۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۳۵۳۳۸
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی عنوان کرد؛

خدمت به مردم، عامل عزت در دنیا و آخرت

خدمت به مردم، عامل عزت در دنیا و آخرت
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: امام رضا(ع) در نامه‌ای به فرزندشان امام جواد(ع)، عزت و آقایی در دنیا و آخرت را در دسترس مردم بودن و دستگیری از ایشان ذکر می‌کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایتی از امام رضا علیه‌السلام در رابطه با خصلت‌هایی که نشانه کمال عقل است، اظهار کرد: امام علیه‌السلام می‌فرمایند؛ « أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ » امید به خیر کسی داشتن، نخستین خصلت کمال عقل مسلمان است.

وی در ادامه تبیینی از نقشه مأمون در تحمیل ولایت‌عهدی به امام رضا علیه‌السلام ارائه نمود و یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام در فرازی از سخنان خود خطاب به مأمون، به عمق رابطه‌شان با مردم مدینه اشاره و بر برطرف سازی گرفتاری مراجعه‌کنندگان تصریح نمودند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر قم با تأکید بر این‌که در سال‌هایی که حضرت در خراسان بودند، مأمون به بهانه ولایت‌عهدی ملاقات حضرت را بسیار محدود و موانع متعددی را ایجاد نموده بود، اظهار کرد: ملاقات با امام علیه‌السلام آن‌قدر بر نزدیکان سخت بود، که امام رضا علیه‌السلام حسرت روزهای مدینه را می‌خوردند.

وی بابیان این‌که سیره زیست ما نه‌تنها با امام علیه‌السلام بلکه با اصحاب و تربیت‌یافتگان مکتب امام رضا علیه‌السلام فاصله زیادی دارد، خاطرنشان کرد: امام علیه‌السلام فرمودند، « لایخرَجُ الرّجُلُ مِن مَسقَطِ رأسِه بِالدَّینِ»، هیچ‌کس حق ندارد بدهکار خود را به خاطر عدم توانایی پرداخت بدهی از خانه و کاشانه خود بیرون کند. که خانه‌اش را بفروشد و بدهی‌اش را پرداخت نماید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی با اشاره به این‌که در فقه و آیین دادرسی اگر کسی به کسی بدهی داشته باشد، کسی اجازه ندارند خانه او را به‌اجبار به فروش برساند، یادآور شد: ابن ابی عمیر یکی از تجار و اصحاب امام رضا علیه‌السلام بعد از آزادی از زندان مأمون که تمام اموالش مصادره شده بود و با این‌که شدیداً حتی محتاج به یک‌درهم بود، زمانی که فردی داوطلبانه بابت پرداخت بدهی به ابن ابی عمیر، خانه‌اش را فروخته بود، با استناد به کلام مولا و مقتدایش، کل هزینه را برگردانده و آن را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرد و نهیب می‌زند که چرا خانه‌ات را فروخته‌ای.

وی بابیان این‌که متأسفانه جامعه دینی ما با سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام فاصله دارد، اظهار داشت: روزی نیست که فردی مراجعه نکند که مستأجرم و صاحب‌خانه ودیعه و کرایه اجاره‌بهای خانه را چند برابر کرده‌ است، در دهه کرامت که منتسب به امام رضا علیه‌السلام است، از تمام مردم خواهش می‌کنم، سیره رضوی را در پیش‌گرفته کمی مدارا نموده، بابت بدهی کسی را از خانه‌اش بیرون نکنیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر قم ضمن انتقاد از رویه اشتباه مصادره منازل توسط بانک‌ها، با اشاره به این‌که بانک‌ها به‌خوبی واقف به قوانین هستند و قرارداد را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در هیچ شرایطی متضرر نشوند، گفت: تا زمانی که سیستم بانکی کشور اصلاح نگردد، هیچ مشکل اقتصادی به‌صورت ریشه‌ای حل و برطرف نخواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی بابیان اینکه بر اساس آمارهای رسمی بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور متعلق به بانک‌هاست. تاکنون ۱۳ دولت، هیچ‌کدام زورشان به سیستم بانکی معیوب کشور نرسیده است.

وی با اشاره به این‌که هر جای کشور زیباترین، بلندترین و مجهزترین ساختمان‌ها را می‌بینیم در اختیار بانک‌ها قرار دارد، افزود: بانک‌ها قوانین سازمانی و قراردادها را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که تنها در بحث سودهای بانکی قسط‌های اول وام صرفاً سودهای وام باشد؛ تا اگر چند ماه بعد فردی خواست مابقی کل بدهی به بانک را یکجا تسویه کند، قسط‌های پرداختی را به‌عنوان بدهی محاسبه نکنند و فرد را همچنان بدهکار کل پول قرار دهند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بابیان این‌که کشور ما در برخی از حوزه‌ها با حکومت رضوی و عدل علوی فاصله دارد، تصریح کرد: همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند، در مسیر حکومت رضوی و عدل علوی قرار داریم؛ اما برای برطرف سازی مشکلات اقتصادی کشور، باید سیستم بانکی کشور اصلاح گردد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود به مصداقی از مصادیق سیره رضوی اشاره و بابیان این‌که حضرت زن و فرزندانشان را به خراسان نبردند تا به همگان بفهمانند که سفر ولایت‌عهدی، سفر عزت و احترام نیست، اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام در نامه‌ای به امام جواد علیه‌السلام می‌فرمایند؛ خداوند متعال عزت، بلندی و آقایی در دنیا و آخرت را در دسترسی مردم و دستگیری از ایشان قرار داده‌اند؛ این‌که ما مسئولین، وزرا و استانداران را کم می‌بینیم، اصلاً زیبنده حکومت اسلامی نیست.

ارسال نظرات