به آن مشخص بود و از همه مهم‌تر، بلندپایه‌ترین مقام‌های سیاسی هر دو کشور در آن مسئله به گونه‌ای نقش داشتند. سختی و اهمیت ماجرا ذهنم را به کنکاش و یافتن اطلاعات ریز و درشت متوجه ساخت و در نهایت تصمیم گرفتم این رویداد را، همراه با مواضع امام خمینی (ره) در آن برهه تاریخی، به نگارش درآورم.

شناخت اینکه چه اشخاصی و با چه اهدافی این مذاکره را انجام دادند مستلزم این بود که افراد دخیل در این مسئله اعم از ایرانی و آمریکایی، معرفی شوند و روند مواضع و عملکرد آنها  در سال‌های پیش از آن، بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل، این اثر مانند گاه‌شماری با تحلیل وقایع نگاشته شد. با مطالعه این کتاب، خوانندگان می‌توانند با چهره پشت پرده دولت آمریکا به ویژه دولت ریگان، آشنا شوند و اشخاص کلیدی و تصمیم گیرنده آمریکایی آن دوره را بشناسند. منابع این پژوهش ترکیبی از کتاب‌ها، مقاله‌ها و اسناد داخلی و خارجی است.»

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به نشانی قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس مراجعه و یا از طریق فروشگاه اینترنتی پژوهشکده به آدرس http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=608 اقدام کنند.

ارسال نظرات