۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۷۳۵۳۳۷

«ورچه»،روستایی خودکفا در تولید برق

«ورچه»،روستایی خودکفا در تولید برق
اهالی روستای ورچه خمین با ایجاد نیروگاه خورشیدی در روستا، ضمن مشارکت در تولید برق، زمین و محیط زیست را از آلودگی‌ها نجات دادند.

خمین؛ روستای ورچه از روستاهای بسیار قدیمی و مشهور شهرستان خمین است که یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای این شهرستان به شمار می‌رود و هم اکنون اولین روستا با نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی به شمار می‌رود.

 این روستا به دلیل برخورداری از اقلیم معتدل، مناظر و جلوه‌های طبیعی زیبا یکی از جاذبه‌های بکر گردشگری خمین به شمار می‌رود، چشم انداز مزارع وسیع پیاز و ارتفاعات اطراف روستا به ویژه در بهار، تابستان و پاییز در کنار آب و هوای مطبوع، درختان بلند سربه فلک کشیده، نهرهای آب و سرسبزی روستا، مناظر زیبایی از طبیعت را در مقابل دیدگان گشوده و هر بیننده‌ای را مجذوب و شیفته خود می‌‌کند.

 

 بر اساس آخرین آمارها در روستای ورچه خمین بیش از 100 خانوار سکونت دارند که  درآمد اکثر اهالی روستا از فعالیت های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‌شود و  تعدادی هم در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

 پرورش گاو، گوسفند، بز، مرغ و خروس خانگی و زنبور عسل از مهم‌ترین فعالیت‌های دامداری این روستا به شمار می‌رود و تولید گوشت قرمز و لبنیات مانند شیر، ماست، دوغ، کشک، خامه و عسل در روستای ورچه رواج دارد.

سال 1400 بود که با ایده یک جوان نخبه، این روستا به نیروگاه پنل خورشیدی مجهز و به الگویی در زمینه تولید برق خورشیدی در روستاها  تبدیل شد.

محمدرضا نوازنی نخبه اراکی با ایده محوری ساخت تجهیزات تسهیل کننده استفاده از انرژی خورشیدی در قالب شرکتی دانش بنیان دست به طراحی و ساخت سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت خورشیدی با هدف تامین برق کشور از طریق انرژی خورشیدی و تجدید پذیر زد و در یکی از طرح‌‌های خود موفق به احداث نیروگاه پنل خورشیدی 100 کیلوواتی در امامزاده روستای ورچه خمین شد، به طوری که هم اکنون این روستا به تولیدکننده برق مورد نیاز اهالی خود روستا تبدیل شده و هیچ برقی را از شبکه سراسری برق دریافت نمی‌کند.

بر اساس آمارها ۹۰ درصد انرژی برق کشور در نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی تولید می‌شود که به ازای تولید هر کیلووات ساعت ۹۰۰ گرم ذرات آلاینده منتشر می‌شود، بنابراین تولید برق از خورشید در بهبود کیفیت هوا تاثیر مستقیم دارد

بر اساس آمارها ۹۰ درصد انرژی برق کشور در نیروگاه‌هایی با سوخت فسیلی تولید می‌شود که به ازای تولید هر کیلووات ساعت ۹۰۰ گرم ذرات آلاینده منتشر می‌شود، بنابراین تولید برق از خورشید در بهبود کیفیت هوا تاثیر مستقیم دارد.

امروز روستای امامزاده ورچه خمین و امامزاده واقع در آن به همت یک نخبه اراکی برق مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید تامین کرده و به روستایی الگو در این زمینه تبدیل شده است.

 

جوان اراکی که از دهه 90 فعالیت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را با ایجاد شرکتی دانش بنیان‌ در اراک آغاز کرده، به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: ایران برای توسعه اقتصادی نیاز به انرژی دارد و از آنجا که استفاده از انرژی فسیلی دیگر پاسخگوی محیط زیست کشور نیست، باید به عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر و ترویج فرهنگ استفاده از آن ورود کرد.

محمدرضا نوازنی می‌افزاید: در قالب شرکت دانش بنیان پرنیان انرژی در حال ساخت تجهیزات مرتبط با انرژی خورشیدی و نیروگاه بادی هستیم.

وی با بیان اینکه صنایع باید از انرژی تجدیدپذیر و نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کنند تا با برخورداری از برق پایدار در هنگام قطعی برق با مشکل تولید مواجه نشود، بیان می‌کند: در گذشته استفاده از انرژی فسیلی و منابع تجدید ناپذیر رواج داشت، در حال حاضر که در حال رشد اقتصادی هستیم نیاز داریم که این تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر و منابع پایدار تامین شود که مخاطرات محیط زیستی نداشته و فعالیت اقتصادی را هم ادامه دهد، هم اکنون کشور در شرایط ناترازی برق قرار دارد که بهترین راهکار و سریع‌ترین راهکاری که می‌تواند انرژی پایدار و دوستدار محیط زیست را تامین کند، استفاده از منابع خورشیدی و انرژی‌های بادی است و از آنجا که ایران ۳۰۰ روز انرژی خورشیدی و روزهای کاملا آفتابی دارد، یکی از مناطق مستعد جهان برای تامین انرژی خورشیدی است.

 

 بر اساس مصوبه دولت سیزدهم باید 10 تا 20 درصد برق مصرفی را از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی تامین کنند تا در فصل تابستان و در هنگام قطعی برق با مشکل مواجه نشوند

 کارشناس مسائل انرژی‌های تجدیدپذیر بیان می‌کند: استان مرکزی، استانی صنعتی است که صنایع بزرگ آن  از جمله آلومینیوم سازی یکی از بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های برق هستند، که بر اساس مصوبه دولت سیزدهم باید 10 تا 20 درصد برق مصرفی را از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی تامین کنند تا در فصل تابستان و در هنگام قطعی برق با مشکل مواجه نشوند.

 

نوازنی با بیان اینکه دولت مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری مردم و صنایع در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته و مردم وصنایع می‌توانند از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در پشت بام‌ها و فضاهای باز خود، ضمن بهره‌مندی از این مشوق‌ها تا 20 سال برق تولیدی خود را به شبکه بفروشند، ادامه می‌دهد: این مشارکت مردم و صنایع می تواند ضمن کمک به محیط زیست، شبکه برق را از توسعه داده و مشکل صنایع پر مصرف از جمله آلومینیوم فولاد و سیمان را در بخش مصرف انرژی برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه دولت هر کیلووات ساعت برق تولیدی در نیروگاه‌های خانگی را تا دو هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کند و این درحالی است که تعرفه بهای مصرف برق بخش خانگی هر کیلووات ساعت ۱۲۰ تومان است، تصریح می‌کند: اگر طرح سقف هر کارخانه یک نیروگاه خورشیدی در بخش صنایع اجرایی شود، صنایع می‌تواند برق مورد نیاز خود را به راحتی تامین و در همان محل به مصرف برسانند.

مردم می‌توانند به جای سپرده گذاری سرمایه‌های خود در بانک‌ها آن را در حوزه ایجاد پنل خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده و  ضمن کمک به تامین برق کشور، به مدت 20 سال برق خود را به دولت بفروشند

این فعال حوزه انرژی با بیان اینکه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند به توسعه اقتصادی،کشاورزی و دامداری کشور کمک کند، می‌گوید: مردم می‌توانند به جای سپرده گذاری سرمایه‌های خود در بانک‌ها آن را در حوزه ایجاد پنل خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده و  ضمن کمک به تامین برق کشور، به مدت 20 سال برق خود را به دولت بفروشند و مطمئن باشند که سود بیشتری از سپرده‌گذاری دریافت خواهند کرد.

نوازنی با اشاره به احداث پنل خورشیدی در یکی از روستاهای شهرستان خمین اظهار می‌کند: یکی از اهالی روستای ورچه خمین  با اختصاص یک هزار و 500 هکتار از اراضی بلااستفاده خود  به احداث نیروگاه خورشیدی ضمن تامین برق پایدار کل روستا و ایجادسه فرصت شغلی، درآمدی خوبی برای خود ایجاد کرده است.

 

وی می‌گوید: هم اکنون در روستای ورچه خمین 100 خانوار سکونت دارند که برق تمامی این روستا از پنل خورشیدی تهیه شده و این روستا در طول روز هیچگونه برقی از شبکه سراسری دریافت نمی‌کند که می‌تواند الگویی برای سایر روستاهای استان باشد.

 کارشناس مسائل انرژی‌های تجدیدپذیر می‌افزاید: در هفته جاری علاوه بر روستای ورچه خمین که نمونه بی‌نظیر تولید برق خورشیدی به شمار می‌رود، یکی از اهالی روستاهای مهرآباد اراک نیز با اختصاص بام دامداری خود به احداث نیروگاه خورشیدی، در تامین 40 کیلووات برق مورد نیاز روستا مشارکت کرد و روزانه 50 درصد برق مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کند.

 برای تامین برق چاه‌های کشاورزی یک کشاورز باید ماهانه 100 میلیون تومان بابت سوخت هزینه کند، در حالی که با انرژی خورشیدی می‌تواند بدون یک ریال هزینه کردن برق مورد نیاز خود را تامین کند

 

نوازنی با بیان اینکه با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر در حوزه کشاورزی می‌توان برق مورد نیاز موتورآب‌ چاه‌های کشاورزی را نیز تامین کرد، می‌گوید: برای تامین برق چاه‌های کشاورزی یک کشاورز باید ماهانه 100 میلیون تومان بابت سوخت هزینه کند، در حالی که با انرژی خورشیدی می‌تواند بدون یک ریال هزینه کردن برق مورد نیاز خود را تامین کند که این اقدام نیاز به فرهنگ سازی دارد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه روستاییان می‌توانند با اختصاص اراضی غیرقابل استفاده خود به نیروگاه خورشیدی، آن را تبدیل به یک «نیروگاه کوچیک مقیاس» کنند، ادامه می‌دهد: بدون شک استقبال مردم از پنل‌های خورشیدی می‌تواند زمین و محیط زیست را از آلودگی‌ها نجات داده و اقتصاد را شکوفاتر کنند.

این متخصص انرژی‌‌های تجدید پذیر با بیان اینکه ایران 300 روز آفتابی دارد و پتانسیل ساخت 70 هزار مگاوات برق را به واسطه این نور دارد، می‌گوید: نور خورشید یک منبع بی‌پایان است که برعکس سوخت‌های فسیلی پایانی بر آن نیست، علاوه بر آن این انرژی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی آلودگی ایجاد نمی‌کند. 

پایان پیام/ 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات